donderdag 14 februari 2013

Kamerbrief woningmarkt

Waarschijnlijk heeft u ook het beeld van MP Rutte, zo een week of acht geleden, nog op het netvlies. Beste mensen, voor de komende 30 jaar hebben we rust en duidelijkheid op de woningmarkt. Deze 30 jarige rust heeft achteraf een houdbaarheid gekregen van nog geen twee maanden. Nadat de heer Blok eerder vol verve had verdedigd dat het huidige pakket maatregelen het best haalbare was en is, bleek er gisteren toch nog een scenario te zijn wat ‘nog meer best’ schijnt te zijn.

Reacties
De reacties die ik in mijn mailbox van onze leden tegenkwam waren over het algemeen niet positief, de makelaar en taxateur in de straat heeft er geen al te hoge per van op. Ik deel wat meningen die ik kreeg. De eerste die ik aantrof was de stelling dat als er eerst twee miljard van je afgepakt wordt, moet je dan juichen als het er maar 1¾ uit de knip wordt gehaald? De overheid geeft in deze niets, maar pakt gewoon iets minder af. Geen reden tot juichen.

Noodkreet
Een collega VastgoedPRO lid die ook een verzekeringstak en hypotheekbedrijf runt, is van mening dat starters gewoon de sigaar zijn, lenen wordt duurder en men blijft ook nog eens met een restschuld zitten aan het eind van de rit. Weer een ander meent dat het voor banken volledig onaantrekkelijk wordt om een gedifferentieerd product aan te bieden, dat het dusdanig duur zal worden dat het starters alleen maar moeilijker wordt.

Korte termijn
Van een van de collega’s kreeg ik het bericht dat het wel leuk klinkt die verlaging van het BTW tarief voor verbouw, maar dat helpt de doorstroming juist niet. Mensen kiezen er nu eerder voor verbouw dan voor kopen en na de verbouwing blijft men een aantal jaren zitten om de kosten niet in een te korte tijd af te moeten schrijven. Complimenten voor de lobby van de bouwers, jammer voor de makelaars.

Concurrentie
Een veel gehoord bericht: ik heb het nou drie keer doorgelezen, ik snap er niets van. Als ik al niets snap wat ze nu willen, hoe moet ik het dan mijn klanten uitleggen. Als die het überhaupt al begrijpen kunnen. Ook zijn er veel collega’s die zich zorgen maken over de rentevoet. Nederland kent nu eigenlijk nog maar 1 echte aanbieder van hypotheken op de vrije markt, de rest is staatseigendom. Die mogen niet concurreren op prijs, dus als de enige vrije marktpartij de rente’s verhogen, moeten de staatsbedrijven volgen. Weg concurrentie, weg marktwerking, weg marktstimulering.

Twijfel
Maar het meest gemeld wordt de onzekerheid en de onbetrouwbaarheid en het totaal afwezig zijn van een visie op de woningmarkt. De zoveelste wijziging, de zoveelste belofte, de zoveelste draai, de zoveelste mea culpa, het zoveelste politieke machtsspelletje. En vooral, het gaat alleen maar over geld weghalen, over bezuinigen , over nivelleren, over inkomsten politiek. Nergens maar dan ook nergens wordt er gesproken over een visie op wonen, op infrastructuur, op de behoeftes van de bevolking. Het enige wat telt is het calculeren tot op welk niveau er geld bij de belastingbetaler en bij instanties weggehaald kan worden. Hadden we eerst de auto als melkkoe, nu is de woning een belasting grabbelton geworden. Pakken wat je pakken kan, zonder een visie op de markt. Een gemiste kans volgens vele makelaars en taxateurs. Ik zit nog te wachten op de eerste positieve mail over dit voorstel. De kamerbrief woningmarkt kunt u hier downloaden.

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten