woensdag 28 maart 2012

Raar

Eerder berichtte ik u dat het word Open Huizen Route de laatste dagen frequent gebezigd wordt ten kantore van VastgoedPRO. Vandaag leek dit wel te komen tot een hoogte punt. Als eerste zagen wij vanochtend het gemeenschappelijk persbericht van Huislijn.nl en Jaap.nl. Toch wel goed om te zien dat partijen over hun eigen schaduw heen kunnen stappen om op die manier de markt te stimuleren.
Samenwerking
In deze slaan twee concurrerende webportals de handen ineen om gemeenschappelijk aandacht te vragen voor huizen welke voor consumenten ter beschikking staan om te worden bezichtigd aanstaande zaterdag. Ik ben benieuwd of dit een eerste samenwerking is of dat er meer samen gaat worden gewerkt. Het adagium delen is vermenigvuldigen gaat in deze ook op.
Tegenwerking
Maar met name onze inboxen hier lopen voller en voller met boze berichten van collega’s over het feit dat men geen vermelding mag maken op Funda dat er een open huizen route is. Van censuur tot concurrentievervalsing tot oncollegiaal gedrag, het komt allemaal voorbij. Ik heb daar natuurlijk begrip voor. Het is inderdaad raar dat men bij Funda c.q. NVM besluit dat de consument niet mag weten dat er huizen bezichtigd mogen worden aanstaande zaterdag.
Beheersing informatie
Want dat is wat er gebeurt. Twee weken voor en twee weken na het moment dat de NVM collega’s de deuren openen voor bezichtiging, mag de consument niet weten dat er ook andere huizen bestaan, waarvan de eigenaar potentiele kopers verwelkomt. Nee, de consument moet in de waan worden gelaten dat alleen huizen die bij NVM collega’s te koop staan kopers welkom heten. Dat is natuurlijk wel een beetje kortzichtig, toch?
Domme consument
Hierdoor is Funda natuurlijk als eerste een incompleet medium geworden. De site is gewoon niet in staat om deze weken volledige informatie te geven. Een keus, maar wel wat vreemd. En het is ook wel zo dat je op deze manier denkt dat de consument een domme koe is die alleen maar doet wat een site of een brancheorganisatie wilt dat ie doet.
Collegialiteit
Daarnaast is het ook wel een beetje vreemd vanuit makelaarsperspectief. Want vrijwel elk huis dat te koop staat herbergt ook een potentiële koper. En wat je dus doet, is dat je gaat proberen dat deze zijn huis niet kan verkopen. Ja, dat schiet lekker op. Want die man of vrouw mag van harte, wat mij betreft, een huis kopen bij een NVM makelaar. Waarom niet? Delen is vermenigvuldigen! Tenminste, of het moet zo zijn dat de NVM instructies heeft gegeven dat de leden geen huizen mogen verkopen aan consumenten die zijn huis heeft verkocht via een VastgoedPRO of VBO makelaar. Maar ja, weet het niet vandaag de dag....
Contract
Feit is echter dat de realiteit is zoals die is. Er ligt een eis dat VastgoedPRO en VBO leden niet mogen publiceren op Funda dat ze een open huizen route organiseren in een periode van plus en min twee weken van een NVM evenement. Dat dit slecht is voor de markt, dat dit slecht is voor de consument, dat dit slecht is voor de transparantie, dat dit slecht is voor de concurrentie verhoudingen, dat dit slecht is voor het vak, dat dit slecht is voor het beeld op de beroepsgroep, het is allemaal waar. Alles wat wij te horen krijgen, en vrij massaal, niet zo maar een tiental klachten, nee honderden, het is allemaal waar. Maar de realiteit is niet anders. Nog.
Ed

4 opmerkingen:

  1. Johan van Boxtel29 maart 2012 om 15:25

    Beste mensen
    Ik speel maar even voor advocaat van de duivel maar ik begrijp niet waarom er honderden collega's bij VastgoedPRO klagen over het open huis beleid van Funda (lees NVM), immers we weten allemaal al jaren dat dit zo is en van honderden klachten van niet NVM makelaars worden ze bij de NVM niet warm of koud zou ik denken.
    Wellicht is het een idee om eens collectief (VastgoedPRO en VBO) 1 jaar lang geen basisplaatsingen op Funda te plaatsen maar ons te beperken tot de collectieve plaatsing. Gaat Funda minimaal 1,5 miljoen aan inkomsten schelen, dat doet pijn bij een verliesgevend instituut, en misschien zijn ze dan gevoelig voor onze argumenten.
    Nogmaals....het is maar een idee maar pijn in de knip werkt meestal het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Johan,

    Daarmee verklein je behoorlijk de mogelijkheid tot verkoop van de woningen van je cliënten. Immers, slechts één foto doet men gauw "wegzappen" van die woning. Men (de potentiële kopers) wil plaatjes zien. En een vermelding in de tekst naar je eigen website voor meer info mag niet van Funda. Geen goed plan dus lijkt me

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Menno

      Helemaal mee eens maar dan moeten we ook niet zeuren over de slechte service van Funda (die overigens zelf natuurlijk ook in de dwangbuis van de NVM zit).
      Trouwens, als je als niet NVM makelaar in een grotere gemeente werkzaam bent staan jouw panden toch op pagina 63 en verder, kleine kans dat de potentiële koper jouw panden kan vinden.

      Verwijderen
    2. 75% van onze kijkers vind onze panden via Funda, 20% via het "Te Koop" bord aan de gevel en 5% overig. Blijkbaar bekijken potentiële kopers toch echt alle pagina's bij Funda binnen hun zoekcriteria. Ik weet geen beter digitaal uithangbord dan Funda, en neem onze achtergestelde positie maar voor lief.
      M.a.w. wij blijven basisplaatsingen gebruiken, die wij onze cliënten overigens gewoon in rekening brengen zonder winstoogmerk (€ 190,- voor een jaar in de btw)

      Verwijderen