vrijdag 23 augustus 2013

Shareconomy

Ik denk dat het medio 1999 was dat ik een college van prof Henry Robben volgde  over de beleveniseconomie.  Met als kernboodschap dat het product zelf natuurlijk van belang is, maar dat de beleving eromheen de toegevoegde waarde creëert. Een espresso in de trein op weg naar je werk maandagochtend om 08.00 uur geeft nu eenmaal een heel andere ervaring dan die op het San Marcoplein in Venetië tijdens je vakantie. Zelfde koffie, andere beleving. En de prijs kan daardoor ook verschillen, door de toegevoegde waarde, de beleving, bent u bereid meer te betalen.. Inmiddels zijn we bijna 15 jaar verder en gisteren hoorde ik prof. Theo Bastiaens een laatste update geven over dit onderwerp. Shareconomy. Ik ben geboeid en geïnspireerd door zijn verhaal.

Relatie
Onze opleidingspartner KPE hield gisteren een relatie middag met als thema Delen. Dat was ook de boodschap van Theo Bastiaens, delen is het nieuwe hebben. Oftewel, onze maatschappij migreert van bezit naar ervaring. In eerste instantie denk je wat is dat voor een flauwekul, mensen willen tot eigendom verwerven, totdat je er inderdaad over gaat nadenken. Of zoals in mijn geval, geholpen wordt er over na te denken.

Shareconomy
Kijk je naar de jeugd van volwassenen, dan zie je dat bezit steeds minder relevant wordt. Jong volwassenen halen later hun rijbewijs, kopen later een auto, kopen later een huis, een trend die steeds sterker doorzet. En meer en meer gaat men over tot delen: sharen. We zijn hard op weg een deeleconomy te worden. Zal ik een aantal voorbeelden met u delen?

Delen
Als eerste het grote misverstand, delen is 2-richtingsverkeer. Het is iets anders dan weggeven, bij delen krijg je er iets voor terug. Onder de 30 deelt 97% van de mensen iets, op welke manier dan ook. Facebook is een voorbeeld van delen. Maar het gaat veel verdere. Neem bijvoorbeeld de CD Rom of DVD? Het kopen hiervan is gigantisch afgenomen, terwijl het luisteren en kijken omgekeerd rechtevenredig is toegenomen. Muziek wordt niet meer gekocht, maar gedeeld: Spotify.  

Meer en meer
Overnachting nodig? Air BNB biedt de mogelijkheid om bij particulieren te overnachten, het zogenaamde couchsurfing and couchsharing. In New York zijn er inmiddels meer overnachtingen op basis van AIR BNB dan op basis van reguliere hotelovernachtingen. Het schijnt dat in New York dit inmiddels verboden is. Niet alleen door de machtige hotellobby, maar ook omdat de gemeente de toeristenbelasting misloopt. Opleidingen duur? Via MOOC kunt u zelfs op gerenommeerde (lees onbetaalbare) universiteiten als Stanford vrijwel gratis de meest boeiende trainingen en colleges volgen. Mobiliteit? Green Wheels, gebaseerd op delen. En zo kan de lijst heel lang worden.

Groei
Het delen van producten en diensten neemt een explosieve vlucht, terwijl verkopen zwaar onder druk staan. Want waarom zou je iets kopen, als je het ook kunt delen? Het gaat niet om het bezit, het gaat om de ervaring. Een duur jacht kopen wat 11.5 maanden stil in haven ligt of twee weken per jaar huren? Of delen met vrienden.. Een camper inde garage voor die drie weken per jaar? Of on demand bestellen en genieten maar. Het schijnt dat je op dit moment zelf al dure Louis Vuitton tassen voor een weekendje op basis van delen kunt regelen. Okay, sommige dingen willen mensen niet delen begreep ik van Bastiaens. Tandenborstels, ondergoed, credit-cards, partners. Hoewel met dat laatste er wat geluiden uit de zaal naar voren kwamen die anders deden vermoeden….

Producten en Diensten
Met deze transitie, van bezit naar ervaring, van aanbod op basis van product naar keuze op basis van ervaring, wordt een weg ingeslagen die niet meer te stoppen schijnt. Want als autoverkoper moet je toch wel een heel andere strategie gaan voeren, als men niet meer in jouw showroom komt om te kopen. Vanuit productpropositie kan ik de gedachtegang zeker volgen. Voor muziekproducenten betekent deze shareconomy een verandering van hun business model. En verdienmodel. Ik kon het dan ook niet laten om te vragen hoe Bastiaens dit zag voor diensten. Voor makelaars? Identiek was zijn reactie direct, ook daar zal men het verdienmodel moeten herijken. Dat intrigeert mij, ik moet toch eens goed nadenken over wat dit voor de dienstverlening van makelaars gaat betekenen. Want als de economie verandert, moet je of de verandering zijn of de verandering volgen. Met dank aan Ron Koenen van KPE voor een inspirerende dag.
TGIF,
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten