De afgelopen twee weken ben ik bij behoorlijk wat
makelaarskantoren over de vloer geweest. Boeiende en leerzame gesprekken,
waarbij vaak de toekomst en plannen het gespreksonderwerp waren. Wat me opviel
was dat er bij makelaars en taxateurs op dit moment veel onzekerheid en
onduidelijkheid heerst. De agenda’s staan weer wat voller, er worden weer meer
afspreken gemaakt. Meer verdienen gebeurt nog niet, maar men is wel hoopvol
gestemd
Anders
Wat wel naar voren komt is dat men zich afvraagt hoe ‘morgen’
het vak moet worden uitgeoefend. Als de
markt weer aantrekt, waar iedereen van is overtuigd, gaan we dan gewoon weer
verder op de oude voet? Doen we alsof de
afgelopen vier jaar een boze droom is geweest, waar we eindelijk uit ontwaken? Sommigen
hopen er op, maar weten diep in hun hart dat dit niet gaat lukken.
Meten
Als je in gesprek gaat met deze ondernemers, dan zijn ze op
zoek naar wat er nou precies anders moet. Maar als je iets anders wil gaan
doen, moet je eerste weten hoe je op dit moment presteert. Vraag je aan de
meeste makelaars hou zij zich op dit moment verhouden tot concurrenten, dan
komt men meestal niet veel verder dan het aantal panden in de verkoop of het
aantal verkochte panden. Dat is goed, dat is een resultante van de
inspanningen, de output zijde. Maar veel belangrijker is om in de diepte te kijken,
naar de analyse van de werkwijze.
Bekend
En daar begon het in
vrijwel alle gesprekken toch wel wat nijpend te worden. Een heldere interne
analyse, een goed zicht op de bedrijfsprocessen en hou zich dit verhoudt tot de
concurrerende omgeving wordt toch als moeilijk ervaren. Veel, heel veel gebeurt
op gevoel, op onderbuik en op ervaring. Dat is an sich geen probleem als alles
crescendo gaat en de business floreert. Maar in de huidige markt, met de
huidige omstandigheden, kan dat toch wel een achilleshiel zijn.
Analyse
Het goed was dat met een paar uurtjes heel snel in kaart kon
worden gebracht wat de huidige stand van zaken is. Uiteindelijk is het runnen
van een MKB onderneming ook geen megacomplexe situaties, het is vaak de
noodzaak om enigszins van afstand kunnen kijken. Van buiten naar binnen kijken.
Consument
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de consument de
afgelopen vier jaar een geheel andere blik heeft gekregen op wonen, op huizen
en op de wijze waarop keuzes worden gemaakt.
De toegang tot informatie is gigantisch veranderd, in het voordeel van
de consument. De mondigheid en zelfredzaamheid neemt alleen maar toe. Het
vanzelfsprekende respect voor autoriteiten, voor specialisten, is sterk aan
erosie onderhavig. De makelaar wordt niet meer gezien als de professional die
het wel even allemaal gaat regelen en waar men zich vol vertrouwen aan
overgeeft. En al die aanpassingen, al die verwachtingen, probeer daar meer eens
aan te voldoen. De makelaar en de taxateur bevinden zich op dit moment in een
sterk veranderende wereld!
Ed