woensdag 4 januari 2012

Academische vernieuwing?

Het mooie van wetenschap is dat je volledig, zonder rekening te houden met de realiteit en de waan van de dag, vanuit een theoretisch perspectief alles kan beschouwen. En overal over kan adviseren, waarbij de haalbaarheid vanuit modellen en calculaties wordt nagebootst. Een advies, wat doorgaans zinloos is, maar over de tijden heen heeft de wetenschap geleid tot veranderingen, als geen ander.
Onvoorstelbaar
In het tijdsmomentum van de aarde was het nog vrij recent dat de aarde plat was, ziektes het gevolg van te weinig bidden en was bijgeloof de oplossing voor vele problemen. Wetenschappelijk onderzoek heeft dit veranderd, mogelijk is dit zelfs wat doorgeschoten. Te veel geloof in feiten en te weinig geloof in creativiteit is misschien wel het gevolg. Zelf ben ik echter ook wetenschappelijk opgeleid en neig toch wel een beetje naar rationalisme ten koste van emotioneel (in positieve zin) handelen.
Interview
Zo las ik maandag een interview met emeritus hoogleraar Arnold Heertje. Bekend Econoom, met hoofdletters en vet onderstreept. Menig persoon zal hem een oude relikwie vinden, iemand uit de vorige eeuw. Zo 1900!. Begrijpelijk, maar ik deel dit niet. Professoren, hoogleraren, juist emeritus (gepensioneerde) hoogleraren, staan bij mij in hoog aanzien. Ook wel tot mijn eigen verbazing, omdat ik dit niet zo snel heb. Tradities en verworvenheden boeien mij niet zo heel veel. Maar als acadeem heb ik hier toch wel ontzag voor, misschien wel omdat ik weet wat het vraagt om hoogleraar te zijn. Anyway.
Strekking
Heertje werd gevraagd om zijn visie op de huidige economische recessie. In zijn ogen een kans! Een mogelijkheid om het bed op te schudden. Van consumentisme moeten we naar re-humanisatie. Meer aandacht voor elkaar, het milieu, de onderlinge verhoudingen. En minder focus op hebben, shoppen, consumeren, uitgeven. Wat is er mis met 1 x per jaar op vakantie in plaats van drie? Waarom elke drie jaar een nieuwe auto? Wat verlies je met een avond spelletjes doen met het gezin in plaats van uitgaan naar een concert met een hotelovernachting? Kortom, moet het altijd meer, groter, beter, duurder, extraverter en exorbitanter? Of is een speculaasje bij de koffie ook lekker?
Vastgoed
Wat ik een boeiende gedachte vond van Heertje was zijn visie op wonen. Over de HRA was hij snel klaar, wijzigen. Maar veel spannender was zijn exercitie inzake woningbouw. Stop met die flauwekul van altijd maar meer nieuwe woningbouw. Elk nieuwe wethouder wil een nieuwbouw project starten. Maar verliest de focus op wat men heeft. Waarom geen focus op koesteren wat men heeft, opknappen, verbeteren? Naast woningen ook industrieterreinen. Knap op, sloop, verbeter, maar wees tevreden met wat je hebt!
Makelaars
Een boeiende gedachte. Een ook wel spannende invalshoek. Wat als we stoppen met nieuwbouw. Wat als we ons gaan richten op verbetering? Wat doet dat met uw rol? Wordt u dan niet meer regisseur in plaats van verkoper? Wordt u dan niet meer procesbegeleider in plaats van productleverancier? Stel dat dit zou worden door gevoerd, wat betekent dat voor uw business model? Heeft u daar ooit over nagedacht? Is het niet mooi dat een emeritus hoogleraar zo een schot voor de boeg geeft? Wie pakt het op?

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten