vrijdag 30 augustus 2013

Zelfmoord door de Rabobank


Gisterenavond zapte ik tussen het voetbal door en kwam ik zomaar terecht op omroep Max. Het programma Hollandse Zaken, gepresenteerd door Cees Grimbergen. Hierin stond de zorgplicht van banken centraal, ten aanzien van het verstrekken van hypotheken en het oplopen van betalingsachterstanden.

Triest
Een onderdeel was de trieste omstandigheden van een man die zo erg in de problemen kwam door zijn betalingsachterstand en huisuitzetting dat hij een einde aan zijn leven maakte. Het prgramma droeg dan ook de beladen titel als in de kop van dit blog. Als deskundige was prof Harald Benink aanwezig, hoogleraar baninkg en finance.

Publiek
Het publiek was duidelijk in een grimmige sfeer en alles was de schuld van de bank. Vrouw van in de 50, wordt werkeloos, krijgt betalingsachterstand. Haar trof in het geheel geen blaam, het bedrijf ging failliet, daar kon zij toch niets aan doen. Dat de bank de hypotheek betaald wou zien was onredelijk.

ZZP
Man als ZZP’ er kreeg geen opdrachten meer, kwam in de betalingsproblemen, wel €10k. Zijn voorstel was de helft kwijtschelden van de schuld en een veel lagere rente. De bank ging niet akkoord en dat was schandalig. Benink probeerde dat te nuanceren, maar dat werd niet gepruimd. De bank had een zorgplicht, dus als het mis ging was dat ook hun schuld. Dus moesten ze ook bloeden.

Redelijk
Ik weet niet of dat allemaal zo klopt. Er was een man die vrachtwagenchauffeur was, verdiende €1400 netto in de maand. Werd gestimuleerd om een hypotheek te nemen van €280.000, waarschijnlijk iets van 10 x zijn jaarinkomen. Hij was een slachtoffer, want de bank, de makelaar, de tussenpersoon, iedereen had hem gezegd dat hij gek was als hij het niet deed. De vis beet toe en u raad het al, nu werkeloos en in de problemen.

Slachtoffer
Ja, de bank heeft een zorgplicht. Ja de bank is een professional en de consument heeft een achterstand. Maar is deze altijd het slachtoffer? Ik had vandaag een discussie over de rol van de makelaar. Moet deze een huis verkopen van €280.000 aan iemand met een inkomen van €1.400 netto? Heeft de makelaar hierin ook een verantwoording? Moet deze ook zo een potentiele koper in bescherming nemen tegen zichzelf?

Knuppel
Ik ben hier vrij duidelijk in en gooi hiermee misschien de knuppel in het hoenderhoek. Nee, de makelaar heeft hierin geen zorgplicht als hij verkopend makelaar is. Deze moet de belangen van zijn opdrachtgever behartigen. En als hij een huis kan verkopen aan iemand die het eigenlijk niet kan betalen, dan is dat maar zo. Meestal zal deze dat namelijk niet weten.De verkopend makelaar heeft namelijk geen inzage in de positie van de koper in detail. Dan had deze ook maar een professional in de hand moeten nemen. Erger nog, als een makelaar een huis zou kunnen verkopen en de deal om deze reden niet door zou laten gaan en er komt een klacht? Ik ben benieuwd hoe een Tuchtrechter bij zo een klacht tegen deze makelaar zou oordelen.
TGIF,
Ed

woensdag 28 augustus 2013

Persbericht

---------- Persbericht ---------

Kwart van de huizenverkopers denkt aan overstap naar huurwoning

Vooruitzichten zijn goed, maar woningmarkt nog in zwaar weer

Lelystad, 28 augustus 2013.
Bijna een kwart van de woningverkopers wil na de verkoop verhuizen naar een huurwoning. De belangrijkste reden hiervoor is de beperkte financierbaarheid van een nieuwe woning. Ongeveer 10% van de klanten van de bij VastgoedPRO aangesloten makelaars heeft de woning onvrijwillig in de verkoop. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat VastgoedPRO deze week heeft gehouden onder de achthonderd aangesloten makelaars en taxateurs. Ondanks de positieve signalen van de afgelopen weken is de huidige situatie in de woningmarkt nog steeds nijpend. Dat kan geconcludeerd worden aan de hand van het onderzoek van VastgoedPRO.

Restschuld
In het onderzoek is gevraagd naar de maatregel die de makelaar het meest succesvol acht om de doorstroming naar koopwoningen te stimuleren. Veruit de meeste respondenten zien de mogelijkheid om de restschuld mee te kunnen financieren met de volgende hypotheek, als meest succesvolle maatregel. Gevolgd door het inzetten van de starterspremie. Ook hoopt een aantal makelaars dat de komst van goedkopere financiering vanuit het buitenland gaat plaatsvinden. Zij verwachten dat de extra concurrentie op de hypotheekmarkt zal leiden tot lagere rentelasten en dus lagere woonlasten. Daarmee wordt eigen woningbezit gestimuleerd.

Tekort aan huurwoningen
Vooral de grote interesse in huurwoningen is opvallend. “Wij denken dat de stijgende vraag naar huurwoningen in het middensegment het komende jaar voor problemen gaat zorgen”, aldus Ed van de Bijl, algemeen directeur van VastgoedPRO. “Deze markt is minder transparant dan de koopwoningmarkt, er is een tekort aan woningen in deze klasse en er zijn veel niet-professionele bemiddelaars actief. Dat is de voedingsbodem voor illegale praktijken waarvan de consument de dupe wordt”, stelt Van de Bijl. Daarom is VastgoedPRO begonnen met het opzetten van een keurmerk voor de verhuurbemiddelaar. Professionele verhuurbemiddelaars in de markt kunnen zich daarbij aansluiten. “Zij kunnen zich dan onderscheiden met het lidmaatschap van VastgoedPRO”, aldus Van de Bijl.

Over VastgoedPRO
VastgoedPRO is de Nederlandse beroepsvereniging voor vastgoedprofessionals, zoals makelaars en taxateurs, en heeft ruim achthonderd aangesloten leden. VastgoedPRO richt zich als beroepsvereniging vooral op het vakgebied van de makelaar en de taxateur. De focus van de vereniging ligt op kwaliteitsbewaking, belangenbehartiging, deskundigheidsbevordering en het faciliteren van de leden bij hun beroep als makelaar en/of taxateur. De leden bedienen klanten in de particuliere (woning)markt, alsook in de zakelijke markt voor bedrijfsmatig- en agrarisch vastgoed.



vrijdag 23 augustus 2013

Shareconomy

Ik denk dat het medio 1999 was dat ik een college van prof Henry Robben volgde  over de beleveniseconomie.  Met als kernboodschap dat het product zelf natuurlijk van belang is, maar dat de beleving eromheen de toegevoegde waarde creëert. Een espresso in de trein op weg naar je werk maandagochtend om 08.00 uur geeft nu eenmaal een heel andere ervaring dan die op het San Marcoplein in Venetië tijdens je vakantie. Zelfde koffie, andere beleving. En de prijs kan daardoor ook verschillen, door de toegevoegde waarde, de beleving, bent u bereid meer te betalen.. Inmiddels zijn we bijna 15 jaar verder en gisteren hoorde ik prof. Theo Bastiaens een laatste update geven over dit onderwerp. Shareconomy. Ik ben geboeid en geïnspireerd door zijn verhaal.

Relatie
Onze opleidingspartner KPE hield gisteren een relatie middag met als thema Delen. Dat was ook de boodschap van Theo Bastiaens, delen is het nieuwe hebben. Oftewel, onze maatschappij migreert van bezit naar ervaring. In eerste instantie denk je wat is dat voor een flauwekul, mensen willen tot eigendom verwerven, totdat je er inderdaad over gaat nadenken. Of zoals in mijn geval, geholpen wordt er over na te denken.

Shareconomy
Kijk je naar de jeugd van volwassenen, dan zie je dat bezit steeds minder relevant wordt. Jong volwassenen halen later hun rijbewijs, kopen later een auto, kopen later een huis, een trend die steeds sterker doorzet. En meer en meer gaat men over tot delen: sharen. We zijn hard op weg een deeleconomy te worden. Zal ik een aantal voorbeelden met u delen?

Delen
Als eerste het grote misverstand, delen is 2-richtingsverkeer. Het is iets anders dan weggeven, bij delen krijg je er iets voor terug. Onder de 30 deelt 97% van de mensen iets, op welke manier dan ook. Facebook is een voorbeeld van delen. Maar het gaat veel verdere. Neem bijvoorbeeld de CD Rom of DVD? Het kopen hiervan is gigantisch afgenomen, terwijl het luisteren en kijken omgekeerd rechtevenredig is toegenomen. Muziek wordt niet meer gekocht, maar gedeeld: Spotify.  

Meer en meer
Overnachting nodig? Air BNB biedt de mogelijkheid om bij particulieren te overnachten, het zogenaamde couchsurfing and couchsharing. In New York zijn er inmiddels meer overnachtingen op basis van AIR BNB dan op basis van reguliere hotelovernachtingen. Het schijnt dat in New York dit inmiddels verboden is. Niet alleen door de machtige hotellobby, maar ook omdat de gemeente de toeristenbelasting misloopt. Opleidingen duur? Via MOOC kunt u zelfs op gerenommeerde (lees onbetaalbare) universiteiten als Stanford vrijwel gratis de meest boeiende trainingen en colleges volgen. Mobiliteit? Green Wheels, gebaseerd op delen. En zo kan de lijst heel lang worden.

Groei
Het delen van producten en diensten neemt een explosieve vlucht, terwijl verkopen zwaar onder druk staan. Want waarom zou je iets kopen, als je het ook kunt delen? Het gaat niet om het bezit, het gaat om de ervaring. Een duur jacht kopen wat 11.5 maanden stil in haven ligt of twee weken per jaar huren? Of delen met vrienden.. Een camper inde garage voor die drie weken per jaar? Of on demand bestellen en genieten maar. Het schijnt dat je op dit moment zelf al dure Louis Vuitton tassen voor een weekendje op basis van delen kunt regelen. Okay, sommige dingen willen mensen niet delen begreep ik van Bastiaens. Tandenborstels, ondergoed, credit-cards, partners. Hoewel met dat laatste er wat geluiden uit de zaal naar voren kwamen die anders deden vermoeden….

Producten en Diensten
Met deze transitie, van bezit naar ervaring, van aanbod op basis van product naar keuze op basis van ervaring, wordt een weg ingeslagen die niet meer te stoppen schijnt. Want als autoverkoper moet je toch wel een heel andere strategie gaan voeren, als men niet meer in jouw showroom komt om te kopen. Vanuit productpropositie kan ik de gedachtegang zeker volgen. Voor muziekproducenten betekent deze shareconomy een verandering van hun business model. En verdienmodel. Ik kon het dan ook niet laten om te vragen hoe Bastiaens dit zag voor diensten. Voor makelaars? Identiek was zijn reactie direct, ook daar zal men het verdienmodel moeten herijken. Dat intrigeert mij, ik moet toch eens goed nadenken over wat dit voor de dienstverlening van makelaars gaat betekenen. Want als de economie verandert, moet je of de verandering zijn of de verandering volgen. Met dank aan Ron Koenen van KPE voor een inspirerende dag.
TGIF,
Ed

maandag 19 augustus 2013

Verdienmodel

Stelt u zich eens het volgende voor. U heeft bij uw huis iets wat aan het verzakken is. De oorzaak is u onbekend, daarvoor moet er eerst gebroken worden. U vraagt een aannemer om hier naar te kijken en met een offerte te komen. Daarbij geeft u de aannemer wel het volgende mee. Als het een klus is die u in 1 dag kan oplossen, betaal ik u €3.000. Maar, als blijkt dat er echt heel veel meer werk aan zit, stel u bent er twee volle weken mee bezig, dan betaal ik maar €1.500. Wat zal de reactie van deze aannemer zijn, denkt u?

Bovenkamer
Inderdaad, die zal u aankijken of het allemaal nog wel goed gaat. Heeft deze een klus met veel werk, dan wordt dat duurder dan een klus met weinig werk, toch? Kunt u zich een beroepsgroep voorstellen waarbij dit niet zo is? Hoe meer werk er geleverd moet worden, hoe lager de factuur? Volgens mij wordt dat toch wel moeilijk om te vinden. Okay, misschien wordt het uurtarief van een freelancer bespreekbaar als het om een lange termijn klus gaat, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar verder?

VEH
Daarom had ik toch wel een opgetrokken wenkbrauw toen ik de blog van Rob Mulder las, directeur van Vereniging Eigen Huis. Uiteraard respecteer ik creativiteit en staan makelaars open voor innovaties. En uiteraard is de mening van VEH belangrijk. Alleen, is dit reëel? Maar aan de andere kant kan je vraagtekens stellen bij het idee dat een makelaar altijd maar aan het courtage model moet blijven vasthouden. Een makelaar is nu eenmaal een ondernemer en dient de vrijheid te hebben zijn eigen bedrijfsvoering te bepalen. Met het bijbehorende verdienmodel.

Opportunisme
Uiteraard, in een bull market, een markt met een hoge omloopsnelheid qua verkopen, is het courtagemodel aantrekkelijk. Maar dan ontstaat weer het gevaar dat er gezegd wordt: dat is lekker makkelijk verdiend. En natuurlijk is in een bear market, als de transacties tegenvallen en er weinig wordt verkocht en veel moet worden gewerkt een uurtje factuurtje model een goed vangnet.

Onderscheidend vermogen
Maar een makelaar, een ondernemer, moet natuurlijk wel de mogelijkheden hebben om zich te onderscheiden. Net zozeer als consumenten de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen kiezen. Geen van beiden moet beknot worden in deze vrijheid. En uiteindelijk zal op basis van marktwerking de juiste opdrachtgever de juiste ondernemer weten te vinden. Die bij zijn of haar specifieke situatie het beste past.

Ondernemerschap
En als er makelaars zijn die een model kunnen ontwikkelen, waarbij ze succesvol zijn met minder verdienen bij meer werk, dan zal deze vanzelf opstaan. En zijn plek in de markt veroveren. Ik ben echter wel benieuwd of dit verdienmodel levensvatbaar is!

Ed