dinsdag 26 februari 2013

De makelaar vanuit consumenten perspectief

Vorige week schreef ik in dit feuilleton over de stereotypering van de makelaar, die soms nog steeds als een soort van Koefnoen typetje wordt afgeschilderd. Arrogant, ongeïnteresseerd, zelfingenomen, noem maar op Mijn stelling is dat dit soort collega’s zichzelf al uit de markt hebben gewerkt, vrijwel niemand kan zich dit nog veroorloven. De huidige markt is zo competitief, de consument heeft zoveel keuze, daar kom je niet meer mee weg.

Reacties
Naast een projectontwikkelaar die uit eigen ervaring mijn mening niet deelde en dit soort gedrag nog wel tegenkwam, kwam er een reactie van de “consumentenzijde”, een oude bekende. Robbert, die al eerder zijn mening durfde te ventileren op dit blog. Voordat ik op zijn punten inga, houdt ik u toch graag zijn visie en mening voor. Hier kunnen we alleen maar van aleren. Oh te terecht is of niet, dat volgt later, maar in eerste instantie luister ik wel heel goed naar wat er wordt gezegd. Hieronder zijn reactie welke hij deelde met ons:
Ed
-----------------------------------
Hey Ed,

Daar ben ik weer, Robbert. Weet je nog dat we het een paar maanden geleden hadden over de makelaars en de werkwijze, je schreef toen zo'n mooi blog over het consumentenperspectief.  En wat lees ik nu, een blog met daarin woorden dat het niet klopt.....het niet waar is....en dat het populistisch is geschreven.  Ok het is mooi geschreven, maar je ziet aan de andere blogs van deze mevrouw dat ze dat met elk blog doet. En ja bloggen is een kunst dat moet jij ook weten.

Toch vind ik het merkwaardig het blog meteen weg te zetten als een enigszins "onwaar verhaal". Weet je nog dat consumentenperspectief, dat is hoe de klant....de consument de makelaar ziet. Ok ik ben het met je eens, aan stereotypes heb je niets maar ik denk dat er toch wel een kern van waarheid in zit. Een aantal punten die zij noemt, lees ja namelijk overal op internet en kan ik zelfs ( nu dus na het kopen van een woning 2 maanden geleden) onderbouwen.

Met name werd ik getriggered door haar hoofdstuk "lul niet". Herkenbaar maar helaas waar, maar positief voor de makelaar....dat zie je bij elke verkoop helaas vaak terugkomen. Of ik nu een huis koop of een 2e hands auto, leugentjes horen er kennelijk bij.En die leugentjes zijn niet altijd bewust, in veel gevallen wil de verkopende (in dit geval makelaar) graag verkopen en ja dan helpt het vaak (denken ze) wat mee te praten met de consument. Zelf ondervond ik dat de makelaar in kwestie meerdere malen "bouwkundig advies" gaf, welke tijdens de bouwkundige keuring echt letterlijk "lulkoek" was. Zeg dan niets....

"Onderschat me niet en doe geen aannames", ook herkenbaar. Toen wij aangaven wat ons budget een beetje was (ok dom, ik weet 't) was daarmee alles al bepaald. Het huis waarvoor we kwamen konden wij toch niet betalen, dus ja waarom dan een bezichtiging doen. Kortom, op basis van minimale informatie werd alles bepaald voor ons. Na veel moeite vanuit ons hebben we bezichtigd en direct een bod gedaan...en uiteindelijk gekocht.

Ik zou er zelf nog een tip aan toe willen voegen; "kom je afspraak na". Ik ben werkelijk waar allergisch voor het niet nakomen van afspraken en probeer dat zelf ook zo goed mogelijk te doen. De makelaar in kwestie zou meerdere malen terugbellen, wat niet gebeurde. Excuses als je dan zelf belde waren "oh ik wilde net zelf bellen" gaan er na 2,3 en 4 keer niet meer in. Kortom, ja het blog beschrijft wellicht een stereotype makelaar maar ik vind het te voorbarig te roepen dat dit soort makelaars er niet meer zijn, of dat ze niet meer overleven.

Ik had bij het lezen van het blog van mevrouw meer een vraag en dat is; is de makelaar wel de geschikte persoon om een woning te verkopen? Of zou zijn/haar rol anders moeten zijn. Het is maar een vraag. Maarre nog even voor wat betreft die pilsjes, volgens mij hadden we een tijd geleden al wat afgesproken. Ik trek de stoute schoenen aan en nodig jou binnenkort van harte uit, heb denk ik wel wat te bespreken! Fijn weekend en ga door met de blogs, erg interessant en leuk!

Robbert van Gorp

1 opmerking:

  1. Bedankt Ed, voor het herplaatsen van mijn opmerking.

    Voordat je begint aan de reactie, even ter informatie. Op Twitter werd deze reactie verspreid als "lees hier de mening van Robbert, over makelaars". FOUT, dat is niet wat het hier is.

    Ik maak een opmerking over het consumentenperspectief waar we het maanden geleden over hadden. Dit heb ik geïllustreerd aan de hand van een aantal hele relevante en actuele voorbeelden die ik vanuit mijn eigen persoon weer heb mogen zien.

    De reden dat zo'n blog wordt geschreven, zegt niets over deze mevrouw maar alles over hoe het perspectief is van de consument richting de makelaar. Het gaat er hier dus mijn inziens niet om of het waar is of niet, maar wel dat er toch nog steeds zo'n beeld lijkt te bestaan. Hoe ga je daar mee om, hoe kun je dit ombuigen? In ieder geval niet door te zeggen dat het niet waar is...

    Ben benieuwd, vorige keer kwam er iig iets erg positiefs uit! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen