donderdag 5 januari 2012

Tuchtrechtspraak

Aan mij werd de vraag gesteld wat mijn mening is over de introductie van de Stichting Tuchtrechtspraak Makelaardij Nederland. Tja, wat kan ik er van vinden? Het geheel is in werking sinds eind 2011 en ik heb nog geen enkele output gezien van deze novité, dus er valt nog niets van te vinden. Wel zie ik her en der op sociale media al meningen hierover, dat lijkt mij nog wat prematuur.
Oprichting
Wel kan je, zonder de club inhoudelijk te kunnen beoordelen, afvragen of dit bijdraagt. Bijdraagt aan duidelijkheid, aan transparantie en aan collectiviteit in de markt. Wordt het voor de consument, voor de opdrachtgevers makkelijker hierdoor? Dat denk ik niet. Het woud aan instanties wordt alleen maar groter. Ook voor klachten wordt het onduidelijker en mistiger.
Wildgroei
Als je kijkt hoe het nu geregeld is, dan zie je dat consumenten voor geschillen terecht kunnen bij de SGC. De Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken voor de Makelaardij. Door een bijdrage, subsidie van het Ministerie van Justitie kan hier tegen lage kosten onafhankelijke geschilbeslechting worden gevraagd. Maar ook hier zijn weer twee regelingen, die van de VBO aan de ene kant en die van de NVM en VastgoedPRO aan de andere kant. De reikwijdte van de NVM en VastgoedPRO gaat verder, die van de VBO is beperkt. Maar goed, voor consumenten is er 1 loket, dat is goed.
Bedrijfsmatig Vastgoed
Kijken we naar het BV, dan begint het al. VastgoedPRO en NVM zijn aangesloten bij het zakelijke gedeelte van de SGC, de SGB, Geschillencommissie voor Beroep en Bedrijf voor de Makelaardij. De VBO heeft volgens mij een eigen regeling of zo. Maar voor professionele opdrachtgevers wordt het al diffuus met twee regelingen.
Tuchtrechtspraak
En kijken we naar Tuchtrechtspraak, dan wordt het bos groter. VastgoedPRO en NVM hebben nog hun eigen Tuchtcolleges, maar zijn samen met de SGC bezig om dit ook in SGC verband onder te brengen. Op deze wijze wordt er door deze twee orde geschapen en structuur aangebracht. Goed voor opdrachtgevers, zowel zakelijk als particulier. In alle gevallen weten die straks waar ze moeten zijn.
Extra loot
En nu komen VBO en SCVM samen met een eigen club. Daardoor wordt de orde waar aan wordt gewerkt toch weer omgezet in chaos en ontstaat er verdeeldheid. Als er iets nodig is in de markt, dan is het gezamenlijkheid en eenduidigheid. Collectieve belangenbehartiging. Noodzaak tot één register, één certificering, tot één loket voor klachten. Maar nu komt er weer een loket bij, komt er geïsoleerde belangenbehartiging. Wat het gevaar heeft tot divergeren in plaats van samenbrengen.
Onafhankelijkheid
De vraag kan dan gesteld worden als je dat van mening ben, waarom sluit je dan niet aan? Simpel, omdat we al aan het werken zijn met een extern, onafhankelijk en bestaand instituut wat zijn sporen heeft verdiend. Is die nieuwe club niet onafhankelijk dan? Tja, elke stichting is onafhankelijk, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar als de onafhankelijke stichting opgericht is door VBO en SCVM, het bestuur van die onafhankelijke stichting bestaat uit de voorzitter van de VBO en de voorzitter van het SCVM en de aangesloten 2 instanties de VBO en het SCVM zijn, dan zou dat nog wel eens tot opgetrokken wenkbrauwen kunnen leiden.

Ed

3 opmerkingen:

  1. Zeer goede analyse.

    Ik vraag mij af hoe onpartijdig een vice president van de rechtbank Den Haag die als voorzitter van de tuchtcommissie werkzaam is, kan optreden in rechtszaken als het gaat om vastgoedzaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johan van Boxtel6 januari 2012 om 12:17

    Ook schijnen we te vergeten dat SCVM het certificeringsorgaan is van de VBO
    Concreet kan dus worden gesteld dat VBO om één of andere reden zich niet wil of kan aansluiten bij de bestaande organisaties en dus zelf maar instituten in het leven roept.
    Ondanks het feit dat ik voor duidelijkheid ben vraag ik me toch af of de NVM en VastgoedPRO wel samen moeten gaan met deze organisatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik heb begrepen is het een financieringskwestie. Er worden klaarblijkelijk, in verhouding tot de andere partijen, heel weinig VBO zaken ingediend bij SGC. Goede klachtenafhandeling door VBO en/of SCVM? Terwijl men als brancheorganisatie toch behoorlijke bedragen moet afdragen om een organisatie als SGC in stand te houden. Maar weet niet of bovenstaand klopt. Ben er namelijk niet bij betrokken (van horen zeggen). Maar als het wel klopt dan kan ik mij voorstellen dat de VBO niet bereid is om een organisatie te financieren zodat andere partijen er gebruik van kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen