Ik weet niet of u een voetbal liefhebber bent, ik wel. Ajax is mijn club, al vrijwel sinds mijn geboorte in Amsterdam, met de paplepel ingegoten. Deze week is een mooie week, met 2 finales: Ajax – Twente in de beker gisteren en aanstaande zondag als apotheose in de competitie. Wat een fuif! Met pijn in het hart gun ik de overwinning van gisteren aan Twente, terecht gewonnen. Maar wel van AU!
VastgoedPRO
Vandaag kreeg ik een paar mails en telefoontjes: of VastgoedPRO geen reclame moest maken tijdens zo een wedstrijd: billboard of boarding reclame, reclame langs de lijn. Dat zou goed zijn voor onze naamsbekendheid. Als wij dat zouden doen, zou dat goed zijn voor de leden. Helaas is dit een mening op basis van impuls en emotie. Voor ons en ons soort organisaties is dat weg gegooid geld. Leuk voor diegene die het contract tekent en eventueel bij de wedstrijd aanwezig is, maar het voegt niets toe.
Reclame
Sport marketing werkt wel degelijk, maar je moet dan wel kijken naar de context. Die moet langdurig en herkenbaar zijn, er moet een link zijn tussen de sport en de sponsor. Rabo en Wielrennen. Sanex en Schaatsen. DSB en AZ. Fortis en Fijenoord. ABN-Amro en Ajax. Hoogovens en Schaken. Allemaal twee-eenheden die op basis van jarenlange samenwerking resultaat boeken. Maar altijd een onderdeel van een maatschappelijke strategie: waar wil je je aan verbinden? En met een jarenlange focus.
Waan van de dag
Dus bij een finale sponsoren is wel stoer, maar voegt niets toe en is verspilling. Het gaat bij TV reclame, bij sport marketing om twee fenomenen: reinforcement en recognition: Versterken en Herkennen. Maar, als je nog geen grootschalige bekendheid hebt, gebeurt er niets, behalve voor jezelf. Dan maak je jezelf belangrijk en zeg je tegen jezelf: zie je wel, iedereen ziet ons, dus nu zijn we bekend. Zo werkt het echter niet. Elke sport marketeer zal dat vertellen, laat mij het even duiden.
Ajax – Twente
Gisteren waren er vele sponsoren op de billboards. Probeer ze nog even terug te halen. Pils: wie stond er op de borden: Grolsch, Jupiler, Brand of Amstel? Direct een beeld? Brand is niet logisch. Grolsch zou kunnen: Twente. Jupiler ook: de Jupiler league. Het was Amstel, dat was dé sponsor van de match en de beker. Wist u het?
Volgende
Staatsloterij, Holland Casino of Lotto: wie sponsorde gisteren? Zeg eerlijk, weet u het nog? Lotto. Had u het goed? Welke omroep of zender promote zichzelf sterk? Denk nog even na, met name tijdens de verlenging? Inderdaad, Radio 538. Weet u nog waarmee? Waarschijnlijk niet. Heeft u de reclame van Stegeman Worsten gezien? Onmogelijk, want Kips Leverworst was billboard sponsor. Met herkenning en achteraf denkt u misschien ja, nu weet ik het weer. Maar klopt wat ik zeg?
Ga maar door
Welke postbezorger heeft fors geïnvesteerd in de cup final? Komt het omhoog? Was het TNT Post, DHL of Sandd? Zeg eens eerlijk? Sandd! En dan praat ik over merken die u kent. Alle merken zijn bij u bekend en zeggen u wat, maar er waren ook bedrijven die waarschijnlijk hun hele kapitaal hebben ingezet en u niets zeggen. Furness? Axon Olympus? Alternate? SWAE Keukens? Sensea Training? Ax Consultancy? Belkenmode Handel? Braks Advies en Verzekeringen? Ruiter Dakkappellen? Warmte Service? Bedrijven die kapitalen hebben betaald, maar ik weet bijna zeker dat u niets herkend. In dit rijtje kloppen er overigens twee niet, de kans dat u weet wie er niet sponsorde, wat onzin bedrijven zijn, is in mijn ogen klein
Dus
Als morgen een commercieel bedrijf, stel het NWWI, tegen ons zou zeggen: Vastgoedpro hier heb je een cheque van een paar ton of een miljoen, wat doe je er mee? Dan zou ik de lidmaatschapsbijdrage voor de leden verlagen en zeker niet investeren in voetbal wedstrijden en billborad reclame. Ondanks dat het mijn lust en leven is. want u als makelaar, als taxateur, ziet er geen rooie rotcent van terug.
Ed
NB: Twente terecht gewonnen, maar voor zondag: Go Ajax Go!
klinkt als, "shit, waarom heb ik geen geld voor een reclameblok, en zij wel?" tja vastgoed"wie", nooit van gehoord?!!
BeantwoordenVerwijderenajax? is dat niet een schoonmaakmiddel?
op het verkeerde paard gewed ed?
altijd stoer: anoniem reageren
BeantwoordenVerwijderenGoed punt Ed - alleen vallen de kosten erg mee. Uit ervaring weet ik dat dit soort wedstrijden voor minder dan 1500 euro te sponsoren vallen.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij 'verzin' je Belkenmode en Braks advies als adverteerders. De anderen wel gezien. Klopt het?
Keurig overigens dat je Hypotheekvisie en VBO niet als voorbeelden noemt ;)
ps- Twente gaat voor de dubbel!