vrijdag 15 november 2013

Alles wordt anders

 Donderdag 14 november  was ik bij de presentatie van professor Jan Rotmans waarin hij zijn meest recente publicatie toelichtte, het boek  “In het oog van de storm”.  Rotmans is hoogleraar Transitiemanagement en doet onderzoek naar de impact van de maatschappelijke veranderingen welk eop dit moment plaatsvinden. Een boeiend en inspirerend relaas, welke stof tot nadenken geeft.

Wijziging
Zijn betoog, gepresenteerd op de dag dat de BV NL 0,1 % economische groei vertoonde en daarmee officieel uit recessie was, had als basis dat we er rekening mee moeten houden dat we langdurig in een crisis zullen verkeren en dat de ongebreidelde economische groei van voor 2009 niet meer terugkomt. Niet alleen omdat continue groei niet meer kan, maar ook omdat het consumentengedrag van altijd maar meer aan het wegebben is.

Gedrag
De rol van de consument is aan het veranderen. De traditionele verhouding van producent of dienstverlener aan de ene zijde en afnemer / consument aan de andere zijde is aan het verschuiven. Consumenten willen niet alleen maar gebruiken, maar onderdeel zijn van de keten. Van consument naar prosument. Het gebruik van zonnepanelen is wel het meest pregnante voorbeeld op dit moment. Niet alleen gebruikt men de energie, men produceert het ook.  Ook voor dienstverlening zal dit gaan gelden. Op den duur, nee beter, nu al, zal men samen met de opdrachtgever het huis gaan verkopen.  Samen de brochure opstellen, samen de fotografie bepalen. Een kans voor nieuwe concepten.

Belangen
Maar het veranderende gedrag zal in zijn ogen ook als gevolg hebben dat traditionele instituten als belangenbehartigers zullen verdwijnen als ze niet razendsnel transformeren.  75 tot 90% van de vakbonden, omroepen, politieke partijen maar ook brancheorganisaties zullen overbodig raken.  De behoeften veranderen, maar met name de lokale en regionale verbanden zullen een veel belangrijkere plek gaan innemen middels "community’s".  Een collega van de NVM was ook bij deze bespreking aanwezig, dus een goed moment om te vragen wanneer deze het licht uit deed in Nieuwegein. Want uiteraard gebeurt zoiets altijd bij de anderen en nooit bij jouzelf.

Marginaal
In een discussie welke ik in aansluiting hierop had werd eens verder door-geëxerceerd op dit topic. Wat houdt dat in voor een organisatie als VastgoedPRO (of elke andere) als de verwachtingen van leden radicaal anders worden? Stel nou eens dat men alleen het absolute minimum wenst. Alleen dat wat men zelf niet anders kan regelen, inkopen of prosumeren. Geen belangenbehartiging, geen kwaliteitsbewaking, geen deskundigheidsbevordering. Geen lokale, regionale of landelijke meetings, geen vergaderingen, niets van dat alles. Gewoon helemaal terug naar af.

Pakket
De taxateur wil kunnen taxeren, de makelaar kunnen makelen, dat faciliteer je.  Als je lid bent mag je taxeren, als je makelt kan je publiceren en aankopen c.q. verkopen.  Meer biedt je niet en dat ook nog tegen een absoluut minimum tarief.  Iets van 250 euro per jaar. Wordt je taxatierapport geaccepteerd en sta je op Huislijn, Funda etc. That’s it. Een low cost beroepsorganisatie, geen VastgoedPRO maar iets als EasyPro. Geen telefoonnummer wat je kan bellen, geen gezeur van PE, geen verdere verplichtingen en geen verdere verwachtingen.  Een keer per jaar een factuurtje, meer niet. Zou dat de toekomst zijn? Zou u daar lid van worden of blijven?
Ben benieuwd,
TGIF,
Ed

5 opmerkingen:

  1. Goeiemiddag Ed,

    Mooi blog, ik lees zaken over consumenten kon het niet laten weer eens te reageren. Gaat immers een stuk makkelijker na ons gesprek van enkele maanden geleden. Iets roepen over Easypro, tsja kan ik helaas niet....werd wel getriggerd door je uitspraken:

    "Consumenten willen niet alleen maar gebruiken, maar onderdeel zijn van de keten. " en "Op den duur, nee beter, nu al, zal men samen met de opdrachtgever het huis gaan verkopen."

    In mijn ogen niets nieuws, alleen jammer dat men dat in de woningmarkt nog niet helemaal door heeft. Consumenten worden nog steeds gezien als "niets wetend" en "hulp behoevend". Tsja helaas, de huidige consument is op de hoogte....weet heel goed wat ie wil en wil misschien wel eens serieus genomen worden.

    De consument is door de veranderende economie meer leading dan ooit (is hij altijd al geweest hoor) en dat zal alleen maar meer worden, de makelaars zijn daarin ondersteunend/adviserend....niets meer niets minder. Is dat erg? Nee integendeel, een adviseur is van grote waarde mits hij voldoende waarde toevoegt.

    Instituten zullen veranderen, maar ook jullie beroepsgroep en de te gebruiken middelen. En ja nieuwe concepten zullen ontstaan.....sterker nog zijn al begonnen. Zal hier niet pitchen voor mijn nieuwe concept www.hoomz.nl , maar dat is precies een voorbeeld wat jij benieuwd.

    De consument die een woning koopt of verkoopt, wil dat doen op de manier die bij hem/haar past. En een adviseur past daar in de toekomst wel/niet bij, dat is afhankelijk van de consument. Hoe zullen we dat eens noemen, maatwerk?

    De eerste stap naar maatwerk? Focus op de consument....en niet alsmaar op dat te verkopen/aan te kopen object. Er gaat een wereld voor je open....

    Fijn weekend!

    Groeten,

    Robbert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens Robbert. Wij zijn nu bezig met een nieuw makelaarsconcept. Eerste try-outs in de praktijk. Werkt nog niet helemaal naar wens. Omschakelen van makelaar die alles uit handen neemt naar adviseur naast de consument valt ook niet mee. Doen we toch weer teveel. Maar we vinden de juiste vorm wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goed om te lezen dat er nieuwe initiatieven zijn tav de makelaardij, ben er zelf ook mee bezig en de gedachte is ongeveer hetzelfde, graag eens van gedachten wisselen

      Verwijderen
  3. 250 euro voor een lidmaatschap als taxateur? Waar kan ik me melden? VBO, NVM, LMV, jullie doen geen moer voor taxateurs, eigenlijk is 250 al te veel, maar dat heb ik er wel voor over. Per 1 januari maar doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem, je was wat te voorbarig met je opmerking. Zie nieuwe blog van Ed. tarief is inmiddels verhoogd nu naar E. 500,- voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen