vrijdag 11 oktober 2013

Ondernemerschap en innovatie

Bij de Week van de Ondernemer gisteren in Groningen volgde ik een aantal lezingen over ondernemerschap en succesvol zijn. Leerzaam en positief confronterend. Vanuit vele invalshoeken werd het aan de aanwezige ondernemers gemeld: er is maar een boodschap op dit moment, innoveer, innoveer en innoveer. De economie, de markt, is ten gevolge van de crisis in een hoog tempo aan het veranderen en je kan het je niet veroorloven om stil te blijven staan.

Verandering
Wat door alle sprekers, allen zelf ondernemer, duidelijk werd gemaakt was dat de concurrentie, de wedstrijd niet gaat plaatsvinden tussen klein en groot, maar tussen snel en log. Alleen die bedrijven die in staat zijn om snel te reageren op veranderend (consumenten) gedrag hebben toekomst. Grote bedrijven die dat nastreven kunnen succesvol zijn, net als kleine bedrijven. Maar als je niet in staat bent om mee te veren met de markt wordt het moeilijk, zo niet onmogelijk om te overleven.

Ontwikkeling
Dit bracht mij terug op twee gesprekken die ik eerder de afgelopen veertien dagen had, waar ik eigenlijk hetzelfde verhaal hoorde. Beiden waren behoorlijk kritisch naar de marktomstandigheden voor makelaars en de rol die door de koepelorganisaties daarbij wordt ingenomen. Die hebben mij toch wel aan het nadenken gezet.

Rem
De eerste wist mij te vertellen dat op het gebied van innovatie alles wordt tegengehouden door de koepelorganisaties. Deze kiezen er voor om met een zeer beperkt aantal toeleveranciers te werken, waardoor er nauwelijks mogelijkheden tot concurrentie zijn. Als 1 leverancier het alleenrecht heeft van leverantie aan de leden van een koepelorganisatie, dan zit de markt op slot. Voor bedrijven is toetreding dan vrijwel onmogelijk, wat innovatie tegenhoudt en een rem geeft. Want waarom zou je met nieuwe producten komen, als je toch al weet dat je geen kans maakt, was het relaas.

Angst
De tweede was ik mee in gesprek en deze had een mooie propositie. Maar, zoals deze meldde, ik wil geen zaken doen met VastgoedPRO, want als “ze” weten dat ik aan jullie lever, ben ik bij de anderen niet meer welkom en kan ik mijn markt niet meer in de volle breedte bedienen. Daarom heb ik liever geen deal en probeer ik het wel stapje voor stapje. De angst om met de een verbonden te zijn zou betekenen out of business te zijn bij de anderen.

Keurslijf
En beiden gaven het signaal af, dat door onze werkwijze makelaars worden gedwongen om allemaal volgens hetzelfde stramien te werken, er worden nauwelijks nog mogelijkheden tot onderscheidend vermogen geboden. Alles wordt een eenheidsworst, ik moet me bij een club aansluiten en volgens hun werkwijze acteren, anders mis ik business.

Ondernemen
Toch wel zaken om eens over na te denken. Dat toeleveranciers dit melden en zo ervaren is een signaal. Maar de vraag is aan de andere kant, voelen makelaars en taxateurs dit zelf ook zo? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
TGIF,

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten