woensdag 1 december 2010

Koopakte

Hebt u de communicatie rondom de koopakte gevolgd de laatste dagen? Een dossier waar wij vanuit de beroepsorganisaties gezamenlijk optrekken. Wat is het geval? Onze collega’s van het notariaat zijn van mening dat de koopovereenkomst het domein van de notaris mag worden. En de afgelopen uren lees ik stellingen en meningen vanuit het notariaat, die mij echt vrolijk maken. De notaris gaat namelijk de consument ontzorgen inzake de koopakte. Was voorheen hun boodschap dat dit moest in verband met fraudebestrijding, of eerder in verband met consumenten bescherming, nu is het klantvriendelijkheid.
Blij
Ik ben hierover verheugd. De redenatie inzake fraudebestrijding was natuurlijk niet zo sterk. Vaak verwees het notariaat naar de situatie in de republiek Amsterdam, maar dat was een beetje dom. Als er ergens fraude plaatsvindt met vastgoed, verwijs ik u graag naar het boek van Vasco vd Boon: de Vastgoedfraude.. Ik zeg de Zuidas, ik zeg grootschalige vastgoedfraude in Amsterdam. Dat het notariaat hier een rol heeft; lees het boek. Als collega kent u waarschijnlijk ook de veroordelingen van notarissen in 010, waar grootschalig werd gefraudeerd. Sommige panden werden weet ik niet hoe vaak op 1 dag gepasseerd bij dezelfde notaris. Dus dat de notaris belangrijk is voor fraudebestrijding, dat was een wat domme uitglijder. Ze zijn de spil van de fraude, zonder notaris, geen fraude. Maar men leert, dat is goed.
Koopakte
In de publicaties zegt men nu dat het in het belang is van de consument. Kijk, nu komen we ergens. De makelaar administreert de koopakte tot op heden. Dit is een stuk dienstverlening, dit is service. Als u uiteindelijk op zaterdagmiddag, op verzoek van de koper, nog éénmaal door het pand loopt voordat men de koopakte tekent, dan doet u dit. En na vijf bezichtigingen en begeleiden bij afwegingen, is daar het moment. De deal wordt gesloten, de handtekening gezet. Het is geen impuls, mocht dat al zo zijn, dan is er nog de 3 dagen bedenktermijn.
VEH
Vereniging Eigen Huis, in mijn ogen de belangenbehartiger van kopers en verkopers, is tevreden met de huidige 3 dagen termijn. Dat is goed geborgd. De dienstverlening is dus goed, de waarborgen naar tevredenheid. Maar het wordt nu nog beter. Het notariaat gaat de consument centraal stellen in hun service en belang. Top! Ik ben blij met deze geste van de KNB. Makelaars gaan hierin hun dienstverlening optimaliseren, samen met notarissen. En samen stellen we het belang van de consument centraal! Makelaars en notarissen samen.
Dus….
Als op zaterdag om 17.00 uur uiteindelijk de koper aan u zegt dat hij graag wil kopen voor de overeengekomen prijs, dan belt u de notaris. Die komt dan op zijn brommer om mee te kijken en de cliënt te adviseren. Goed, hij heeft geen flauw idee waar het over gaat, 99% van zijn aktes wordt door een klerk afgehandeld, van onroerend goed heeft een notaris geen verstand. Wel van overeenkomsten, maar hij komt toch de akte beoordelen en adviseren. En natuurlijk staat de dienstverlening centraal, er wordt geen factuur in rekening gebracht. De notaris stelt de cliënt centraal, dus alleen al het idee dat een notaris dit doet om geld te verdienen verwerp ik direct. Foei! Het gaat om de cliënt, laten we daar eerlijk over zijn.Ik ben hier een voorstander van. Natuurlijk speelt de marktwerking onder notarissen geen rol, nogmaals, het gaat om de cliënt. dat delen makelaars en notarissen.
Advies
Mijn advies: ga zo snel mogelijk samenwerkingsverbanden aan met notarissen dat ze hun expertise komen aanbieden bij het tekenen van de overeenkomst. De notaris is immers een ondernemer, bij nacht en ontij. De consument staat centraal. Wat goed dat de notaris bij afroep beschikbaar is, die tijdens de overeengekomen tijdstippen op komt dagen. 24/7, net als u! En net zozeer als het bij u een onderdeel is van uw dienstverlening, brengt de notaris geen kosten in rekening! Morgen invoeren. KNB: waar kan ik tekenen? Samen trekken we de markt omhoog, mijn dank namens de VastgoedPRO makelaars!

Ed

6 opmerkingen:

  1. Ik zie dit nog niet zo direct gebeuren. Een notaris die komt opdraven omniet om een klant bij te staan bij het tekenen van het kooptcontract?!
    De klant centraal stellen? Dat is net zo tegenstrijdig als het plan van de NS dat ik vandaag hoorde om conducteurs om te vormen naar gastheer op een treinstel. Ook dat is een nobel streven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het eens met Marco. Als je in de praktijk met notarissen werkt is bovenstaand stukje wel erg vergezocht.

    Notarissen zijn op zoek naar een manier om zich via een wet in het proces te wurmen. Geef mensen gewoon de keus en bekijk hoeveel mensen kiezen voor een notaris om de koopakte te maken.

    Denk dat het dan vrij duidelijk wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Ed,
    Wat een leuk beeld: notaris op de brommer!Ik geloof dat de vorige 2 reacties je verhaal te serieus nemen en dat jouw ironie hen misschien ontgaat. De notarissen in Zaanstad stoppen om vrijdag 17.30uur. Ik kan me voorstellen dat ze hun tarieven wat proberen op te krikken door de KOV naar zich toe te trekken, maar uitbreiding van hun openingstijden is een brug te ver en de aanschaf van een brommertje al helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, snap de ironie wel, maar het blijft oppassen dat ze zich niet via een of andere regeringslobby weer erin praten. Er zijn wel gekkere dingen gebeurd :-)

    Vrijdagmiddag 17:30 vind ik al heel wat. Maak eigenlijk altijd mee dat ik vrijdagmiddag zo rond een uur of 15:00 bel en dat er niemand meer is. Alleen de receptionise.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Ed,

    Neem aan dat je dit pleidooi ook doorstuurt naar het Notariele Broederschap?

    Mvrgr,

    Jan-Michiel Otter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De makelaar op de fiets en de notaris op de brommer.

    De erosie van ooit gerespecteerde beroepen als notaris, makelaar en taxateur had niet treffender duidelijk gemaakt kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen