woensdag 22 december 2010

Zalig kerstfeest 2.0

Waarde collega’s,

Over luttele dagen omarmen we de kerstgedachte, voor een ieder een invulling op zijn eigen manier. Voor de één een familiemoment van samenzijn en ontmoeting. Voor de ander de beleving van geboorte van hoop. En weer anderen zien het als een moment om stil te staan bij de huidige wereld om ons heen en te reflecteren aan wat we onszelf en anderen gunnen. Terwijl sommigen het zien als een mooie dag om af te reizen naar witte oorden met bergen en sleepliften. Maar er zijn er maar weinig voor wie er geen speciaal gevoel bestaat zo rond deze tijd.
Gemeenschap
Als bij mij in het dorp, ik woon tegenover de kerk, vrijdagavond de klokken luiden om mij en mijn dorpsgenoten op te roepen om te komen naar de kerstmis, is dat vooral een geluid van warmte. Wordt dat een samenzijn van verbondenheid en blijheid. Op de foto hier links  ziet u de Lucas kerk, mijn uitzicht bij de voordeur op 25 meter afstand. Maar op 25 december, in het jaar 0, 2010 jaar geleden, was er ook het eerste teken van krapte op de woningmarkt.
Nijpend
De overlevering vertelt ons dat er voor Jozef en Maria geen plaats was in Bethlehem. Door een extreme vorm van woningnood, zelfs voor een zwangere vrouw op het punt om te bevallen, was er geen plaats in de herberg. In een stal, in nederigheid en eenvoud, bij de os en de ezel, werd een kind geboren. Al meer dan 2000 jaar, van generatie op generatie, wordt dit verhaal doorverteld. Het verhaal van de geboorte van een kind dat hoop brengt. Mooi is dat, toch?
2010
Stel dat met de huidige techniek, anno vandaag, hetzelfde zou plaatsvinden. U leest mijn blog, als dan niet via een Twitter of Linkedin short message service. U volgt dus sociale media. Hoe zou het verhaal van de geboorte van Jezus vandaag de dag zijn verspreid? Mag ik u meenemen naar de parallel als Kerstmis 2.0 vandaag was ontstaan?
Ontstaan kerst anno 2010

Waarde collega,
Mag ik u met deze 2.0 kerstgedachte een zinvolle, waardige, maar bovenal liefdevolle kerst toewensen voor u en uw geliefden?
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten