donderdag 23 september 2010

Principes? Geld!!

Waarde collega,

Zegt dit logo u iets? Nee? Kan ik mij voorstellen. Mag ik u meenemen in een parallelle wereld? Dank u wel. Ik voer op dit moment een rondje Nederland uit, waarbij ik op provinciaal niveau in gesprek ga met mijn bazen. Leerzaam en noodzakelijk. Ik kan delen met de bazen wat wij doen, ik mag horen wat er moet gebeuren. Wat men verwacht en waar men recht op heeft. Dat is goed, dat is noodzakelijk. Er zijn genoeg Ivoren Torens, dat wil ik niet.
Pluriformiteit
Wij zien dat de BV Nederland SCVM en VastgoedCert accepteert als certificerende / registrerende instelling. Banken doen dat, NHG doet dat, NVB doet dat, VEH doet dat. Iedereen doet dat. Er schijnt uit het verleden nog animositeit te zijn over dit onderwerp. Dat is voor mijn tijd, ik was toen met andere zaken bezig. Mijn club is van mening dat datgenen wat de overheid, de stakeholders accepteren, dat dat de norm is. Als alle maatschappelijke relevante organisaties dit accepteren, wie zijn wij dan om het beter te weten? Toch?
Regio’s
Omdat wij ons conformeren aan de maatschappelijke normen en waarden, komen wij collega’s tegen die aan beiden voldoen. SCVM en VastgoedCert. Het bizarre in mijn habitat is echter dat ik te maken heb met twee collega organisaties, die echt in een spagaat zitten, die ongekend is. Op het absurde, nee, genante, af! Mijn gewaardeerde collega’s van de NVM zijn van mening dat SCVM collega’s niet voldoen aan een minimale eis van kwaliteit. Mijn gewaardeerde collega’s van de VBO menen echt dat zij zich weigeren te verlagen tot het niveau van VastgoedCert. Wow, wat een grote woorden.
Money talks
En beiden hebben natuurlijk gelijk. Totdat het slijk der aarde om de hoek komt kijken. Als er geld kan worden verdiend, het NWWI, waarin NVM en VBO samen optrekken, is iedereen opeens welkom. Als één blok kijkt men vol geilheid hijgend en kwijlend naar de geldla. VBO en NVM weten niet hoe snel ze SCVM en VastgoedCert moeten erkennen. Natuurlijk zijn die gelijkwaardig, de cash kan immers worden verdeeld. Binnen het NWWI zitten NVM en VBO gebroederlijk samen aan de bestuurstafel, op basis van gelijkheid. Maar na de daad? Gaat het over kwaliteit, dan heersen de normen aan de linkerzijde. Kan er geld worden verdiend, dan geldt de rechterzijde. Onze zegen hebben ze daarbij, NWWI doet wat ze opgedragen wordt. Wij zijn geen partij, Maar waar is de rechte rug van NVM en VBO? Principes zijn goed, maar geld is beter? Als we over één certificerende instelling praten, is er onenigheid. Als we over de zakken vullen praten over de ruggen van de leden, is er éénduidigheid. €55 of €60 per taxatie voor het NWWI? Met cashback aan VBO en NVM? Pakken wat je pakken kan! Als er geld kan worden verdiend zijn NVM en VBO één. En morgen als we over kwaliteit praten? Vooraan in de kerk!!! En dan is het SCVM geloof ineens beter dan dat van VastgoedCert. VastgoedCert c.q SCVM deugt niet. Volgens NVM of VBO of VBO of NVM. Ik raak de draad kwijt. Bij geld verdienen gelden andere normen dan bij kwaliteit. Vul maar in welk kwaliteitsmodel uw voorkeur heeft, afhankelijk van uw verdienmodel!
Logo
Dan terug naar mijn eerste vraag. Het PADI logo. Ik ben zelf een NOB duiker. Nederlandse Onderwatersport Bond. Ik heb mijn NOB brevet gehaald na 15 uur theorie les en 25 praktijk duiken. In Egypte haal je in 2 dagen een PADI brevet. 25 minuten theorie en 4 duiken. Onverantwoord in mijn ogen. En wat denkt u? Zie ik op 45 meter onder de zeespiegel het verschil tussen een PADI duiker en een NOB duiker? Nee hoor. En als het misgaat? Dan is een PADI duiker net zo dood als een NOB duiker. En een consument? Die is echt niet bezig met het uitzoeken van het verschil tussen SCVM en VastgoedCert…
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten