vrijdag 25 januari 2013

Politieke keuzes

Binnen de Haagse perikelen is het op dit moment rode oortjes. De Eerste kamer lijkt behoorlijk op ramkoers te liggen met Minister Blok, nu deze niet voornemens is om ook maar een millimeter te wijken inzake de plannen voor de woningmarkt. Op zich wel bijzonder. De EK is de kamer van reflectie, deze houdt zich bezig met wetgevingskwaliteit en toetsing. Daar wordt geen politiek bedreven, was lang het credo.

Wijziging
Maar de EK is nu van mening dat de minister meer lucht moet scheppen op de woningmarkt, door meerdere maatregelen. Een die vandaag speelt is het totaal aflossen van de hypotheekschuld in 30 jaar. Plannen gingen op om dit even in de luwte te zetten, 50% aflossen in 40 jaar. Kan ik me iets bij voorstellen.

Klap op klap
Waarschijnlijk heeft u ook net uw loonstrookje gezien, daar worden de meesten niet vrolijk van. De koopkracht holt achteruit, mijn conditie is helaas niet zo goed als het indrukwekkende tempo waarin dit gebeurt. Tel daarbij op extra eigen risico in ziektekosten, verhoging BTW, extra energiebelasting, verhoging gemeentelijke belastingen, inflatie en ga zo maar door, dan weet je een ding zeker. De knip blijft dicht. Voor zover het al nut heeft om deze open te doen, want een lege knip of een dichte, da’s hetzelfde.

Huis
Dat het voor de overheid goed is als er afgelost wordt (lees steeds minder hypotheekrenteaftrek moet worden uitbetaald)  is te begrijpen. Dat een gezonde financiële positie van woningbezitters wenselijk is, is helder. Dat opbouwen van vermogen via het eigen huis goed is lijkt mij vanzelfsprekend. Maar dat de woningmarkt op slot zit en dat de overheid hierdoor miljoenen of zelfs miljarden misloopt is toch ook een feit. Geen huizen verkoop of bouw is oplopende werkeloosheid, gebrek aan inkomsten via de (beperkte) verhuisboete, via de BTW inkomsten, via grondexploitatie door gemeenten, via leges, noem maar op.

Eerste Kamer
Het verzoek van de EK is dan ook te begrijpen en de starheid van de bewindsman is wel stoer, maar is het ook wenselijk? Want als je over een periode van 30 of 40 jaar kijkt, en de azijnproducenten onder ons zullen het hier niet mee eens zijn, dan zal je zien dat de inflatie, de waardestijging van onroerende zaken en de loonontwikkeling de overblijvende schulden marginaliseren. Ook als er na 40 jaar nog 50% van de hypotheekschuld over is. dat heeft tegen die tijd waarschijnlijk de waarde van een luxe vakantie. Dus enige coulance en wijsheid is wel gewenst!
TGIF,
Ed

donderdag 24 januari 2013

Prijsvorming woningen


Op meerdere fora zijn discussies gaande over de prijsvorming van woningen. Deze variëren van boeiend, inspirerend tot vermakelijk. Zeer afhankelijk van de deelnemers aan het forum en dan met name of het een publiek debat is, voor iedereen toegankelijk en of het geheel anoniem of traceerbaar gebeurt.

Meningen
Uiteraard heeft ieder een recht op zijn eigen mening, maar met name bij de anonieme en publieke fora zie je toch een bepaald soort tendensen. Het wijzen met het vingertje. De wijze en vorming van de prijzen de afgelopen tien a vijftien jaar wordt met name neergelegd bij professionals. Banken, makelaars, intermediairs, notarissen, deze zijn allemaal schuldig geweest een de hoogte van de gerealiseerde prijzen. Maar is dat ook zo?

Proces
Laat ik even niet voor andere beroepsgroepen spreken, maar zijn makelaars in staat om prijzen te verhogen of te verlagen? In de marge zal dat wel kunnen, ze hebben een absoluut sterke adviesfunctie naar consumenten. Maar deze zijn niet gek, de meeste hebben zich doorgaans grondig verdiept in de markt. En wie wilt, heeft toegang tot alle informatie.

Prijsstelling
In eerste instantie is het namelijk de opdrachtgever die wilt verkopen die bepaald welke prijs hij of zij wilt vangen. Het is aan de makelaar vervolgens om te bepalen of dat reëel is of niet.  Als het hoger of lager moet zijn, zal de opdrachtgever worden geïnformeerd. Wil deze voor te laag verkopen, dan zal dat nooit een moeilijke discussie zijn. Wil deze te hoog verkopen, dan is het aan de makelaar om te kiezen om wel of niet de opdracht aan te nemen. Slechts weinigen hebben behoefte aan een steeds vollere etalage.

Kopen
En volgens mij bepaalt de koper nog altijd wat het maximale bedrag is wat deze wilt uitgeven voor een woonruimte, wat deze wilt besteden aan wonen. De makelaar brengt partijen bij elkaar, stemt vraag en aanbod op elkaar af. Hoezo zijn het dan de makelaars die prijzen opdrijven? Als de consument slim is, neemt deze bij aankoop een makelaar in de arm om hem of haar bij te staan. Amateurs moeten niet willen meespelen met professionals. Dus waar de een meer wilt krijgen, zal de ander namens zijn opdrachtgever minder willen bieden. Zie hier een marktevenwicht.

Consument   
Ik geloof dus niet zozeer dat makelaars de prijzen hebben opgedreven. Waar ik wel in geloof, is dat veel, heel veel consumenten zichzelf overschatten. Dat die denken het ‘spel’ wel mee te kunnen spelen en in een bull-market hebben besloten zelf maar een huis te gaan kopen. Zeg maar als speler van het 3e elftal van Boerenkoolstronkeveen Vooruit de strijd te willen aangaan met het 1e van Ajax. Tja, als je dan verliest en te veel betaalt, wie is er dan dom bezig? Dus makelaars die de prijs opdrijven? Volgens mij is de kans groter dat consumenten zichzelf overschatten. Penny-wise and Pound-foolish in goed Nederlands! Maar dat wilt men liever niet horen!
Ed

dinsdag 22 januari 2013

Scheefwonen

Gisteren berichtte de Krant van Wakker Nederland over het scheefhuren. Dat dit een onwenselijk fenomeen zou zijn c.q is. Volgens mij is daar een nuance voor nodig. Stel, ik ben een starter op de markt, net afgestudeerd en kan mijn eerste huis huren. Waarschijnlijk na jaren op kamers te hebben gewoond of bij paps en mams van de hotelvoorzieningen gebruik gemaakt. Dan kan ik weinig betalen en huur dus goedkoop

Vervolg
Uiteraard wordt men ouder en gaat men met een beetje mazzel carrière maken dan wel groeien in inkomen. Het kan zelfs zo zijn dat men dan van een naar twee inkomens gaat door relaties en zo. En voor je het weet heb je een inkomen, wat niet meer in overeenstemming is met de huur. Scheefhuren overkomt je, zoiets. Als er sprake is van gesubsidieerde huur, dus de prijs van het huurhuis is kunstmatig laag, dan zou dat inderdaad reëel zijn om een marktconforme huur te vragen. Kan volgens mij niemand een probleem mee hebben.

Keuzes
Anders wordt het, wanneer iemand gewoon heel weinig aan wonen uitgeeft en dat een bewuste keuze is. Sommigen komen alleen thuis om te slapen en leven hun leven niet thuis. Dat staat een ieder vrij lijkt mij. Dus als je dan weinig aan huur wilt uitgeven, lijkt mij geheel een eigen keus. Kan je het iemand kwalijk nemen dat ie tegen lage huur heel belabberd gaat wonen? En is dat dan scheefwonen?

Alternatief
Want wees eens eerlijk, als je op deze manier huren wilt gaan verbieden, iemand die meer verdient moet meer uitgeven aan huren, wat betekent dat voor de koopmarkt? Mag je ook geen goedkope woning kopen als je drie keer modaal verdient? En wie gaat er dan bepalen wat wel en wat niet conform is? 25% van je inkomen uitgeven aan wonen, zoals er soms wel eens wordt gesteld?

Scheefwonen
Maar als iemand die huurt op geen enkele wijze meer ondersteuning kan krijgen in de woonlasten, wat doet dit dan met de HRA? Want als je de volle mep moet betalen als veelverdiener voor huren, mag een veelverdiener dan nog wel zijn hypotheekrente gesubsidieerd krijgen? Enfin, lees de discussies maar die er gaande zijn, voedsel voor de geest.

vrijdag 18 januari 2013

Kwaliteit

Jan Kees Duvekot, bestuursvoorzitter van VastgoedPRO, typeert de keus die makelaars vandaag de dag moeten maken vrij helder. De makelaar moet kiezen uit twee modellen. Je bent ontzorger, procesbegeleider. Of je bent deal-maker. Met bijbehorende zekerheden en garanties. Want met alleen beloftes kom je niet meer weg, je zult moeten nakomen en bewijzen.  Kwaliteit leveren. Maar je zult een heel duidelijke keuze moeten maken wat je rol nu precies is. Ik vroeg Kurt Impens, verantwoordelijke van Century 21, hoe ze binnen zijn franchise hier mee omgaan. Wat doet men daar aan kwaliteit? Het scherm is aan Kurt,
TGIF,
Ed 
------------ 
  
Beste lezer, In de eerste plaats wil ik jullie mijn beste wensen overmaken voor 2013! Dat het voor iedereen een gezond en kwalitatief jaar mag zijn.  Een belangrijk woord is ondertussen gevallen, kwalitatief-kwaliteit.

Kwaliteit
Op de vraag welk type makelaar CENTURY 21 wenst aan te trekken geef ik als antwoord, dat over heel de wereld CENTURY 21 makelaars verenigt, die naast hun marktaandeel ook hun imago en de kwaliteit van hun diensten willen verhogen. Over imago en marktaandeel valt veel te zeggen maar over kwaliteit nog meer.  Wat me opvalt is dat heel veel makelaars het woord kwaliteit in de mond nemen en dit ook belangrijk vinden. Dat op zich is al heel mooi en het is goed voor de makelaardij in het algemeen dat we ons daar van bewust zijn.  Wat is de CENTURY 21 filosofie nu betreffende kwaliteit?

Merk
Onze filosofie: Aan de Nederlandse consument, die een vastgoedtransactie onderneemt, de veiligheid bieden van een wereldwijd bekend merk en met de klant een vriendelijke en hechte vertrouwensrelatie opbouwen.  Daarom ontwikkelde CENTURY 21 allerlei tools om de kantoren te helpen kwaliteit te leveren:
  1. Zo kunnen onze klanten bij alle CENTURY 21 kwaliteitskantoren een onvoorwaardelijke kwaliteitsgarantie bekomen en beschikken zij over een gratis Groen Nummer.
  2. De evaluatieformulieren laten ons toe de persoonlijke ervaringen van onze klanten te kennen en deze te gebruiken om u in de toekomst nog beter te dienen. Meten is weten! 
  3. Tenslotte heeft onze CENTURY 21 kwaliteitsmanager als voornaamste taak er voor te zorgen dat elke klant van een CENTURY 21 kantoor wordt bijgestaan op alle vlakken en dat hij op de best mogelijke manier wordt bediend.
We streven naar  100% kwaliteit, en dat kan alleen maar wanneer elke individuele klant 100% tevreden is.

Systeem
Een CENTURY 21 makelaar is ervan overtuigd dat kwaliteit primordiaal is. Hij vindt de samenwerking tussen de kantoren en het creëren van een interne structuur belangrijk. Hij is ervan overtuigd dat marketing en merk belangrijk zijn maar dat er ook systemen bestaan waar u onmiddellijk van kan genieten om verkoopbare panden in portefeuille te nemen en dat er systemen bestaan om deze ook vlotter te verkopen, met andere woorden, hoe creëer ik een markt rond een woning? Als we over aankoopbegeleiding spreken, wat zijn de manieren waarop we kandidaat kopers optimaal kunnen begeleiden en hoe vinden zij de weg naar mijn kantoor?   Voor al deze zaken zijn opleidingen en ondersteuning op maat voor iedere makelaar aanwezig. Want kennis is pas nuttig als hij ook in de markt toegepast wordt!

Klantbeleving
Kwaliteit leveren is ook voor ons als franchisegever erg belangrijk. Wij beschouwen onze aangesloten makelaars als VIP klanten. Het is onze taak om hen een uitstekend concept en topservice te geven. Alleen zo kunnen wij ook 100% tevredenheid bereiken en wil iedereen ook graag in de organisatie blijven. 100% tevredenheid halen is als makelaar geen makkelijke opdracht. Er bewust mee omgaan is al een eerste stap!

2013
We zijn bij de start van het jaar en ik wil jullie ook graag meegeven dat het jaar voor mij op een heel mooie manier gestart is. Een aangesloten makelaar belde me om te zeggen dat door toetreding zijn levenskwaliteit verhoogd was en dat hij een gelukkiger mens geworden is. Het deed me erg goed dit te horen, want laat ons eerlijk zijn een gelukkig en kwalitatief leven, dat willen we allemaal. Ik wens het u dan ook allemaal van harte toe in 2013!

Kurt Impens
Country Manager The Netherlands
Business Development Manager Belgium