Vandaag werd ik nog even geattendeerd op de huizenfluisteraar. Haalde zelfs de voorpagina van geenstijl.nl. Denk nou maar niet dat het lidmaatschap van een branche organisatie of een beroepsorganisatie telt. Laat staan SCVM of VastgoedCert. En ook voor Joep slecht nieuws; Funda, stop er maar mee. Het gaat om de vibes!!!
Kritisch
Een mevrouw die beweert de emotie, de golflengte van het huis te kunnen vertalen naar verkoopsignalen en naar kansen. Wat je er ook van vindt, wel een briljant stuk marketing. In mijn ogen kan ik me redelijk goed vinden in het gros van de reagluurders op geenstijl.nl, maar creativiteit kan hier toch niet ontzegt worden. Het gaat allemaal om de business case die je weet te creƫren en daar is deze mevrouw toch wel erg goed geslaagd. Ik weet niet of ze er veel handel uit haalt, ik gun ieder het beste, maar misschien kunnen we toch wat leren.
Business plan
Als eerste het concept. Of je het er nou mee eens bent of niet, voor mij is dit de eerste (enige en echte?) huizenfluisteraar in Nederland. Er is dus sprake van een unieke propositie. Of deze op termijn duurzaam is weet ik niet, als het aanslaat laat ik mijn vrouw ook maar fluisteren. Wel tegen een hoger tarief uiteraard, ze fluistert dan namelijk veel beter. Dus het aanbod is sterk, er is sprake van onderscheidend vermogen en mogelijk zelfs op inspelen op behoeftes in de markt.
Verdienmodel
En wat ook een leermoment is, fluisteren gaat via cash on delivery. Niets geen fluisteren vooraf en de fluisterfee pas opeisbaar stellen bij de notaris. Welnee, boter bij de vis. En het zou met niets verbazen dat bij een gevalideerde fluistersessie de kosten volledig worden doorberekend met een marge er boven op. En no beter, er is zelfs sprake van transparantie in de prijsstelling, de tarieflijst hangt gewoon in de etalge, de consument ziet gelijk hoeveel het gefluister kost per waarde van het object.
Diversificatie
En er is niet alleen sprake van een beperkt productportfolio, nee, er is zelfs sprake van aankoopgefluister en verkoopvibesbepalingen. Voor alle partijen in de markt wordt er dus een product gebonden. Commercieel vastgoed gerelateerde vibes en agrarische fluisteringen ontbreken nog, maar let op, het betreft hier een immature markt, er is dus kans op groei en product ontwikkelingen. De R&D fluisteraars zijn volop in de weer neem ik aan. Het is wachten op deelfluisteren!
Positionering en marketing
En wat we er ook allemaal van vinden collegae, wie van u kan zo een indrukwekkend lijstje met publicaties overleggen? Het FD, AD, Telegraaf, Quote, NRC, Elsevier, Story: been there, done it! We kunnen natuurlijk lacherig doen, maar wel een briljant marketing concept met de juiste exposure. En ook al sta je niet al te positief op geenstijl.nl, het werkt wel voor je naamsbekendheid.
Dus
Of je het er mee eens bent of niet, maakt niet uit. Ik heb er wel mijn mening over, maar er zullen dus mensen zijn die hier iets mee willen en kunnen. Als het werkt bij paarden, geesten, babies, bij honden, waarom dan niet bij huizen? Ik bedoel het genereren van inkomsten, niet het actuele fluisteren zelf. Dus wat dat betreft fluister ik mevrouw mw. de Groot al het beste toe. Mooie manier om je brood bij elkaar te vibreren!
Ed

Geen opmerkingen:
Een reactie posten