VastgoedPRO levert juridische ondersteuning aan haar leden. Via onze huisadvocaat mr. Hub Dohmen, u kent hem van zijn gastblogs, hebben onze leden onbeperkt toegang tot raad en advies bij vakinhoudelijke juridische vraagstukken. Juridische eerste hulp zullen we maar zeggen. Een dienst waar veel en goed gebruik van wordt gemaakt.
Trends
Door deze service krijgen wij ook informatie terug wat onze leden zoal bezig houdt en boeit. Immers, doordat het hier de frontlinie van actuele vragen betreft is dit een goede thermometer. Deze week mocht ik het eerste half jaar van de dienstverlening evalueren. Een aantal opvallende zaken kwamen naar voren. Als eerste wat de meest voorkomende vragen waren, uiteraard.
Opvallend
Non-conformiteit staat al jaren met stip op de eerste plaats, met binnen dit onderdeel het fenomeen van verborgen gebreken. Al jaren lang is dit een onderwerp waar collega’s mee worstelen, zowel inde definitie sfeer (is het een verborgen gebrek?) als in de aansprakelijkheidssfeer. Het is goed dat men bij vragen en onduidelijkheden hierover de weg weet te vinden naar het juridische loket. Immers, door vroegtijdig te checken kan achteraf veel gedoe worden voorkomen. Een goede tweede blijft, na vorig jaar te zijn gestegen, courtage vraagstukken. En dan met name de vragen over de opeisbaarheid en de betaalbaarheid van de factuur.
Binnenkomers
Wat echter wel opviel waren drie aspecten. Als eerste een toename van het aantal vragen over huur. Dat is niet vreemd, als er een nieuwe bron van inkomsten kan worden aangeboord in een bear-market, dan zal die met beide handen worden aangegrepen. Wat ook opvalt is de complexiteit van de vraagstukken. De vragen die collega’s hebben, maar ook de juridische context, lijken steeds ingewikkelder te worden. Zaken die men vroeger misschien niet aannam omdat ze buiten het expertisegebied vallen, worden mogelijk nu wel aangenomen. Is maar een aanname, maar zou een verklaring kunnen zijn.
Consument
Maar wat echt verzevenvoudigd is, is het aantal vragen over de wettelijke bedenktermijn. Het beroep wat wordt gedaan op deze opzegtermijn, maar ook de wijze waarop en de redenen waarmee dit wordt omkleedt, exploderen. Ik weet niet of u dit herkend? Er worden zelfs gevallen gemeld van consumenten die bij meerdere panden een koopovereenkomst tekenen, om vervolgens binnen de bedenktermijn, als ware het een soort van chantage, opnieuw beginnen te onderhandelen. Ik heb dit contract wel getekend, maar daar kan ik er nog €10k vanaf krijgen. Wat haalt u er nog af? Niets? Oh, dan ontbindt ik op basis van de bedenktermijn.
Mondigheid
Het lijkt alsof de mondigheid van consumenten, maar ook het ‘in control’ gevoel zeer grote vormen aanneemt en dat men meer en meer de grenzen van het aanvaardbare opzoekt om tot een gewenst resultaat te komen. Gevolgen van een kopersmarkt die ook in de juridische sfeer dominanter aan het worden is.
Ed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten