dinsdag 13 augustus 2013

Innovatie voor Makelaars

In uitgave 5 van het Vakblad Vastgoed  stond een interview met Gerben Nijmeijer, deze stelde dat makelaars meer trots op zichzelf moeten zijn. Gerben in directeur van Wazzup en continue bezig met innovatie. Ik vroeg hem een gastblog te schrijven over  innovatie en makelaars, zie hieronder zijn visie. Het scherm is aan Gerben!
Ed
  
Kent u Kodak nog?
Ed stelde me voor om iets te schrijven over de noodzaak tot innovatie voor makelaars.  Ik doe dat aan de hand van een verhaal. Een verhaal over Kodak.
Apple van de 19e eeuw
Kodak werd in 1881 opgericht. Het heette toen nog de ‘Eastman Dry Plate Company’. Het was een ontzettend innovatief bedrijf, zeg maar de Apple van de 19e eeuw.  In 1888 brachten ze de eerste camera voor het grote publiek uit en gebruikten daarbij de slogan 'you press the button, we do the rest'. Die camera heette KodakOmdat die camera ontzettend succesvol werd besloot oprichter George Eastman (zeg maar de Steve Jobs van die tijd) de naam van het bedrijf te veranderen naar Eastman Kodak Company. Hij begon hiermee een bedrijf dat zich waanzinnig lang in de top van de fotografie- en filmbranche bevond. Wij hebben allemaal jarenlang “rolletjes” van Kodak gebruikt om foto´s te maken (behalve dan de hele jonge collegae). Tot de wereld eind  vorige eeuw veranderde en het mis ging.
Gemiste kansen
Want Kodak vergat te innoveren. Ze bedachten weliswaar iets heel erg cools, te weten ´digitale fotografie´, maar ze vergaten er gebruik van te maken. Dat was er de oorzaak van dat Kodak vervolgens jaren achteruit holde terwijl digitale fotografie Kodaks oude, op rolletjes film gebaseerde businessmodel, vernietigde. Hoewel Kodak uitgebreid onderzoek had gedaan en wist dat digitale fotografie het fotograferen met film zou vernietigen ondernamen ze ruim tien jaar niets om hun strategie aan te passen.
Niet geïnnoveerd
In 2012 was Kodak zo goed als failliet. Ze hadden niet geïnnoveerd maar vastgehouden aan een realiteit die al lang was ingehaald. Film werd vervangen door digitale fotografie. Wanneer bracht u voor het laatst een rolletje naar de HEMA om twee dagen later de foto’s op te halen? Kodak deed alles fout en daarvan kunnen we leren.
Makelaardij
Waar bij Kodak film vervangen werd door bites,  is in de makelaardij papier vervangen door web. En afhankelijkheid door onafhankelijkheid. Ondoorzichtigheid door transparantie. En dat met een niets ontziende snelheid. De wereld voor een makelaar en zijn klanten anno 2013 ziet er compleet anders uit dan 3, 5 of 10 jaar geleden. En die veranderingen gaan door.  Dat makelaars moeten innoveren is zo ontzettend evident. Zelfs al was er geen crisis geweest, dan nog moet de makelaardij innoveren. De crisis stopt ooit weer. Maar de noodzaak tot innovatie niet, die gaat gewoon door.
Innoveren en technologie is niet hetzelfde
Bij innovatie wordt vaak gedacht aan technische snufjes. ‘Ik sta op Facebook dus ben een innovatieve makelaar. Ik stuur SMS-jes voor een bezichtiging dus ben innovatief’. Onzin natuurlijk. Echte innovatie gaat dieper dan dat. Echte innovatie gaat bijvoorbeeld over het aanpassen van je businessmodel zodat het weer past bij de wereld van vandaag. Kodak oprichter  George Eastman was echt innovatief toen hij besloot iets te gaan doen wat niemand deed maar waarvan hij dacht dat het de toekomst had. Innovatie gaat om nieuwe ideeën.  Niet om een beetje aangepaste ideeën. Of om omzichtige aanpassingen van dingen die al bestaan. Makelaarsland was een innovatie, makelen zonder makelaar.
Het gouden ei
…Is er niet. Maar ik denk dat het helpt (althans, dit is wat we proberen te doen bij Wazzup) om:
  • Een houding aan te nemen waarin je compleet open staat voor verandering, iedere dag opnieuw. Pas dan kom je tot innovatieve ideeën.
  • Bestaande structuren altijd ter discussie te stellen (de Nederlandse makelaardij staat bol van bestaande structuren). Eigenlijk altijd alles ter discussie stellen.
Om één goed idee te hebben, om één goede innovatie te bedenken, moet je eerst misschien wel honderd mindere, zo niet slechte ideeën (ja, slechte ideeën  bestaan wel) hebben gehad. Dat geeft niets, het hoort erbij.
A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. -George Bernard Shaw



















Gerben Nijmeijer, directeur Wazzup

Geen opmerkingen:

Een reactie posten