woensdag 6 november 2013

Uitspraak SGC bij consumentenklacht

Vorige week hield ik een presentatie voor de franchisenemers van Woon.nl op hun hoofdkantoor Apeldoorn. Het onderwerp was aansprakelijkheid en behandeling van klachten. In discussie behandelden we casuïstiek waarbij makelaars of taxateurs te maken krijgen met rechtspraak. Van de Geschillencommissie, vanuit Civiel recht, Tuchtrecht en vanuit Strafrecht.

Trend
Nederland schuift hard op naar een claimcultuur. Waar wij vroeger klachten ontvingen van consumenten met een briefje in een envelop, die werden afgehandeld met een bos bloemen en een fles wijn, valt nu een kilo papier op de deurmat. Dikke dossiers, opgesteld door juristen van rechtsbijstand-verzekeraars. Mensen zijn verzekerd tegen (gemeend) onrecht en zullen hier gebruik van maken ook als het zo uitkomt. Al dan niet terecht.

SGC
Als consumenten een klacht hebben over een van onze leden, kunnen ze dat onafhankelijk laten beoordelen door De Geschillencommissie in Den Haag (SGC). Deze doen een uitspraak op basis van de Algemene Consumenten Voorwaarden (ACV), zoals opgesteld in SER verband tussen enerzijds VastgoedPRO en NVM en anderzijds VEH en Consumentenbond. VastgoedPRO is belast met de executie van de vonnissen van de SGC, wij krijgen dan ook alle uitspraken ter beschikking, uiteraard alleen bij en van VastgoedPRO leden.

ACV
Een van de zaken die wij leden altijd op het hart drukken is er voor te zorgen dat de zaken goed op orde zijn. Zorg er voor dat je een correcte bemiddelingsovereenkomst hebt, zorg ervoor dat afspraken helder zijn. En zorg er voor dat je de ACV aan de consument overhandigt en dat deze ook voor ontvangst tekent. Te vaak hebben we gezien dat makelaars een negatief oordeel krijgen van de Geschillencommissie, omdat ze verkeerde documenten gebruikten. Of hun administratie niet op orde hadden of niet konden bewijzen wat ze claimden dan wel beweerden. De consument wordt vrijwel altijd redelijk in bescherming genomen ten opzichte van de professional.

Omgekeerd
Deze week zag ik een uitspraak van een casus waarin maar weer eens bleek hoe belangrijk het is dat je je zaken goed op orde hebt. Dit keer volledig in het voordeel van een makelaar. Doordat deze zich goed gehouden had aan de regels en procedures doorstond deze de toets der kritiek van de rechtspraak ruimschoots. Complimenten aan deze (geanonimiseerde) makelaar, goed om van deze uitspraak kennis te nemen. Lees hier de uitspraak van de SGC.

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten