woensdag 24 november 2010

Wonen en wensen, lees en huiver

Hier links ziet u de foto van Joy en Star van der Stel. Ik publiceerde over hen gisteren in mijn maandelijkse column voor Huislijn.nl. Meer dan 60.000 mensen lezen deze nieuwsbrief, Joy heeft daar recht op.
Bij deze mijn column op Huislijn.nl van gisteren, ik ben benieuwd hoe u als professional hier tegen kijkt.
Ed

Tegenslag? Uitdaging!
Geachte Huislijnlezer,
Ik ga er altijd van uit dat u actief bent op de woningmarkt, als koper, verkoper of als professional. Anders zou u de moeite niet nemen om deze proza tot u te nemen. De kans is dus groot dat u hebt gemerkt hoe complex de markt is. Wat er allemaal komt kijken bij het kopen of verkopen van een huis. En dat, terwijl de kans groot is dat u en ik, als modale Nederlanders, eigenlijk een vrij eenvoudige vraag hebben: ik wil iets kopen of verkopen. Mag ik u echter mee nemen naar een situatie waarin je je ook kan bevinden bij aan- of verkoop van een huis? Mag ik u voorstellen aan een door mij zeer gewaardeerde kennis; Joy. Joy zoekt ook een huis, een woonomgeving, in Arnhem.
So what?
Niets bijzonders, Joy wil namelijk hetzelfde als wij allemaal. Een fijn huis, een plek voor haar, haar man John en hun dochter Star. Joy is ondernemer, heeft haar eigen BV, is hierin succesvol. Geeft lezingen, coacht anderen, schrijft boeken en mogelijk dat u haar wel eens gezien heeft op TV of in een opinieblad. En Joy heeft altijd al iets gehad met bureaucratie, vooringenomen standpunten, beperkte visies en domme verwachtingen van haar omgeving. Nu ook met haar wens voor een nieuwe woning. Hierin bewandelt Joy een pad, welk je de haren doet reizen. Of uitvallen, zoals in mijn geval.
Kennis
Ik ontmoette Joy voor het eerst een jaar of drie geleden. Ze was bij Andries Knevel te gast, op TV bij Het Elfder Uur van de EO en gaf daar haar visie over het invulling geven aan je eigen leven. Ik weet het nog als was het een minuut geleden. Een meid van toen begin 30, die haar reis vanaf geboorte tot de dag van vandaag deelde met Knevel. En ik zat met mijn mond open te luisteren, gekluisterd aan de buis hoorde ik haar verhaal. Wat een kracht, wat een doorzettingsvermogen, wat een trots. Want Joy is wel bijzonder. Ik heb de volgende dag haar gemaild en gevraagd of we een keer samen konden lunchen. In Musis Sacrum in Arnhem ontmoetten we elkaar en sindsdien hebben we altijd contact onderhouden, ook als het om huizen gaat.
Uitdaging
Joy heeft namelijk een extra uitdaging in haar leven. Vanaf haar geboorte is ze namelijk zwaar spastisch en eigenlijk waren de artsen van mening dat ze maar dood moest gaan na haar geboorte. Dat wordt niets, dacht men. Maar daar was Joy het niet mee eens. Ze bleef leven en krijgt al haar helen leven te horen: dat wordt niets. En telkens is ze het daar niet mee eens. Thuis wonen? Dat wordt niets, die moet in een inrichting. Een opleiding? Dat wordt niets. Werk? Dat wordt niets. Maar Joy deed het allemaal. Woonde weliswaar in Het Dorp in Arnhem, maar koos er toch voor op zichzelf te gaan wonen. Maakte wel haar school af, trouwde wel een vent en kreeg wel en kind. Terwijl iedereen zei: dat wordt niets. Okay, Joy heeft een rolstoel nodig en okay, soms een duwtje in de rug. Maar is voor mij een ondernemer pur sang.
Wonen
En een uitkering? Daar had Joy ook geen zin in. Dus startte ze haar eigen bedrijf. Succesvol. Ik vroeg haar twee jaar geleden om voor een zaal met circa 1000 makelaars en taxateurs haar verhaal te vertellen. Na afloop was het doodstil. Ik zag stoere makelaars met tranen in hun ogen. Ik zag slimme taxateurs die zich geen houding konden geven. Tot de eerste begon met klappen en 1000 man/vrouw haar een oorverdovend applaus gaven wat maar bleef duren. En begin dit jaar belde Joy me weer eens. Het wordt tijd voor een eigen huis, of ik wil helpen. Graag. Waar je dan in terecht kom, wat Joy allemaal tegenkomt. Als ondernemer is het al moeilijk om geld te vinden. Als vrouwelijke ondernemer nog moeilijker. Als vrouwelijke gehandicapte ondernemer schier onmogelijk. Een bank, vrijwel elke bank, gooit gewoon de deur dicht.
MVO
Allemaal stellen ze de klant centraal. Alle financiers geven zogenaamd om de maatschappij, doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Zeggen ze. Totdat je bent zoals Joy. Dan pas je ineens niet in de doelgroep, dan is de agenda vol en kan er op directieniveau niet worden gepraat, dan is men druk. En bij elke bank kreeg Joy de dichtgesmeten deur tegen de neus c.q. de voorwielen. Ondanks een goed businessplan, ondanks een winstgevende BV, ondanks TV optredens, ondanks een succesvolle introductie van haar boeken in de USA. Als je vrouw, ondernemer en gehandicapt ben, kan men niks met je.
Verzoek
Ik kreeg van Joy het verzoek of ik met haar mee wil denken. Joy heeft vertrouwen nodig, een borgstelling zodat ze haar droom kan verwezenlijken. Wonen en werken als volwaardig lid van de maatschappij. Banken laten haar staan. Financiers zijn niet thuis. Haar business plan is doordacht. Ik ben aan het kijken wat ik voor haar kan doen. Want als u al het moeilijk acht om een huis te kopen of te verkopen, verplaatst u zich dan eens in de situatie van Joy van der Stel. U kunt haar verhaal ook lezen op http://www.empowermij.com/ . En ik blijf op zoek voor Joy, daarom deel ik haar reis met u. Mogelijk dat we samen iets kunnen doen, niet iedereen heeft altijd de wind mee.

Ed van de Bijl, Algemeen Directeur VastgoedPRO

2 opmerkingen:

  1. Beste Ed,

    Topblog! Maar helaas is het ook de waarheid. Door een handicap - fysiek of niet fysiek - loop je vaak tegen zaken aan die niet altijd leuk zijn. Je moet je werk 3x zo goed doen als ieder ander om hetzelfde resultaat te halen; eerst zien, dan geloven...

    Respect voor Joy. Doorgaan terwijl nagenoeg niemand in je gelooft vereist een onvoorstelbare wilskracht. Knokken voor je eigen hachie ipv steun te zoeken bij de uitkeringsinstanties vereist power.

    Hartelijke groet,


    Arnoud Elferink

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ed.

    Ik moet direct weer denken aan Joy als die vrouw die ondanks haar zwakte zo sterk te voorschijn kwam op het symposium in Hilversum. Ik heb haar boek toen gekregen en het al twee keer gelezen.
    Als je denkt dat een aankoopmakelaar haar kan helpen bij het realiseren van haar woonwensen, laat het mij weten. Als ik niet zelf kan/mag dan denk ik dat er in de regio Arnhem/Nijmegen wel een andere VastgoedPro-aankoopmakelaar beschikbaar is. Het gaat immers om de uitdaging ook voor haar en haar gezin een oplossing te vinden.
    Johan van der Leij

    BeantwoordenVerwijderen