maandag 19 juli 2010

Zelfkennis

Ik heb af en toe het voorrecht om te mogen spreken. Soms voor studenten, soms voor consumenten. Soms als gastdocent bij hoorcolleges op twee vrij gerenommeerde universiteiten, soms bij hercertificeringcursussen voor accountants. Af en toe bij opsporingsdiensten en vaak bij collega’s.
Dank
Dat is, in alle bescheidenheid, doorgaans leuk voor de toehoorders, dat is vrijwel altijd leerzaam voor mij. Niet alleen om het raam open te zetten en de frisse wind door te laten, maar met name de discussie is altijd leerzaam. Ik doe dit dan ook altijd graag.
Maandagavond
Zo ook vanavond. Nu een ondernemersclub, waar het onderwerp risicomanagement en ondernemerschap was. Ik mocht hier een mooi voorbeeld aanhalen in mijn voordracht, gedragen door het boek van Paul Fentener van Vlissingen. Ondernemers zijn Ezels. Mede gedragen door een ander langoor voorbeeld, dat van A.J. Dunning: Broeder ezel.
Invalshoek
Twee verschillende invalshoeken, maar beiden van toepassing op ons vakgebied. Zonder ook maar enig waarde oordeel. Maar zijn makelaars en taxateurs ondernemer? Nee, dan waren ze een ezel. Wat zijn ze dan wel? Broeder ezel!
Benieuwd?
Als u uw vakliteratuur kent, dan zijn beide uitgaven u bekend. In ieder geval die van Fentener van Vlissingen. Als ‘ondernemer’ hoop ik dat u deze gelezen hebt. Ik publiceer hier morgen meer over. Voor de eerste die een zinvol commentaar durft te publiceren als comment heb ik een hele mooie publicatie klaar liggen. Want makelaars en taxateurs zijn helaas geen ezels. Die zijn broeder ezel. Leg u uw collegae maar uit waarom!

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten