woensdag 21 november 2012

EPA Soap

Het begint zo een beetje op een soap serie te lijken, de discussie rondom het EPA label. Ik geloof dat al vanaf 2007 dit onderwerp op de agenda staat en telkens komen er nieuwe deadlines en invoeringsdata. De meest recente is dat per 1 januari 2013 het sanctioneringsbeleid van kracht moet worden. Geen label, dan geen passeren van de akte bij de notaris als sanctie, een verkoopverbod. Maar, let op collega’s, vanuit Brussel wordt al vanaf 2008 geëist dat dit label gebruikt wordt. De Nederlandsche Leeuw brult dus in deze vol ongehoorzaamheid tegen de EU wetgeving!

NJET!
Echter, gisteren heeft de Tweede Kamer de invoering van deze methodiek met een forse worp de prullenbak ingegooid, men gaat hiermee niet akkoord. De hele polemiek rondom dit dossier wordt steeds meer bijzonder, er was nu sprake van tweedeling en onduidelijkheid ten top. Laat ik voorop stellen, in mijn ogen is een EPA label een indicatie over de mate van energieverbruik van een huis een goed iets. Je kan dit maar beter weten, toch? Maar laten we eens kijken wat er nu allemaal begint te verschuiven.

Azijn versus honing
Als eerste schiet de overheid, traditioneel in een sanctie beleid. In plaats van dat nou gestimuleerd wordt om een label beschikbaar te hebben, schiet men in het ‘bekeuringen’ spasme. Sowieso al niet slim als er niet goed wordt uitgelegd wat het doel is. Maar als je gaat dreigen met sancties, moet je die ook kunnen uitvoeren. En de EPA politie is ver te zoeken, nu ook al de Animal Cops zijn afgeschaft.

Momentum
Wat er in praktijk moest gebeuren, was dat er een Energiecertificaat aanwezig moet zijn bij het passeren van de akte. In principe een zinloze actie. Op het moment dat je een huis koopt moet duurzaamheid een rol spelen. Het EPA certificaat zou dus onderdeel moeten zijn van de besluitvorming op het moment van aankoop. Niet pas een paar maanden later, als er gepasseerd wordt.

Verschil
Maar in de nieuwe regelgeving zou er sprake zijn van een tweedeling. Verkoop je het huis via een makelaar, dan zou een EPA label aanwezig moeten zijn in het dossier van de makelaar. Maar verkoop je het huis als particulier, dan is het weer niet nodig. Snapt u het nog? Wat staat nou centraal? Duurzaamheid en informatie over energieverbruik of de inrichting van het verkoopproces? En is er nog sprake van enige proportionaliteit als een notaris zou worden verplicht een verkoop te boycotten als een documentje niet aanwezig is.

Noodzaak
Als u vraagt naar de energierekening van een huis, heeft u direct een prima indicatie over het verbruik. Kost weinig en levert veel informatie op. Dat is de redenatie die veel consumenten hebben. Daar heb ik wel gevoel bij. En de eisen zouden nog verder gaan. In alle uitingen over het huis zou het EPA nummer gemeld moeten worden. Ik weet van onze Belgische collega’s, dat daar zelfs op de V-broden het certificaat nummer moet worden gemeld. Ook voor het V-bord voor een appartement op de zesde verdieping van een flat. Hoezo bureaucratie, hoezo administratieve lastenverlichting?

Gevolg
Wat nu echter wel gebeurt is dat Nederland EU wetgeving welke in 2008 is aangenomen en allang had moeten worden ingevoerd naast zich neerlegt. Dat is natuurlijk op termijn niet houdbaar. Het is dus afwachten welk konijn er straks uit de hoed komt. Want hier zijn we nog niet vanaf, dat is zeker.

Ed

maandag 19 november 2012

Gegoochel met cijfers

Gegoochel met cijfers is altijd een bijzonder fenomeen. Vandaag zag ik er weer een, vorige week ook al. Als eerste die van vandaag. In al haar wijsheid heeft RABO bank vandaag besloten dat volgend jaar de prijzen van woningen dalen met 7%. Tevens moet het nieuws worden gehaald met een daling van circa 6% in transacties. Onvoorstelbaar dat zo een bericht lukraak wordt gepubliceerd, maar ook dat een bank dit soort berichten durft te melden.

Achterliggend
Als Rabobank zou melden dat hun focus volgend jaar ligt op het versterken van hun balance sheet, dat hun solvabiliteit en bijbehorend SV beslag versterkt moet worden en dat ze aan Basel III moeten voldoen en daardoor uit de hypotheken markt willen gaan, dan kan ik dat duiden. Maar zonder enige onderbouwing, zonder enige evidence based proof, wordt dit de media in geslingerd. Terwijl RABO pretendeert een lokale bank te zijn met de voeten in de maatschappij. Ik zeg schande, duizenden, nee honderd duizenden huidige en toekomstige woningeigenaars worden met dit soort berichten gedupeerd.

Manipulatie
Op basis van welk model, van welk bewijs, kan men stellen dat de prijzen volgend jaar met 7% dalen? Als Rabo zo goed kan voorspellen, waarom dan alvast niet de winnende nummers van de staatsloterij doorgeven? De uitslag van Ajax-PSV over 2 weken? Alle eerdere voorspellingen van Rabo over de woningmarkt zijn tot op heden compleet fout geweest. Maar toch krijgt men een podium. Met als gevolg? Vanzelfsprekend stagnatie en twijfel over de woningmarkt. Voor 7% korting wacht ik ook wel even. Niet op een pak melk, maar wel op een aanschaf van boven de €100.000!! Daar kan ik niet tegen op werken. Ik ben van mening dat dit volksverlakkerrij is en een bank onwaardig.

Meer cijfers
Ik weet niet of u het gelezen heeft, het Z24 bericht in vervolg op de NVM cijfers vorige week. Ook daar wordt ik wat onrustig van. Ik ga er van uit dat “This message is not approved by Ger Hukker”. Want daar snap ik ook niets van. Journalisten goochelen ook maar wat? Volgens dit bericht zou de gemiddelde NVM makelaar  6½ huis per maand verkopen. Wel ja, waarom ook niet? Dat is, even voor het gemak, 75 per jaar. Dames, heren, volgens mij zijn wij allen verbijsterd over deze mega prestatie van de NVM collega’s. Respect!!

Maarrrrrrrr
Volgens mij klopt er iets niet. Want collega Hukker zou melden dat de gemiddelde makelaar €2500 per maand verdient. Ik hoop dat het zo is, ik ken velen die dit niet halen. Maar goed, we gunnen dit de NVM makelaar. Maar mijnheer/mevrouw de consument, betaalt u meer dan €400 courtage aan een NVM makelaar? Zeg iets van 0.2%? Niet meer doen, niet nodig!!! Met 6½ woning per maand verdient men €2500, dus de gemiddelde NVM makelaar rekent €400 courtage max! Lekker goedkoop zeg ik.

Markt
Maar als de gemiddelde NVM makelaar 75 woningen per jaar verkoopt, 6 ½ per maand en er zijn 4000 NVM makelaars…. Laat de helft actief zijn als woningmakelaar, dan verkopen ze er 150.000 per jaar. Hoe kan dat nou, de hele markt doet er nog geen 110.000 dit jaar. En wat doen al die VBO collega’s, die VastgoedPRO collega’s, de niet georganiseerden? Hebben die negatieve verkopen? Leg het mij maar uit!

Ed

maandag 12 november 2012

College tour op NSM7

Namens Fons de Poel bericht ik u als volgt. Aanstaande donderdag de 15e is er het zevende Nationaal Symposium Makelaardij. Dit jaar wordt dat gehouden bij Taets te Zaandam, elk jaar is dit op een inspirerende (vastgoed) locatie. Wie van u van cultureel erfgoed houdt: sowieso een aanrader om dan te komen, het gehele complex is een monumentaal erfstuk. Alleen daarom al de moeite waard!

Facts
Vandaag was er de 1000e collega die zich inschreef voor dit jaarlijks terugkerend evenement, altijd weer spannend om te kijken hoeveel collega’s er komen. Het geheel wordt gedragen door vier hoofdsponsors: VastgoedPRO, KPE, Funda en Skarabee. Al jaren de vaste kern die dit evenement mogelijk maken. Maar in totaal zijn er bijna 45 bedrijven die zich inzetten om dit voor u mogelijk te maken. In totaal betalen deze bedrijven ruim €100.000 om dit mogelijk te maken, bijna € 100 per bezoeker.

Programma
Niet alleen krijgt u een uitdagende serie van workshops, een inhoudelijk boeiend programma, een netwerkevenement, lunch en borrel aangeboden, maar bovenal krijgt u een ontmoeting van de collega’s uit het hele land gefaciliteerd. Dat al deze bedrijven ook in deze zware tijd in u en uw bedrijf willen investeren verdient respect! Want u betaalt helemaal niets voor uw deelname, het is een geheel verzorgde dag zonder kosten. Beter nog, u loopt aan het eind van de dag de beursvloer af met een aantal zeer aantrekkelijke aanbiedingen.

Sprekers
Ook dit jaar zijn er weer sprekers van naam en faam aangetrokken. Wat in ieder geval spraakmakend zal zijn, zal de Vraag en Antwoord sessie zijn met Dirk Scheringa. Ik denk dat wij allen, u, wel een mening heeft over het DSB debacle. Scheringa heeft toegezegd graag in gesprek te willen met makelaars en taxateurs over wat er gebeurd is dit geheel. Ik ben er van overtuigd dat er veel collega’s zijn die wel iets willen horen of weten. Wilt u een vraag stellen? Geef dit door aan de organisatie. Fons de Poel is dagvoorzitter en zal er voor zorgen dat u vooraan zit en dat u aan het woord komt. Mail uw vraag aan: organisatie@nsm7.nl 
Ik zie u graag aanstaande donderdag, namens Fons de Poel,

Ed

vrijdag 9 november 2012

De visie van funda

Bij de collega’s van Funda is Sara Veldhuizen verantwoordelijk voor het zakelijke aanbod. Komend vanuit de makelaardij kwam zij met het verzoek tot een gastblog, wat natuurlijk altijd mogelijk is. Het scherm is aan Sara,
TGIF,
Ed
----------------
Online: fluitje van een cent
Een aantal maanden geleden verruilde ik de makelaarswereld voor de digitale wereld. Ontzettend uitdagend, maar een flinke omslag. In positieve zin. Ik voel me als een kind in de snoepwinkel: wat een wereld aan mogelijkheden. Ik ben bepaald geen early adopter en verre van hip. Maar ik ben wel om. Ik ben me volop aan het verdiepen in online marketing en heb voor het eerst een IPhone! Kwantiteit boven kwaliteit.

Ik lees tegenwoordig niet alleen veel over de kracht van online marketing, ik ervaar die kracht ook elke dag bij funda. Met het internet bereik je de massa maar kan je je ook erg goed richten op een specifiek doelgroep. Het gaat hierbij niet alleen om kwantiteit maar vooral kwaliteit van de informatie die je biedt. In het geval van funda zijn wij interessant voor zoekers van vastgoed doordat we het meeste aanbod laten zien. Maar we zijn ook interessant voor aanbieders omdat hun aanbod bij ons op het meeste exposure kan rekenen. Inmiddels vertegenwoordigt Funda in business het grootste online aanbod van commercieel vastgoed. Dat werkt.

Rol makelaar verandert
In de retailmarkt hoor je vaak dat de vraag naar fysieke winkels afneemt als gevolg van de opkomst van internet. Terwijl de laatste onderzoeken laten zien dat de combinatie van een webwinkel en een fysieke winkel elkaar versterken. Consumenten oriënteren zich
online maar doen de aankoop in de winkel. Daar kunnen ze advies vragen en het product zien. Zo denken veel makelaars dat het contact met de klant door het internet verdwijnt.Mijn stelling is dat door het internet het klantcontact intensiever en persoonlijker wordt. Het in kaart brengen van het aanbod hoeft de makelaar niet meer te doen. Maar door al het aanbod is een keuze maken wel lastig. De toegevoegde waarde van de makelaar zithem veel meer in de advisering die daarop volgt.

Slimme mogelijkheden
Online zichtbaarheid is essentieel omdat de zoektocht naar producten en diensten vaak op internet begint. De kracht van internet is enorm en daar kunt u als makelaar van profiteren. Naast het bereiken van de juiste doelgroepen biedt internet meer presentatie mogelijkheden en tegen lagere kosten dan traditionele offline media. Denk behalve aan foto’s en video’s ook aan integrale plattegronden en 3D-animaties. Zo brengt u het complete pand op verschillende aantrekkelijke manieren in beeld. Dit kan vaak snel, gemakkelijk en zonder grote investeringen. Zo kan een klein object net zo professioneel worden gepresenteerd als een groot object. Op funda geldt: hoe rijker de presentatie, hoe hoger en eerder het pand verschijnt in de zoekresultaten. Door als makelaar online actief te zijn, profiteer je simpelweg van de mogelijkheden die er zijn om potentiële kopers te interesseren en je business te stuwen. Daarbij komt dat op internet alles meetbaar is. Het is eenvoudig bij te houden hoe vaak een object gezien is en welke vragen en contactverzoeken er zijn achtergelaten. U kunt uw opdrachtgever hierover informeren en zo nodig uw activiteiten bijstellen.

De toekomst is nu
Kortom: de mogelijkheden zijn enorm op internet. En het mooiste is dat we nog lang niet de grenzen hebben bereikt van wat mogelijk is. Ook bij funda worden wij geconfronteerd met een veranderende vraag van onze klanten. Bijvoorbeeld de opkomst van smartphones en tablets. Op nummer 1 op onze projectenlijst voor het komende jaar staat het ontwikkelen van de mobile site en de App voor funda in business. Niet alleen potentiële klanten vinden dan uw aanbod terwijl zij mobiel aan het surfen zijn, maar met uw eigen iPad laat u hen ook het aanbod op een prettige en logische manier zien. Daardoor krijgen zij snel een compleet beeld van de mogelijkheden die er zijn. De markt vraagt erom dat u uw dienstverlening aanpast. Wij bewegen graag met u mee. Wij helpen u met onze kennis en ervaring, zodat u uw klanten optimaal kunt bedienen en ontwikkelen graag met u mee om een product te bieden waar u wat aan heeft. En omdat het thema van dit blog verandering lijkt te zijn wil ik u achter laten met 2 stellingen:
  1. “IK sta open voor mijn veranderende rol als makelaar”  en,
  2. “Het gaat mij niet alleen om de deal maar om het proces wat je mee maakt met je opdrachtgever”
 Ik lees / hoor graag uw mening!
Sara Veldhuizen, channelmanager funda in business
sara@funda.nl