vrijdag 13 september 2013

Omgaan met je klanten

Eerder deze week was er sprake van een piek in telefoonbelasting bij ons op kantoor. Een groot aantal, nee, een zeer groot aantal makelaars kregen wij kwaad tot zeer kwaad aan de lijn. De reden lag in een mailing die ontvangen was van funda. Men had het initiatief genomen om een aparte pagina in te richten voor consumenten, met informatie over makelaars en prijzen.

Oude wijn
An sich niets nieuws, al deze gegevens staan al tijden op funda. Maar door onze makelaars, en naar later bleek ook VBO makelaars, nog eens even het een en ander in te wrijven, werd de aandacht er extra op gericht. Met name de zoekstructuur voor consumenten, zoek een makelaar zorgde voor woedende reacties.

Unfair
Consumenten werden gevraagd om in te vullen waar ze een makelaars zochten, steevast werd er dan een NVM kantoor getoond. Al voerde je het exacte kantooradres van een VastgoedPRO makelaar in: een NVM kantoor werd vertoond. De boze reacties waren voorspelbaar en ik snap ook niet waarom men zoiets doet.

LinkedIn
Later deze week plaatste funda zelfs een separaat bericht op LinkedIn, waar men de actie als klantvriendelijk bestempelde. Ik kon het niet laten om hier een reactie te geven. De discussie die zich afspeelt kunt u hier volgen.

Gastvrij
Mijn mening is dat we te gast zijn op funda, het is goed dat we daar kunnen publiceren. Dat NVM makelaars daar prioriteit hebben, hoe moeilijk te verkroppen voor sommigen ook, kan ik billijken. Let wel, tot 2009 kon men het aanbod daar niet kwijt als men geen NVM lid was, dus tel je zegeningen. Maar aan de andere kant, VastgoedPRO en VBO makelaars maken miljoenen euro’s per jaar over aan funda c.q. NVM. Iets meer respect en iets meer koesteren van je klant zou volgens mij toch wel gepast zijn. Want velen zijn toch echt wel boos.
TGIF,
Ed

13 opmerkingen:

  1. Niet zeuren. Gewoon lid worden van de N.V.M.
    Voetballers spelen toch ook liever in de eredivisie dan in de jupiler leage.
    In mijn ogen is Vastgoedpro een club voor losers. Meer dan de helft heeft niet eens een fatsoenlijke website.
    Wel willen maar niet kunnen. Al jarenlang aan de gang maar de gemiddelde consument heeft er nog nooit van gehoord. Lid zijn van vastgoedpro biedt geen enkele toegevoegde waarde.
    Daarbij nog een directeur die alleen maar bezig is om zichzelf te profileren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoezo HET toonbeeld van arrogantie?
    Dit soort over het paard getilde, zich verheven voelende, beter wetende, waarschijnlijk zeer oncollegiale mensen zijn er de reden van dat ik helemaal geen lid WIL worden van de NVM.
    Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het merendeel van de NVM collega's zich zullen distantiëren van deze uitspraken.

    Als je jezelf dan al zo GEWELDIG voelt meld je dan gewoon met naam en toenaam zodat de echte makelaars in de omgeving tenminste weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Anoniem van 13 september. Heb je je pilletjes wel geslikt?
    Ons kantoor is in de regio net zo goed bekend en zelfs beter dan sommige NVM kantoren. En in de concurrentiestrijd vreten we ze ook op. Mannetjes zoals jij lust ik voor ontbijt. Kom.....maak je bekend, doe ik het ook! Prettige wedstrijd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem van 14 september: die blaaskaak (Anoniem van 13 september)heeft het lef niet om zichzelf bekend te maken. Dit is typisch zo'n lafbekkie die probeert om mensen over de zeik te helpen omdat hij zelf een klein piemeltje heeft (lees: minderwaardigheidscomplex). Professionele hulp zoeken in deze zou bijzonder raadzaam voor hem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dames en heren,
    Mijn dochter attendeerde mij op deze discussie. Ik heb zelf niet zoveel met deze nieuwerwetse media als internet, e-mail en zo. Maar als ik dit lees wordt ik wel bedroefd. Ik ben een ouderwets beëdigde makelaar, aan het eind van mijn loopbaan. En ja, lid van NVM, natuurlijk. Maar vroeger waren wij collegiaal, waren wij heren en dames van stand. Wij waren concurrenten, maar gingen altijd respectvol met elkaar om. Met de komst van VBO, toen handelaren, werd het anders, daarna kwam het einde van de wetgeving. Allemaal triest, allemaal jammer, maar allemaal voortgang die je niet tegen kan houden. Maar als ik lees en zie hoe men op elkaar af geef, dan verlang ik terug naar de oude tijden. Dat makelaars onderling respect hadden voor elkaar en ook zo met elkaar omgingen. Als ik dit lees, dan schaam ik mij voor ons eigen gedrag. Geen wonder dat consumenten op ons af gaan geven. Als ik dit lees gaan de ratten aan elkaar knagen, dat is niet goed voor ons vak, mijn mooie vak.
    Respect dames en heren, respect en collegialiteit, daar gaat het om!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik, als NVM makelaar, vindt dat het niet van deze tijd is om alleen NVM kantoren te tonen. Maar ik ben één van de weinige.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik, als NVM makelaar, vindt dat het niet van deze tijd is om alleen NVM kantoren te tonen. Maar ik ben één van de weinige.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ed,

    Je slaat de spijker op z'n kop. "Niet NVM" kantoren krijgen toegang tot Funda en betalen daarvoor een hoge prijs, waar voor je geld krijgen is hoe jij 't noemt...ik noem het gewoon value for money.

    Overigens ben ik als CONSUMENT wel enorm klaar met deze discussie. Zeker als ik dan anonieme reacties lees met vergelijkingen met de Jupiler League (kom op!).
    Geloof mij als consument (jullie klant) zijn dit soort uitingen erg negatief voor de klantervaring, met andere woorden...
    Daarnaast is de vergelijking onnozel, heb het als CONSUMENT op Hoomz.nl zelf onderzocht en beschreven met volledige medewerking van alle 3 hiervoor genoemde partijen!: http://www.hoomz.nl/blog/post/comments/wat-is-het-verschil-tussen-de-nvm-vastgoedpro-of-vbo-makelaar

    De discussie NVM, VastgoedPro of VBO zou mijn inziens niet gevoerd hoeven worden. Jullie uiteindelijke klant (wij de CONSUMENT) kiest voor een klantgerichte en bekwame makelaar bij de aankoop of verkoop van een woning en dat staat los bij welke organisatie hij/zij is aangesloten.
    Wij zijn overigens ook niet geholpen met deze onderscheid op Funda, een site die we met zijn allen nog steeds omarmen. Dit is voor ons CONSUMENTEN niet uit te leggen.

    Ga zo door Ed!

    Groeten,

    Robbert van Gorp
    www.hoomz.nl
    @rvangorp

    P.s. deze discussie zou al een stuk sjieker zijn als iedereen gewoon zijn eigen naam zou gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Robbert,

    Leuk artikel en uitstekend verwoord op Hoomz.nl. Bedankt hiervoor.
    Aan de heer van 15 september (oud NVM lid). Gelukkig is de persoon die hier helemaal bovenaan reageert volgens mij een uitzondering. In de regio waar ik werkzaam ben mag ik zeggen dat alle collega's respectvol en plezierig met elkaar werken en waar nodig elkaar ook helpen. Ongeacht of ze Vastgoedpro, NVM of VBO lid zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ed,

    Bovenstaande reactie graag verwijderen! Wij hoeven ons niet door een anonieme lafbek hier te laten beledigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lees dit eens: http://www.monckton.com/newsitem/633/google-v--infederation-abuse-of-dominance-claim---litigation-approach-and-direction

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In bovenstaande zaak krijgt Google ongelijk op EU niveau in een vergelijkbare zaak als deze met Funda

    BeantwoordenVerwijderen