woensdag 5 december 2012

Voorkeursbeleid validatie bij taxaties

Onze organisatie is er een die in principe als een “dissatisfier and dissatisfaction driven” organisatie kan worden gezien. Als men klachten of opmerkingen heeft neemt men contact op. Men belt ons niet om te zeggen dat ze een huis hebben verkocht of dat er een succesvolle taxatieopdracht is uitgevoerd. Of zoals wel eens gezegd: gaat het goed dan heeft men ons niet nodig, gaat het slecht, dan belt men ons op.

Feit
Dit geldt overigens voor veel organisaties, u belt de politie ook niet om te melden dat er niet is ingebroken. Nee, pas als er een probleem is belt u. Het punt echter is dat hierdoor wel het gevaar bestaat van eenzijdige informatie. Men hoort alleen de kant van de personen die contact opnemen. Hierdoor is altijd een actieve opstelling noodzakelijk, wij moeten continue onze achterban opzoeken en in gesprek blijven, om zo een juist beeld van de markt te kunnen krijgen en houden. Passiviteit is een doodzonde!

Taxaties
Zo kregen wij regelmatig opmerkingen over acceptatie van gevalideerde rapporten, ik berichtte u hier al eerder over. In mijn ogen bepaalt de taxateur wie de validerende instelling is. Het is niet wenselijk dat geldverstrekkers een voorkeurbeleid in deze voeren. Validerende bedrijven mogen concurreren op prijs, op service, op klantvriendelijkheid, dat is alleen maar gezond. Maar als taxateurs met weigeringen te maken krijgen, omdat bedrijf A heeft gevalideerd in plaats van B, is dat een kwalijke zaak.

Onderzoek
En krijg je meerdere van dit soort berichten, dan lijkt het al snel of er sprake is van een trend. Reden dus voor VastgoedPRO om te onderzoeken of er echt sprake is van een probleem. Circa 100 taxateurs hebben wij hierover bevraagd. En uiteraard wilt u natuurlijk weten wat de uitslag was. Hebben taxateurs nou wel of geen last van voorkeursbeleid van banken inzake validatie. De uitslag leest u hier.

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten