maandag 4 februari 2013

Verschuilen

Op een van de sociale media loopt een discussie over bepaalde werkzaamheden die door een makelaar kunnen worden uitgevoerd. Hierbij werd de stelling geponeerd, dat er verschillende soorten werkzaamheden zijn. Algemene, generieke werkzaamheden welke in principe door elke makelaar uitgevoerd kunnen worden. En specifieke werkzaamheden, welke nadere expertise vragen.

Dus
Niets vreemds zou je zeggen, vrijwel iedereen zal het hier mee eens zijn. Denk je. Dat valt dus tegen, er zijn echt nog mensen die niet door hebben dat de wereld veranderd is en dat oude tijden niet meer terug komen. Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds makelaars dien menen dat het lidmaatschap van een vereniging garant staat voor kennis en kunde. Die echt van mening zijn dat als iemand echt volledig gespecialiseerd zijn in een onderwerp, in een vraagstuk, maar niet bij hetzelfde clubje zitten, dat dat niet voldoet. En ook vice versa, dat het lidmaatschap van een vereniging garant staat voor alles.

Vreemd
Dat is toch wel erg old school. Ik ben er van overtuigd dat er zeer bekwame makelaars zijn die geen lid zijn van een vereniging. Ik ben er ook van overtuigd dat er zeer bekwame taxateurs zijn, die lid zijn van een andere vereniging. En helaas zitten er ook minder bekwame collega’s binnen verenigingen, of we dat nou leuk vinden of niet.

Logo
Volgens mij is het lidmaatschap van een vereniging een drempel. Je hebt het minimaal noodzakelijke en het maximaal haalbare. Als je lid bent van een beroepsvereniging, heb je aangetoond bepaalde competenties en kennis te bezitten. En geef je aan dat je je wilt houden aan bepaalde regels en voorwaarden. Maar dat is geen garantie op totale kennis of alleskunnen. Het betekent alleen dat je aan de toetredingsvoorwaarden voldoet, waar overigens lang niet allen aan kunnen voldoen. Het lidmaatschap is een keurmerk, maar geen garantie.

Benul
Iemand die dus echt met droge ogen beweert dat lidmaatschap van vereniging 1 absolute garantie is, vanzelfsprekend de eigen club, begrijpt dus niet zo heel goed wat er op dit moment in de markt gebeurt. De consument, de opdrachtgever verwacht meer dan een logo op de deur. De verwacht excellentie in presentatie en prestatie. Als een professional meent dat het schroeven van een schildje aan de muur afdoende is, dan hebben we nog een lange weg te gaan met het opvoeden van professionals. Zolang die zich menen te kunnen verschuilen is er nog zendingswerk te doen lijkt me.

Ed









Geen opmerkingen:

Een reactie posten