dinsdag 19 april 2011

Bob de Bouwer?

Vaak hoort u dat communicatie gaat over twee partijen, zender en ontvanger. Natuurlijk waar. Maar daarnaast is er een tweede dimensie die moet worden geduid. Vooringenomenheid, verwachting en beeldvorming. Te weinig wordt daar rekening mee gehouden, terwijl dit van doorslaggevend belang is in communicatie. Vandaag hoorde ik daar het toppunt van, daarover straks meer.
Beeldvorming
Het gevoel wat u heeft, het beeld wat bij u wordt opgeroepen is bepalend voor de perceptie van een boodschap. Mag ik u wat voorbeelden geven? Lees even de volgende beroepen en oordeel direct. Kraamverzorgster, bloemist, kinderarts, vrijwilliger dierenambulance, kinderjuf, kok, dolfijnentrainer. Wat zegt uw gevoel? Ik zet er een pils op dat dit een positief gevoel geeft. Waar of niet waar? Maar ook de andere kant op gaat dit op. Belastingambtenaar, vuilnisophaler, parkeerwachter, slachthuismedewerker, lijkbezorger. Wat zegt uw gevoel? Volgens mij krijgt u nu niet zin in een witte wijn met ijs en een terras. Toch?
Perceptie
In onze markt is dat net zo. Met de makelaardij gaat het slecht. De taxatiemarkt staat onder druk. Denk niet dat er iemand is die medelijden heeft met de taxateur of de makelaar. Terecht of onterecht, maar reken er niet op. Als het goed gaat is er jaloezie en afgunst. Nu uw inkomsten onder druk staan is er op zijn best sarcasme. Hard, maar volgens mij waar. Het gaat om de beeldvorming, de perceptie van de ‘consument’ tussen inspanning en inkomsten. Dat een hartchirurg een mega salaris verdient, al dan niet terecht, daarvan zal niemand zeggen dat hij of zij dat ook kan. Bij uw vak ligt dat anders. Voor de taxateur wat minder, voor de makelaar wat meer. Albert Almere, Leo Lelystad of Piet Purmerend is echt van mening dat hij ook huizen kan verkopen of kopen, geloof me, en waarschijlnlijk nog beter dan u. Beeldvorming en perceptie. Albert, Leo of Piet gaat zich niet wagen aan open hart chirurgie, maar heeft een keiharde mening over ons.
Reclame
Deze perceptie maakt de reclame die ik de afgelopen 72 uur hoor des te wranger. Volgens mij heeft Bouwend Nederland of een andere organisatie vanuit de bouw een reclame campagne opgezet. Ga niet kopen! Ga niet Verkopen! Ga niet huren! Nee, ga verbouwen! Verbouwen is het woord. Maar volgens mij is dat een oproep voor contraproductiviteit voor uw werk
Omdraaien
Stel dat wij een contra campagne zouden doen? Ga niet verbouwen, maar verkoop de hut! Bespaar u de kosten van die aannemer, ga niet mee met de bouwfraude, maar koop gewoon iets nieuws. Ik roep maar wat! Volgens mij krijgen we dan de hele wereld over ons heen. Hoe komt het dan dat ik nog geen een kritische kanttekening heb gehoord over verbouwen?

Ed

3 opmerkingen:

  1. beste Ed, ik heb er wel ideeën over, bij deze solliciteer ik naar brainstorm medewerker, onbezoldigd en armlastig
    met groet en ga door met de kritische noten
    (nvm, ex vastgoedpro, nvm lid(met tegenzin))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De woorden, die weinig interessant zijn en lijken te getuigen van enig opportunisme, zijn er, in de aanloop naar 'n ALV, wel. Zeker afgekeken van de politiek. Meer benieuwd zijn de taxateurs naar de resultaten. Vastgesteld kan worden dat de taxateurs meer en meer in een benauwend korset worden gedwongen dat door de gezamenlijke brancheverenigingen, ook Vastgoedpro heeft er voor getekend, meer en meer wordt aangehaald!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste taxateurs, een vereniging voor taxateurs oprichten is wellicht een oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen