dinsdag 14 juni 2011

Duurzaamheid

Duurzaamheid is het containerbegrip van 2011 aan het worden, je kan geen notitie lezen of je komt het tegen. Na diversiteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen ( zó 2009 en 2010, waar zijn ze gebleven) staat dit overal centraal. Bij de behandeling van de begroting van het Europees Parlement hoorde ik zelfs een Europarlementariër praten over een verhoging van de EU gelden want er moet een duurzame begroting komen. Welja, alles duurzaam.
Onroerend goed
Maar hoe je het ook wend of keert, ook voor ons vakgebied is duurzaamheid meer en meer van belang. Overal in de keten, betrokken bij onroerend goed, staat duurzaamheid centraal. Duurzaam bouwen, duurzaam ontwikkelen, duurzaam exploiteren, overal staat het op de agenda. En dat is terecht, vanuit ons rentmeesterschap hebben we ‘de aarde’ slechts te leen van onze kinderen. En die koesteren we.
Werkgroep
Ook binnen onze club hebben we aandacht voor dit onderwerp, VastgoedPRO heeft een werkgroep Duurzaamheid, opgezet vanuit het bedrijfsmatig Vastgoed. En er zijn meerdere projecten waar we hier mee bezig zijn, zowel op macro als op micro niveau. Maar wat me wel opvalt is dat veel MKB ondernemers toch erg langs de zijlijn staan als het om dit onderwerp gaat. Ik zie nog maar weinig makelaars kantoren hier actief mee en dat is volgens mij een gemiste kans
Duurzaam makelen
Want met alleen het woordje EPA roepen kom je er niet. Wat doet u zelf aan een duurzame kantoor omgeving? Heeft u al een hybride auto, of ronkt nog steeds de 6 cilinder 225 pk motor? Maakt u al aan uw (potentiële) opdrachtgevers kenbaar op welke wijze u uw steentje bijdraagt? Heeft u al in uw sales call staan op welke wijze u uw opdrachtgevers kan helpen op dit onderwerp verantwoording af te leggen? Nog niet? Is het daar geen tijd voor?
Toegevoegde waarde
Het goede, of slechte nieuws, is dat u niet de enige ben. Nog te weinig makelaars en taxateurs helpen zichzelf en hun opdrachtgever hierbij. Terwijl met een investering van misschien iets van een paar honderd euro u al een heel eind komt. En we hebben het er al eerder over gehad: u dient continue uw toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen ten toon te spreiden. Wat is er nou mooier om met een thema als dit uw unieke propositie aan uw (potentiele) opdrachtgever te kunnen voorleggen. Kom op, doe er iets aan! Is het niet voor uw eigen bedrijf, dan wel voor uw nazaten!

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten