donderdag 10 januari 2013

Een dag niet geleerd.....

VastgoedPRO stelt hoge eisen om toe te treden als lid, maar ook om lid te blijven. Zowel op het gebied van bekwaamheid, normatief handelen als collegiaal functioneren, maar ook op het gebied van kennis en educatie. Omdat wij van mening zijn dat eigen commerciële belangen en kwaliteitseisen vrij snel conflicterend kunnen zijn, hebben wij voor opleiding en kennisontwikkeling geen eigen activiteiten. Hierbij werken wij met partners die diensten en services aanbieden, op het gebied van educatie is dit onze opleidingspartner KPE.

Bezorgdheid
Wel is het zo dat wij merken dat door de marktomstandigheden het investeren in eigen opleiding en ontwikkeling steeds meer onder druk komt te staan. Het gevaar dreigt dat als straks de markt weer wat aantrekt, menig makelaar of taxateur het vet zover tot op de botten heeft moeten afschrapen, dat er schade gaat optreden. Ik vroeg daarom laatst aan Ron Koenen, directeur van KPE, hoe hij daar als opleider nu tegen aan kijkt. Ik geef graag het beeldscherm daarom aan Ron, opleiden en opgeleid blijven in crisistijd, is dat nu essentieel?

Ed
-----------
Als je een dag niet geleerd hebt, heb je niet geleefd
Ron Koenen, directeur KPE

Als opleidingspartner van VastgoedPro heeft Ed mij gevraagd naar mijn visie met betrekking tot opleiden, trainen en bijhouden van kennis. Wanneer moet je investeren? In goede of in slechte tijden? Ik ben van mening dat je altijd moet investeren, niet alleen in materieel, maar vooral in kennis en dat geldt zeker ook in slechte tijden, want bezuinigen op vakinhoudelijke kennis, vaardigheden en gedragsontwikkeling kan desastreuze gevolgen hebben.

Marktomstandigheden
Het is waar dat de Nederlandse vastgoedmarkt het moeilijk heeft. Het woningaanbod is groot en zowel de omzet als de marges staan onder druk. Makelaars moeten de broekriem aantrekken. De verleiding om minder te investeren in de mensen is groot. Maar juist nu is het belangrijk om vakkennis en persoonlijke competenties te verbeteren en/of op peil te houden. Immers, als de markt verandert, moet je er direct bij zijn. Op dat moment is tijd een allesbepalende factor. Wie dan eerst moet bijscholen, mist de boot met alle gevolgen van dien. Investeer voor het te laat is.

Concreet
Compact, efficiënt en praktijkgericht zijn de uitgangspunten voor het overdragen van kennis, vaardigheden en hulp bij gedragsverandering. Kennis is belangrijk, het staat voor kwaliteit en die bepaalt het succes van een onderneming in de markt. Daarom zeg ik altijd: als je een dag niet geleerd hebt, heb je niet geleefd. Opleiden is een investering in tijd, geld en energie. Een cursus of training moet compact zijn, efficiënt, praktijkgericht en natuurlijk gesneden op de maat van de opdrachtgever. Medewerkers moeten er direct mee aan de slag kunnen.

Proces
Op welke wijze dan ook dient de vastgoedspecialist zich te ontwikkelen op de gebieden van kennis, vaardigheden en gedrag. Lezen van vakliteratuur, sparren met collega’s, volgen van cursussen en trainingen zijn mogelijkheden om de ontwikkelingen bij te houden. Ik ben ook van mening dat we samen zowel de verplichte educatie als het opleidingsaanbod up-to-date moeten houden en 100% af moeten stemmen op de verschillende functionarissen, in plaats van aanbodgericht naar vraaggericht.

Actief
Wil je deelnemen aan een van de ronde tafelgesprekken van KPE, mail me dan en je ontvangt een persoonlijke uitnodiging! r.koenen@kpe.nl



maandag 7 januari 2013

Te Koop borden in de ban?

Ik las vandaag een intrigerend artikel in Vastgoedjournaal over de leegstand in de kantoren markt, wat te doen met alle Te Koop en Te Huur borden? Het oerwoud aan borden aan kantoren, variërend van een standaard V-bord tot volledige Zeppelins die boven kantoren hangen en alles daar tussen in geeft een bepaald beeld. Wat door de meesten niet positief wordt beoordeeld.

Berichtgeving
Nu is het zeker zo dat een overkill aan informatie leidt tot desinteresse en tot negatieve beeldvorming. U loopt door een winkelstraat, bij een winkel staat levensgroot het bord : “Opruiming”. Ik denk dat de kans zeker aanwezig is dat u richting de etalage wordt getrokken en waarschijnlijk zelfs het etablissement betreedt. Ook al bevat het een winkel waar u eigenlijk niet van plan was naar toe te gaan. Nu loopt u door dezelfde winkelstraat en alle winkels hebben “Opruiming” op de etalage staan. U gaat dan veel selectiever te werk, het effect dooft vrij snel uit en uw consumptiegedrag wordt als dat de borden er niet hingen. Toch?

Apen die na-apen
Een feit uit de marketing, alleen als een aanbod uniek is voegt het iets toe. Neem de auto-industrie. Als u nu de helft wilt betalen en volgend jaar de rest, acht u dat waarschijnlijk al als standaard, iedereen stunt er mee. We maken de stelling nog iets breder. Loopt u in een winkelstraat waar 1 winkel een opheffingsuitverkoop houdt, gaat u shoppen en komt u thuis met een vrolijk verhaal over de slag die u heeft geslagen. Staan alle winkels als zodanig te kijk, dan komt u waarschijnlijk met dezelfde producten thuis, maar met een depressie op de koop toe. Alles en iedereen gaat failliet, misschien hadden de Maya’s toch gelijk en is het einde der tijden nabij.

Te Koop
Dus wat te doen met Te Koop borden bij huizen. Bij mij in het dorp, in de straat waar ik woon, staan van de 13 huizen er 6 te koop. Eerlijk gezegd waren het er zeven; er is er net 1 verkocht. Dat is toch wel fijn, want zo een straat waar zoveel te koop straat geeft toch wel het gevoel dat daar iets mis is. waarom staan al die huizen te koop, wat is daar aan de hand? Het geeft een gevoel, een bepaald beeld, wat niet altijd positief is. In een nieuwbouwproject wat nu opgeleverd wordt heeft niemand daar vragen over, maar in een bestaande woongebied?

Zoektocht
Wat is op dit moment nog de waarde van een Te Koop bord in de tuin, is dat u bij bekend? Zijn er nog mensen die gewoon op de fiets stappen en gaan kijken welke woningen waar bij wie te koop staan? Of is dat helemaal overgenomen door Internet? Of is het alleen maar om de naam van de makelaar kenbaar te maken en de buren en andere niet-kopers te informeren dat er een pand beschikbaar is? Want echte zoekers, volgens mij, pluizen elke dag het Internet uit op zoek naar de droomstek en laten zich niet door een bord inspireren. Of zie ik dat verkeerd? Hoe zou de stemming over de Nederlandse woningmarkt zijn, als er nergens meer een Te Koop bord te vinden is?

Ed

donderdag 3 januari 2013

Marktomstandigheden in 2013

Uiteraard laat ik de kans niet lopen om u zowel zakelijk als privé het beste te wensen. Geluk valt je toe…… ik hoop dan ook dat u het met bakken over u heen krijgt in dit jaar! Vandaag sprak ik in het kader van nieuwjaarswensen ook een van onze leden. Die aan het eind toch nog even de vraag stelde wat wij gaan doen om er voor te zorgen dat hij dit jaar meer woningen gaat verkopen.

Kern
In principe natuurlijk een valide en bovenal eerlijke vraag. Men betaalt ergens voor en dan kijk je natuurlijk ook naar wat het oplevert. Quid pro quo! Maar ook mag je kritisch zijn over het ‘waarom’ van zo een vraag. Wordt je lid van een beroepsvereniging om meer omzet te draaien. Wij hebben in regiomeetings deze vraag eens aan onze leden gesteld. Opvallend daarbij is dat vrijwel unaniem wordt gezegd dat dit niet onze (primaire) taak is. Men is zelf ondernemer en is dus ook zelf verantwoordelijk voor het ondernemerschap. Inclusief winst en verlies rekening.

Achterliggend
Ik denk zelf dan ook dat wij geen woningen gaan verkopen voor onze leden of taxaties binnen halen. Je moet je zelfs afvragen of je dat moet willen. Wij kunnen wel voorwaardenscheppend optreden en doen dat ook, op macro- en micro niveau. Op macro niveau bijvoorbeeld via Wonen 4.0, het woningmarktplan van de 3 makelaarsverenigingen, VEH, Aedes en Woonbond. Op micro niveau door het faciliteren van collectieve plaatsingen op websites, door ondersteuning op vak inhoud en op het gebied van innovatie, marktinformatie, juridische ondersteuning en dergelijke. Maar vrijwel allemaal vanuit een ondersteunend karakter. Individueel waar het kan, maar collectief waar het moet.

Antwoord
Het is dus erg verleidelijk om tegen je achterban te zeggen dat je het wel even allemaal gaat fixen en er voor gaat zorgen dat er meer omzet komt, maar dat is wel een erg grote broek. De realiteit is gewoon dat het consumentenvertrouwen en de algehele economische malaise van grotere invloed is op de koopbereidheid van consumenten, om nog maar niet te spreken van de financierbaarheid van woningen. En hoe graag we het ook zouden willen, dat valt toch net buiten onze reikwijdte, zonder daarbij echter het hoofd moedeloos in de schoot te leggen.

Marktbreed
Deze geluiden worden breed gehoord in de maatschappij. Neem gisteren de cijfers over de verkopen van nieuwe auto’s, geluiden parallel aan de markt van ons. Voorzichtig, terughoudend, risicomijdend zijn ook hier trefwoorden inzake het consumenten gedrag. Zowel RAI als Bovag laten deze geluiden horen. Meubelfabrikanten, keukenfabrikanten, botenbouwers, allemaal hetzelfde geluid. De enige die ik positief hoorde was Gassan Diamonds in Amsterdam, die had een topjaar in 2012. Alleen helaas, vrijwel allemaal buitenlandse aankopen…

Halvol
De markt, de realiteit en de economie veranderen dat kunnen we dus niet veranderen, dat zal een kwestie van tijd zijn. Maar duidelijk is wel dat in tijdens als deze, wij onze stinkende best moeten doen om onze leden, onze ondernemers optimaal te ondersteunen zodat zij datgene kunnen doen waar ze goed in zijn en hier volledig hun focus op kunnen hebben: succesvol makelen en taxeren. Want als je echt wilt….. wordt 2103 een fantastisch jaar!

Ed

vrijdag 28 december 2012

Aankoop service

In deze tijden is het belangrijk voor makelaars om te kijken op welke wijzen er inkomstenstromen kunnen worden ontwikkeld. VastgoedPRO zette hiervoor samen met Huislijn.nl een project op en ontwikkelde de VAS, de VastgoedPRO Aankoop Service. Een mogelijkheid om klanten te vinden, te binden en tegelijkertijd extra inkomsten te genereren via verkoop van advertenties door de makelaar. Ronald Barends, directeur van Huislijn.nl heb ik gevraagd om nog eens uit te leggen hoe het werkt. Het scherm is aan Ronald,
TGIF,
Ed
---------------
Heerlijk anoniem zoeken…
Ed van de Bijl vroeg aan mij of Huislijn.nl de aankoopmakelaar kan helpen in de anonieme internetomgeving. Nu zijn wij geen makelaar maar er komen op onze woonportal wel allemaal consumenten die een huis willen kopen. Maar hoe kom je nu, als makelaar, in contact met deze groep? Internet is inderdaad heerlijk anoniem. Niemand die je lastig valt, je kunt ongehinderd rondkijken. Kreeg je deze consumenten maar in je winkel dan zou je het wel weten… Maar… is internet eigenlijk wel zo anoniem?

Gericht adverteren
Steeds vaker zie je advertenties verschijnen die aansluiten op je zoekgedrag. Zo zoek je op Wehkamp mooie schaatsen – je kan ze maar vast in huis hebben – en dan krijg je op bijna elke website die je daarna bezoekt aanbiedingen van schaatsen. Anoniem ja, maar door middel van cookies weten adverteerders veel en kunnen ze daar met succes op inspelen.

Makelaarssite
Huizenzoekers raadplegen vaak ook de website van de makelaar, kijken daar anoniem rond en in veel gevallen zullen ze, zonder gegevens achter te laten, weer wegsurfen. Maar het is natuurlijk mooi wanneer ze op een andere site komen en daar dan juist jouw advertentie zien met een aanbieding over bijvoorbeeld aankoopbegeleiding. Een manier om alsnog in contact te komen met de huizenzoeker. Dit is ook echt mogelijk. In de onlinewereld wordt dit Retargeting genoemd.

Zoekprofielen
Op de woonportalen worden veel zoekprofielen aangemaakt, de mens is van nature lui dus wat is er nu gemakkelijker dan dagelijks via mail de huizen te ontvangen die voldoen aan jouw zoekprofiel. Voor de makelaar is dit ook interessant want als er een woning van je tussen staat dan wordt de kans verhoogd dat deze ook gezien wordt door de huizenzoeker en dus een kans op een contactmoment.
Op Huislijn.nl vragen wij aan de huizenzoeker of hij/zij het goed vindt wanneer de makelaar contact opneemt wanneer deze een passend aanbod heeft. Met deze tool “Vind Kopers” kunnen makelaars al in een vroeg stadium contact opnemen met huizenzoekers.

Gebruik
Zoekprofielen worden voornamelijk aangemaakt op de grote woonportals, zij informeren vervolgens de consument wanneer er een woning voldoet aan het zoekprofiel. Ben je aankoopmakelaar dan wil jij natuurlijk zelf deze mail versturen. Jij bent de expert en kan de consument echt helpen met het aankopen van een huis. Samen met VastgoedPRO heeft Huislijn een mailservice ontwikkeld waarbij makelaars voor klanten een zoekprofiel kunnen aanmaken die vervolgens binnen het gehele Nederlandse woonaanbod gaat zoeken. Voldoet een huis aan het zoekprofiel dan wordt er een mail verstuurd vanuit de betreffende makelaar. Op deze manier heb je via mail regelmatig contact met je klanten. Je meldt eigenlijk steeds goed nieuws, “kijk eens wat ik voor u gevonden heb”. Wij zijn inmiddels de pilot gestart voor VastgoedPRO makelaars, bij succes bieden wij deze service uiteraard aan alle makelaars aan.

Makelaar Centraal
Huislijn.nl en makelaars hebben een gezamenlijk belang, namelijk veel bezoekers die woningen gaan bekijken. Echter vanaf dat moment splitsen de wegen. Huislijn.nl wil bezoekers advertenties (banners) laten zien en verleiden om daar op te klikken, maar de makelaar wil aandacht voor zijn woning en natuurlijk voor zijn kantoor.

Controle
Deze tegenstelling heeft Huislijn opgelost door de pagina waar het huis wordt getoond geheel in de handen te geven van de makelaar. Geen advertenties van Huislijn.nl maar de makelaar kan zijn eigen relaties vragen om te adverteren. Geen link naar de facebookpagina van Huislijn.nl maar naar die van de makelaar, directe links naar de site van makelaar om je aan te melden voor een nieuwsbrief of zoekprofiel. Een manier om in een vroeg stadium in contact te komen met de huizenzoekende consument.

Aankoopservice
Om nu antwoord te geven op de vraag van Ed van de Bijl of Huislijn.nl de aankoopmakelaar kan helpen in een anonieme internetomgeving…? Ja, er zijn wel dergelijk middelen te bedenken om in contact te komen met de huizenzoeker. Meer weten? Mail naar ronald@huislijn.nl

Ronald Barends, directeur Huislijn.nl