maandag 30 augustus 2010

Rijzende Fenix

Ik kwam vorige week een persbericht tegen, waarin een aantal Vastgoed gerelateerde ondernemers hun aanpak tijdens de huidige crisis etaleerden. In feite werd er verslag gedaan hoe zij ondanks, of mogelijk juist door, de financiële erbarmelijke omstandigheden succesvol konden zijn. Het toverwoord in deze is moeilijk met weinig lettergrepen vast te leggen. Misschien is er één woord wat dicht in de buurt komt. Geloof.
Plan
Voor allen gold dat ze een rotsvast vertrouwen in zichzelf hadden, maar dondersgoed hadden gekeken naar wat anderen fout doen. Juist daar gaan zitten waar anderen niet zijn en juist dat doen wat anderen na laten. En altijd één centraal thema: zorg, liefde en aandacht voor je klant. Dat men over de kennis, kunde en kwaliteit beschikt om het vak uit te oefenen, dat staat voor zich. Daar werd ook niet over gerept.
Competenties
Dat lijkt me ook logisch. Als mijn huisarts gaat adverteren met het feit dat hij een doktersdiploma heeft, wordt ik al heel snel argwanend. Of dat hij een grote advertentie plaatst dat jij lid is van de KNMG of geslaagd is voor zijn bijscholing. Dan denk al snel, oh makker, was je eruit gezet dan, of had je eerst geen papieren? Nee, van een professional verwacht je gewoon dat de achterkant goed in elkaar zit. Dat is de bodem. Water komt nou eenmaal elke dag gewoon uit de kraan, dat is een zekerheid. Totdat het stopt.
Crisis
Maar de grote vraag die we onszelf moeten stellen, wat hebben we geleerd van de crisis. Velen zijn omgevallen, velen leden zwaar verlies. Sommigen waar succesvol, anderen starten juist in deze barre tijd. Als ik op dit moment kijk naar startende makelaars, dan maak ik me soms toch wel zorgen. Men neemt de voornaam en achternaam en zet daarachter makelaardij. Hop, een nieuw concept staat daar. Maar wat je nou te bieden hebt, behalve je naam, is onduidelijk. Ja, makelaardij, maar daar gaan er inmiddels 14 van in een dozijn, denkt de consument.
Onderscheidend vermogen
Als eerste biedt men dan vaak drie unieke diensten aan. Begeleiding bij aankoop, begeleiding bij verkoop en waardebepaling. Denkt uw opdrachtgever dan echt te maken te hebben met een revolutionair concept? Volgens mij doet en kan 100% van de markt dat. Ik zie dan teksten bij startende ondernemers als “wij werken zonder duur kantoor” of ‘wij geven persoonlijke aandacht”. De azijnzeiker in mij denkt dan: zo, dus je kan geen pand betalen en ook geen personeel.
Business as usual
Nee, ik hoop dat we met z’n allen iets hebben geleerd van de massaslachting die er in taxatie en makelaarsland heeft plaatsgevonden de afgelopen twee jaar. Dat gewoon blijven doen wat we altijd deden absoluut geen garantie is voor succes. De komende weken gaan wij in gesprek met leiders, uitblinkers uit het zakenleven die hier extreem goed mee zijn omgegaan en hierin hun sporen hebben verdiend. Om de parallel te trekken naar de makelaars en taxatiewereld. Want dat we er iets van moeten leren, dat uit de rokende puinhopen iets nieuws moet bloeien, de rijzende fenix, dat lijkt mij overduidelijk. Wordt vervolgd.

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten