vrijdag 26 juli 2013

Dom

Bijschrift toevoegen
Een ieder die iets met de woningmarkt heeft zal er mee bekend zijn dat er verschillende inzichten zijn over het publiceren van woningen op Internet. En dan met name het verschil van mening over de positie van funda. Funda is natuurlijk een initiatief van de collega’s van NVM en daarmee een gigantische cash-cow. De makelaars van VastgoedPRO en VBO makelaar betalen naar schatting zo een zes miljoen euro per jaar aan een concurrerende organisatie, NVM, om daar hun aanbod te mogen tonen. Zakelijk gezien dus een compliment aan de collega’s uit Nieuwegein, dat hebben ze toch maar knap gedaan.

Maarrrrrr
Punt alleen wel is natuurlijk dat consumenten onjuist worden geïnformeerd op funda, doordat NVM aanbod altijd eerst wordt getoond. Even gechargeerd en onjuist, maar zoek je een vrijstaande woning in Rotterdam dan krijg je eerst de appartementen van de NVM in Den Haag. Om op die manier de consument eerder naar het NVM aanbod te laten kijken. Als ik dat op dit blog deed was er niets aan de hand. Per dag kijken zo een 700 mensen naar deze spinsels, dat zal de wereld niet veranderen. Bij funda ligt dit echter anders.

Dominant
De positie van funda is zo dominant, dat deze vrij bepalend is. Google heeft een soortgelijk iets gehad. Ook gechargeerd en onjuist, maar dat ging als volgt. Volkswagen bijvoorbeeld adverteerde op Google en Ford niet. Zocht je op Google naar een Ford dealer, dan kreeg je eerst alle Volkswagen dealers. En dan pas de Fords. Rechtspraak toonde aan dat de positie van Google zo dominant was, dat dit niet mocht. Consumenten moeten eerlijk ingelicht worden. Tegen funda en NVM lopen op dit moment dan ook mededingingszaken die grofweg hierop gebaseerd zijn.

NMa / ACM
De NMa, tegenwoordig ACM, heeft dan ook een onderzoek naar de positie van funda ingesteld, een marktscan. Hierin werd deze dominantie benadrukt en geadviseerd dat er meer afstand moet worden genomen van de positie van NVM op funda. Goed nieuws dachten velen, waaronder consumenten. Hoewel VEH oorverdovend stil is in dit dossier en bang lijkt te zijn. Maar gisteren zag ik een persbericht van NVM dat de dominante positie van de NVM makelaar juist zal worden benadrukt. Bij elke zoekopdracht zal worden gemeld: “Voor deze zoekopdracht worden woningen van NVM makelaars bovenaan geplaatst in de zoekresultaten, daaronder gevolgd door woningen van andere aanbieders.”

Mening
Nu moet een ieder hier van vinden wat deze zelf wilt, maar mij verbaast dit enorm. Onverlet mijn respect voor het zakelijke succes van NVM met funda. Volgens mij zit de woningmarkt in een behoorlijke dip. Alles wat gezamenlijk gedaan kan worden om de woningmarkt te stimuleren moet worden opgepakt. Zoekt de consument dus een woning, geef deze dan wat gezocht wordt. Volgens mij zijn er namelijk maar zeer weinig mensen op zoek naar een NVM woning. Net zo min overigens als naar een VastgoedPRO woning. Maar er is dus schijnbaar iemand die van mening is dat dit goed is voor de markt, voor de consument, voor de doorstroming en voor de mobiliteit. Binnen mijn organisatie zou ik zo iemand aanraden een andere baan te zoeken, die snapt er namelijk niets meer van en handelt niet in het belang van makelaars. Consumenten nu onjuist informeren, dat is wel erg dom.
TGIF,
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten