donderdag 8 juli 2010

Lef of laf?

Ik mocht vanochtend extra vroeg aanwezig zijn op ons kantoor in verband met een presentatie van een nieuw initiatief in ons vakgebied. Ik was echter nog niet over de drempel heen, of ik had al een advocaat aan de lijn, mr. Makaal van Dommerholt advocaten. Inzake het Kort Geding waar ik de afgelopen twee dagen over schreef. Met toch wel een gewetensvraag. Of ik bereid was om een standpunt in te nemen, schriftelijk dan wel ter zitting.
Keuzes
Even simpel formuleren: Of ik (lees VastgoedPRO) bereid is om een standpunt in te nemen inzake het feit dat taxateurs, door invoering van de kilometergrens, brodeloos worden gemaakt en dat dit onterecht is. In de dagvaarding staat het veel beter beschreven, maar dat is wel de strekking. Dat is toch wel een dilemma. Collega Reiber is lid van VBO. VastgoedPRO heeft samen met NVM en VBO een advies gegeven aan NHG inzake de eisen. Als geen ander weet u wat ons standpunt in deze steeds is geweest.
Eisen
In feite wordt er nu gezegd, door NWWI en NHG, dat de huidige eisen voor taxaties door de brancheorganisaties zijn opgesteld. Dat wij maar gedagvaard moeten worden. En wie ben ik nu, dat wij een stelling moeten gaan innemen in al dit juridisch geweld? Is het niet veel meer in de lijn der verwachtingen dat VBO het opneemt voor de belangen van haar lid? Collega Reiber betaalt daar zijn contributie. Belangenbehartiging is de kern van onze verenigingen, toch? Is het niet zo dat NVM, als grootste partij, de belangen van de gehele markt moet behartigen? 75% van de georganiseerde makelaars en taxateurs is lid van de NVM! Maar nee, aan mij wordt deze vraag gesteld.
Focus
Dus wat kunnen wij doen? Het is een civiele procedure, niets makkelijker dan ons te verschuilen. Ik kan de hoon van Karel Schiffer, van NHG, als gedaagde in deze zaak, over mij afroepen. Ik kan de boze brieven van NVM en VBO besturen over mijn “gedrag” en recalcitrante houding alvast gaan opwachten. Ik kan de reactie van NWWI in deze al voorspellen. Als ik niets doe, voorkom ik dat allemaal. Dus melden aan mr. Makaal dat in verband met drukte ik even niet in de gelegenheid ben om te reageren is de makkelijke weg
Markt
Maar laten we één ding centraal stellen. Ik heb 800 bazen die mijn salaris betalen. Die van mij verwachten dat ik opkom voor hun belang. Die op dit moment inkomsten zien verdampen door rare regelingen die niemand begrijpt. Die verwachten geen politiek geleuter, die verwachten professionele belangen behartiging. Dus wat is mijn keus?
Au
Dus bewandel ik deze weg en doe ik wat ik moet doen. Vanmiddag heb ik het standpunt van VastgoedPRO gemeld aan de advocaat van de VBO collega en een lans gebroken voor de taxateur. Waarmee we mogelijk een conflict afroepen met de andere partijen. Heb ik mij bereid verklaard om ter zitting aanwezig te zijn en ons standpunt te verdedigen. Want wij hebben maar één belang, dat van de makelaar / taxateur.
Gevaar
Waar ik alleen bang voor ben? Dat de taxateurs het zelf massaal laten afweten. Tot nu toe is de belangstelling van taxateurs in deze allerbelabberdst. Honderden mails ontvang ik per maand met klachten van taxateurs over de huidige situatie. VastgoedPRO, doe er iets aan. Vier mails ontving ik van taxateurs, makelaars, die bereid zijn om ook iets te doen. Wanneer komt u uit uw stoel?

Ed

3 opmerkingen:

  1. Robert Pastijn9 juli 2010 om 11:18

    Goedemorgen Ed,

    Jos en ondergetekende willen er bij zijn. Kan jij wat aanvullende info geven. Locatie en tijdstip?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ingrid van der Velden10 juli 2010 om 12:31

    Ed, misschien een idee om de exacte locatie door te mailen aan de VGP-leden uit Utrecht en omgeving? Niet iedereen leest je blog. Voor hen moet het zeker te doen zijn om hun stem te laten horen. Ikzelf moet helaas met mijn 95jarige moeder naar de tandarts in ASD. Nee geen smoes, ik ga niet naar de huldiging van Oranje, die ga ik proberen te ontwijken. Rob en Jos, fantastisch dat jullie gaan ! Gr Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk zul je een waterval van negatieve reacties over je heen krijgen. Maar ja, dat hoort er nu eenmaal bij als directeur van een beroepsorganisatie. Daar betalen we je voor.

    Maar even op de inhoud. Als ik mij niet vergis is de 20 km straal tijdelijk ingeroepen totdat er door partijen nadere invulling is gegeven aan het begrip "plaatselijk bekend". Het wordt dus tijd dat er objectieve criteria hiervoor komen. Laten ze daar nu eens een beetje mee opschieten.

    BeantwoordenVerwijderen