maandag 15 oktober 2012

Makelaardij en franchise

Over precies 1 maand vindt het Zevende Nationaal Symposium Makelaardij plaats, www.nsm7.nl. Ik hoop u hier te mogen ontmoeten. Ik ben benaderd door Kurt Limpens, verantwoordelijk voor de introductie van Century21 in Nederland. Kurt had een vraag. Ed, wij zijn sponsor van NSM7, ik zou graag in contact komen met Nederlandse makelaars. Mag ik hierover nog eens een stuk in jouw weblog schrijven? Gezien het feit dat een evenement als NSM7 niet (gratis) kan bestaan zonder de ondersteuning van sponsors, geef ik graag het scherm over aan Kurt Limpens voor zijn advertorial.

Ed

“Wat heeft uw organisatie mij als makelaar te bieden?”
Ik denk dat dit de meest voorkomende vraag is die ik de laatste maanden gekregen heb. Om deze vraag correct te beantwoorden vond ik het voor mezelf en onze CENTURY 21 organisatie heel belangrijk om de Nederlandse markt in kaart te brengen en te peilen naar de behoeftes van de Nederlandse vastgoedmakelaar. Het is me opgevallen dat de Nederlandse vastgoedmakelaar een moeilijke periode doormaakt. Jullie hebben het als makelaar veel moeilijker dan onze makelaars op de Belgische markt.

Opvallend
Wat me ook opgevallen is dat de Nederlandse makelaar meestal professioneel te werk gaat en erg met zijn vak bezig is. Ondanks het feit dat de erkenning van het beroep weggevallen is zorgen de brancheverenigingen er voor dat hun aangesloten leden op de hoogte blijven op juridisch vlak en leggen zij hun leden ook enkele verplichtingen op. Het was voor CENTURY 21 dus al snel duidelijk dat wij enkel leden in onze groep wilden die ook aangesloten waren bij één van de drie brancheverenigingen in Nederland. In onze visie moet een makelaar over de nodige certificeringen en scholing beschikken om zijn vak correct te kunnen uitvoeren. Wat hebben we dus te bieden op dit vlak: Wij sluiten enkel makelaars aan die over de nodige certificeringen beschikken = kwaliteit.

Extra
Ondanks het goede werk van de brancheverengingen is de Nederlandse makelaar wel nog op zoek naar hoe hij onderscheidend kan zijn, hoe hij meer klanten over de vloer kan krijgen, welke verkoop middelen er naast websites zoals Funda nog zijn, hoe hij kopers nog beter kan begeleiden en aan zich binden en hoe hij in een moeilijke markt zijn bedrijf toch kan laten groeien.  Om de vraag van wat onze organisatie te bieden heeft zou ik dan ook graag deze vraag willen beantwoorden met enkele vragen aan u:
  • Wat zou het voor u kunnen betekenen om aangesloten te zijn bij de grootste vastgoedorganisatie ter wereld? Zou u dat kunnen helpen om u te onderscheiden van uw collega’s? Wij hebben niet de bedoeling om 1000 makelaars aan te sluiten in Nederland. Onze bedoeling is om met zo weinig mogelijk makelaars een zo groot mogelijke marktimpact te bekomen. Groei van een aangesloten makelaar en hem/haar helpen deze marktimpact te vergroten is dus belangrijk voor ons. 
  • Zou het u kunnen helpen indien u een systemen ter beschikking zou krijgen om in een moeilijke markt toch te kunnen groeien?
  • Zou het u kunnen helpen indien u een persoonlijke business consultant had die u helpt uw doelstellingen te bereiken en u helpt het CENTURY 21 systeem te implementeren? U staat dus niet meer alleen als ondernemer.
  • Zou het u kunnen helpen indien u van commerciële en managementopleidingen kan genieten die uw collega’s niet hebben? U bent dus de enige die ze kan implementeren in uw kantoor en in uw regio.
Gebruik het CENTURY 21 merk. Het is het beste in de wereld in uw business. Gebruik de CENTURY 21 methodes die er zijn. Voor elk aspect van onze activiteit is er een of meer methodes. Ze zijn uitgetest en u kunt kiezen welke u het beste bevalt. Maak gebruik van de CENTURY 21 ondersteuning. Gebruik de vergaderingen, opleidingen, de consultbezoeken, de informatie die er is op het hoofdkantoor gebruik ze, volgens behoefte, om de ondersteuning in uw bedrijf optimaal te jouden.

Echter
  • Het gaat niet enkel om goede ideeën het gaat ook over de implementatie ervan,
  • Het gaat niet enkel over de cursussen, het gaat over wat men doet met het geleerde,
  • Het gaat niet enkel over de systemen het gaat over de volledige toepassing,
  • Het gaat niet enkel over nieuwe dingen als wel over de beheersing van de bestaande.
Bent U een makelaar die open staat voor verandering en die mits het principe “work smarter not harder” zijn bedrijf wil laten groeien? Laat ons dan in contact treden met elkaar! U kan ons ook terugvinden op 15 november op NSM7 te Zaandam!
Collegiale groeten,

Kurt Impens
Country Manager Nederland
Kurt.Impens@century21.be
+32 478 80 00 13









2 opmerkingen:

  1. Helaas moet ik constateren dat er weer geen aandacht is voor de specifieke aankoopmakelaardij. Die makelaar die bewust de keus heeft gemaakt om niet aan de verkoopkant te willen zitten.
    Wanneer komt daar nu eens expliciete aandacht voor? Zie deze reactie niet als een aanval maar als een hartekreet, ook aan Century21.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. expliciete aandacht voor taxaties zie ik ook niet terug in dit artikel, maar daar is dit dan ook niet het artikel voor, Johan. Deze niche, want dat is het gewoon op dit moment, hoe noodzakelijk een aankoopmakelaar ook kan zijn, is veel te specifiek om in dit algemene reclamepraatje te noemen.

      Ik zie dat je moet constateren dat er wéér geen aandacht is voor specifieke aankoopmakelaardij: misschien mag jij van Ed een keer het beeldscherm vullen als je hem kunt overtuigen van het klaarblijkelijk nut hiervan?

      Verwijderen