vrijdag 16 juli 2010

Open discussie

Dat het onderwerp van het werkgebied van de taxateur leeft is een ieder wel duidelijk. Niet alleen zie ik veel reacties, soms heftig, soms abstract, soms emotioneel, ik voel ook veel betrokkenheid. Ik hecht veel waarde aan deze input vanuit het werkveld. Hoe verleidelijk het ook is om vanaf de Ivoren Toren vanuit alwetende wijsheid te regeren, dat is nooit goed.
Input
Een groot gevaar wat wij vanuit de vertegenwoordigende organisaties hebben, is dat we vanuit theoretische kaders werken. Op cruciale plaatsen zitten vaak academici, beleidsmakers, zo niet bureaucraten. Dat is geen kritiek, integendeel, eerder zelfreflectie. Als directeur van onze club ben ik van alles, maar nimmer taxateur of makelaar. Vanuit mijn modellen en kaders kan ik een beeld vormen, maar ik sta niet op straat met de afstandsmeter en pen en papier in de hand. Dus de input van de echte professional is essentieel, deze dient absoluut bij te dragen aan de besluitvorming.
Inspraak
Nou kan ik op de brommer stappen en alle VastgoedPRO leden af gaan. Of ik kan met alle VastgoedPRO leden in gesprek gaan op regionale bijeenkomsten. Maar wij van VastgoedPRO houden niet zo van traditioneel handelen en denken. Waarom kijken we niet verder dan onze eigen horizon? Zou het niet eens goed zijn om met de hele branche in gesprek te gaan?
Branchebreed
We hebben dit initiatief eerder gezien en gedaan. Oor het Landelijk Vastgoed organiseren VastgoedPRO, de Rentmeesters en de NVM gezamenlijk de Themadag Landelijk Vastgoed. Niks geen navelstaren in het eigen clubje, nee, alle professionals bij elkaar. Het vakgebied telt, de organsiaties zijn irrelevant. Zo organiseren we ook het Nationaal Symposium Makelaardij. Ook daar gaat het om de professional, niet om waar hij zijn contributie betaalt.
Taxateurs
Wordt het dan ook niet eens tijd om dit onderwerp gezamenlijk aan te pakken? Moet er niet een Landelijke Forum Bijeenkomst komen, waar een ieder zijn woord, zijn visie, zijn mening en ei kwijt kan. Zeg maar een Landelijke Forum Dag Werkgebied Taxateur? Waar aan het eind van de dag, na discussie en beraad, een standpunt wordt geformuleerd? Waar middels plenaire bijeenkomsten en subdiscussies heldere standpunten en meningen worden gedefinieerd? Niet door bureaucraten, niet door academici, niet door juristen, maar door de professionals. Moeten we zo een dag organiseren? Rechts boven staat een poll, laar maar horen of ik aan het werk moet hiermee.
TGIF,

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten