maandag 22 oktober 2012

Verantwoording

De kans is groot dat er morgen een uitnodiging bij u op de deurmat ligt om deel te nemen aan het Zevende Nationaal Symposium Makelaardij op 15 november in Zaandam. Hierbij vallen mij nu al twee zaken op. Als eerste de kaalslag die er zich afspeelt. In 2011 werden er 11.500 makelaars en taxateurs benaderd, dat was het aantal inschrijvingen bij de kamer van Koophandel, onder code 6831, makelaar/taxateur o.z. Een jaar later gaf de KvK 7200 inschrijvingen als economisch actief onder code 6831. Een verval van ruim 4000 inschrijvingen. Ruim 30% van de kantoren is out of business! Gevalletje AU!

Programma
Daarnaast zag ik de laatste dagen wat berichten over het feit dat Dirk Scheringa op het programma staat, oud DSB oprichter. Sommigen vinden dat ongepast, onwenselijk en spreken zelfs schande hierover. Dat zo een man een podium krijgt en dat hij hier een promotiepraatje mag houden! Maar is dat ook zo?

College-tour
Op het programma staat een college-tour achtige benadering, Scheringa krijgt een stoel en een microfoon. En vervolgens is het aan de aanwezigen om hem te bevragen en om met hem in gesprek te gaan over wat er nou precies heeft plaatsgevonden. De toezegging is daar dat er geen restricties zijn, elke vraag mag worden gesteld en antwoorden zullen volgen. Misschien zelfs wel het afleggen van een stuk publiekelijke verantwoording.

Promotie
Ik zie dat toch niet als promotie. Ik zie dat toch veel meer als een open dialoog, mogelijk zelfs als een kans om datgene te zeggen of te vragen wat u nooit heeft kunnen doen. Want allemaal kennen we de casus DSB en allemaal hebben we er een mening over. Maar wanneer hebt u voor het laatst de mogelijkheid gehad om uit eerste hand die antwoorden te krijgen op die vragen die u nog heeft? Of datgene te zeggen wat u altijd al heb willen zeggen? Ik ben benieuwd wat u de 15 november gaat vragen!

Ed

vrijdag 19 oktober 2012

Koopakte

Vanochtend lag er een schrijven van Minister Opstelten in mijn Inbox die zorgde voor een goed begin van de dag. De koopakte hoeft niet verplicht te worden ondergebracht bij het notariaat, een gekoesterde wens van de notarissen. Dat is een goed besluit en de resultante van samenwerking tussen de drie makelaarsorganisaties en de consumentenorganisaties.

Wens
Uiteraard is vanuit nobele redenen de combinatie van koopakte en leveringsakte wenselijk geacht door het KNB, maar de minister ziet er geen aanleiding in om hier op in te gaan. Niet alleen omdat dit zo een 47 miljoen Euro per jaar extra zou gaan kosten, er zitten ook gewoon te weinig (bewezen) voordelen bij. In feite zegt de minister dat de koopakte in vertrouwde handen is bij de makelaar en dat de dagelijkse praktijk weinig tot geen problemen geeft. Herkenbaar lijkt mij.

Praktisch
De argumenten van kwaliteit, fraudepreventie en zorgvuldigheid als aangevoerd door de notarissen worden niet zo ervaren door de minister. En tevens speelt er volgens mij nog een ander aspect, namelijk het consumentengemak. Hoeveel koopaktes worden er niet getekend in het weekend, in de avonduren? Ik zie dat toch echt als de flexibiliteit, de service van de makelaar, die toch veel laagdrempeliger is dan een notaris.

Belang
In de argumentatie van de minister wordt het belang van deze consumentenvrijheid vanuit meerdere kanten belicht. Het lijkt mij dan ook zinvol om u het schrijven van de minister bij deze te presenteren.
TGIF!

Ed

donderdag 18 oktober 2012

Facebook aanbod

VastgoedPRO heeft op dit moment als eerste een collectieve Facebook-app in gebruik waarbij de leden al hun aanbod kunnen plaatsen. Hier zijn geen kosten aan verbonden voor onze makelaars. In gesprekken met onze achterban wordt natuurlijk de vraag gesteld hoe belangrijk het is om je woningen op Facebook te plaatsen. Ik denk dat dit essentieel is. De opmars van dit soort media is niet te stuiten.

Facebook
Uiteraard dient elke makelaar zijn eigen strategie af te stemmen op zijn doelgroep. Gebruikt die geen sociale media, dan is het gebruik van zo een app natuurlijk zinloos. Maar ja, wie gebruikt er op dit moment geen sociale media? Mag ik u een parallel geven over de opkomst van deze digitale media?

Springen
Zondag 14 oktober, nog geen week geleden, sprong Felix Baumgartner vanaf 39 kilometer hoogte uit een mandje onder een ballon om als eerste mens, zonder metalen omhulsel met vleugels, door de geluidsbarrière te gaan. Youtube, zoals u bekend onderdeel van het Google Imperium, zond dit life uit. Dit was niet te zien op TV, nee, alleen digitaal. Meer dan 8,5 miljoen mensen volgden tegelijk de lifestream op Youtube afgelopen zondag. Niet eerder keken zoveel mensen tegelijk naar één onderwerp op een social medium. En deze groei neemt alleen maar toe.

Communicatie
Men verwacht dat binnen korte tijd de rol van omroepen en TV gigantisch gaat kantelen. Waarom zou je nog kijken naar een programma op een tijd dat een omroep dat wilt, onderbroken door wasmiddelen reclames en andere zinloze berichten. Terwijl je exact hetzelfde programma kan zien wanneer jij dat wilt, on demand, en ononderbroken? Al dan niet via een interactieve digitale recorder, want vrijwel alles is op het web beschikbaar.

Groei
Menig film is al te zien op het internet voordat deze hier in Nederland in de bioscoop komt. Menig nieuws is al te zien op social media voordat de journalist nog moet beginnen met typen. Radio luisteren? Eerlijk gezegd doen wij dat thuis via het web. Met 1 klik van 538 naar Radio 1 naar BNR. Via de ether? Te veel gedoe! Voetbalwedstrijden op TV? Waarom wachten tot 19.00 uur op zondagavond als je gratis op Sportlemon alle eredivisiewedstrijden live kunt volgen? Of Champions League wedstrijden. Of andere sportevenementen. Zonder kosten.

Facebook
De opkomst van informatieverstrekking op Internet gaat gigantisch snel. En eerlijk gezegd begint een website erg snel ‘old school’ te worden. Waarom? Omdat een website redelijk statisch is. Je moet er naar toe om er te gaan kijken en gaan klikken. Terwijl de sociale media, de facebook’en, twitters, flickr’s van de wereld actief uw aandacht trekken door u te benaderen. U continue uitnodigen om mee te praten, typen en lezen. Actief en reactief, waar een website reactief is. In de USA is de opkomst van Facebook in de Real Estate market niet meer te stuiten of weg te denken.

Aanbod
De ontwikkelingen op dit gebied gaan zo hard, dat wij van mening zijn dat we daarop moeten anticiperen. Alle VastgoedPRO makelaars met al hun aanbod op Facebook. Ik ben er van overtuigd dat dit zeer, zeer snel gemeengoed zal zijn.

Ed

maandag 15 oktober 2012

Makelaardij en franchise

Over precies 1 maand vindt het Zevende Nationaal Symposium Makelaardij plaats, www.nsm7.nl. Ik hoop u hier te mogen ontmoeten. Ik ben benaderd door Kurt Limpens, verantwoordelijk voor de introductie van Century21 in Nederland. Kurt had een vraag. Ed, wij zijn sponsor van NSM7, ik zou graag in contact komen met Nederlandse makelaars. Mag ik hierover nog eens een stuk in jouw weblog schrijven? Gezien het feit dat een evenement als NSM7 niet (gratis) kan bestaan zonder de ondersteuning van sponsors, geef ik graag het scherm over aan Kurt Limpens voor zijn advertorial.

Ed

“Wat heeft uw organisatie mij als makelaar te bieden?”
Ik denk dat dit de meest voorkomende vraag is die ik de laatste maanden gekregen heb. Om deze vraag correct te beantwoorden vond ik het voor mezelf en onze CENTURY 21 organisatie heel belangrijk om de Nederlandse markt in kaart te brengen en te peilen naar de behoeftes van de Nederlandse vastgoedmakelaar. Het is me opgevallen dat de Nederlandse vastgoedmakelaar een moeilijke periode doormaakt. Jullie hebben het als makelaar veel moeilijker dan onze makelaars op de Belgische markt.

Opvallend
Wat me ook opgevallen is dat de Nederlandse makelaar meestal professioneel te werk gaat en erg met zijn vak bezig is. Ondanks het feit dat de erkenning van het beroep weggevallen is zorgen de brancheverenigingen er voor dat hun aangesloten leden op de hoogte blijven op juridisch vlak en leggen zij hun leden ook enkele verplichtingen op. Het was voor CENTURY 21 dus al snel duidelijk dat wij enkel leden in onze groep wilden die ook aangesloten waren bij één van de drie brancheverenigingen in Nederland. In onze visie moet een makelaar over de nodige certificeringen en scholing beschikken om zijn vak correct te kunnen uitvoeren. Wat hebben we dus te bieden op dit vlak: Wij sluiten enkel makelaars aan die over de nodige certificeringen beschikken = kwaliteit.

Extra
Ondanks het goede werk van de brancheverengingen is de Nederlandse makelaar wel nog op zoek naar hoe hij onderscheidend kan zijn, hoe hij meer klanten over de vloer kan krijgen, welke verkoop middelen er naast websites zoals Funda nog zijn, hoe hij kopers nog beter kan begeleiden en aan zich binden en hoe hij in een moeilijke markt zijn bedrijf toch kan laten groeien.  Om de vraag van wat onze organisatie te bieden heeft zou ik dan ook graag deze vraag willen beantwoorden met enkele vragen aan u:
  • Wat zou het voor u kunnen betekenen om aangesloten te zijn bij de grootste vastgoedorganisatie ter wereld? Zou u dat kunnen helpen om u te onderscheiden van uw collega’s? Wij hebben niet de bedoeling om 1000 makelaars aan te sluiten in Nederland. Onze bedoeling is om met zo weinig mogelijk makelaars een zo groot mogelijke marktimpact te bekomen. Groei van een aangesloten makelaar en hem/haar helpen deze marktimpact te vergroten is dus belangrijk voor ons. 
  • Zou het u kunnen helpen indien u een systemen ter beschikking zou krijgen om in een moeilijke markt toch te kunnen groeien?
  • Zou het u kunnen helpen indien u een persoonlijke business consultant had die u helpt uw doelstellingen te bereiken en u helpt het CENTURY 21 systeem te implementeren? U staat dus niet meer alleen als ondernemer.
  • Zou het u kunnen helpen indien u van commerciële en managementopleidingen kan genieten die uw collega’s niet hebben? U bent dus de enige die ze kan implementeren in uw kantoor en in uw regio.
Gebruik het CENTURY 21 merk. Het is het beste in de wereld in uw business. Gebruik de CENTURY 21 methodes die er zijn. Voor elk aspect van onze activiteit is er een of meer methodes. Ze zijn uitgetest en u kunt kiezen welke u het beste bevalt. Maak gebruik van de CENTURY 21 ondersteuning. Gebruik de vergaderingen, opleidingen, de consultbezoeken, de informatie die er is op het hoofdkantoor gebruik ze, volgens behoefte, om de ondersteuning in uw bedrijf optimaal te jouden.

Echter
  • Het gaat niet enkel om goede ideeën het gaat ook over de implementatie ervan,
  • Het gaat niet enkel over de cursussen, het gaat over wat men doet met het geleerde,
  • Het gaat niet enkel over de systemen het gaat over de volledige toepassing,
  • Het gaat niet enkel over nieuwe dingen als wel over de beheersing van de bestaande.
Bent U een makelaar die open staat voor verandering en die mits het principe “work smarter not harder” zijn bedrijf wil laten groeien? Laat ons dan in contact treden met elkaar! U kan ons ook terugvinden op 15 november op NSM7 te Zaandam!
Collegiale groeten,

Kurt Impens
Country Manager Nederland
Kurt.Impens@century21.be
+32 478 80 00 13