woensdag 8 juni 2011

Schandpalen

De collega’s van Vereniging Eigen Huis publiceerden maandag een marketing actie gericht op woninginbraak. Met een stunt om zogenaamd inbrekers op hun site te tonen haalden ze alle headlines en koppen, waarvoor mijn respect. De skoop was goed, de media-aandacht waardevol. Maar wel heb ik de afgelopen dagen nagedacht over onze rol in deze.
Mening
Als eerste is daar natuurlijk de inhoudelijke valkuil. Bent u ooit slachtoffer geweest van inbraak? Wij wel, circa 25 jaar geleden in Amsterdam. Als je dat ooit hebt meegemaakt, is het voorstel van VEH te gematigd. Wat mij betreft, midden op het dorpsplein aan een paal binden, bord om de nek en gooien maar met het rotte fruit. Maar die vraag is irrelevant, mijn mening doet er niet toe.
Makelaars
Wat veel boeiender is, wat doet u als makelaar met deze informatie? Als makelaar bent u de man of vrouw die als geen ander weet wat, of hoort te weten, wat in de omgeving van het pand wat u in de verkoop heeft zich afspeelt. U hoort te weten wat er gebeurt qua woninginbraken. En is dit signaal van VEH geen uitgesproken kans voor u om panden te vermarkten?
Positionering
Ik wist het wel, een uitegelezen kans! VEH slaat de noodklok over woninginbraken. Deze woning ligt in een bewezen inbraak vrije omgeving! Ik noem maar wat, maak er wat van. Heeft u al ingespeeld op dit nieuws? Heeft u dit al op uw tools van sociale media gezet inzake de verkoop van de panden? Of heeft u al gemeld dat uw woning het keurmerk inbraak heeft van de Hermandad en daardoor een extra impuls heeft voor aankoop? Laat ik het breder stellen, heeft u überhaupt iets gedaan met uw te koop staande portefeuille met dit nieuws? Bent u actief met de positionering van uw panden naar aanleiding van signalen in de markt? Uiteraard deed u dit, ik ben trots op u, dat doet mij deugd.
Kanttekening
De criticaster in mij laat me toch een opmerking plaatsen. VEH heeft dit bericht de wereld in gegooid. Dat lijkt goed. Maar vervolgens krijg ik op de deurmat uitgave jaar 38, juni 2011 met als titel:: Blijf van onze spullen af. Het magazine van VEH. Met daarin een scala aan adverteerders inzake beveiliging en inbraak preventie. Dan denk ik toch, Rob, gaat het nu om de pegels en inkomsten of hebben jullie echt een punt? Commercie en belangenbehartiging staat soms haaks op elkaar. En kan beter gescheiden blijven. Een punt maken in de media en daarna je blad uitgeven vol advertenties siert volgens mij niet.

Ed

3 opmerkingen:

  1. Beste Ed,

    Dit is sowieso niet het sterkste punt van de VEH. Jarenlang uiten ze kritiek op de makelaardij. En plots is daar de VEH aankoopmakelaar en de VEH taxatiesercvice. Deze produkten worden handig vermarkt in het blad en op de website.
    Ook het notariaat deugde niet. En opeens is daar de VEH notarisservice.
    Ook bij de door de VEH uitgevoerde bouwkundige keuringen kunnen vraagtekens worden geplaatst.
    Voor alle produkten geldt dat ze zeker niet het goedkoopste zijn (zoals beweerd wordt)en in een aantal gevallen aantoonbaar kwalitatief niet altijd deugdelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goed iniatief van VEH om inbrekers zo aan de digitale schandpaal te nagelen. Ik twijfel ook erg aan de onafhankelijkheid van VEH. In de periode dat FBTO nog hypotheken verstrekte, kwam bij de "onafhankelijke" vergelijking wel verdacht vaak de FBTO als beste uit de bus. Ook in het VEH blaadje staat ook wel erg vaak reclame voor produkten van FBTO.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Jan Michiel,
    Volgens mij is VEH al een tijd geleden gestopt met de notaris- en aankoopservice.

    Zag op je site trouwens een mooi pandje in Den Bosch aan de Gageldonk.

    Ga vanmiddag nog kijken, maar eerst naar de garage voor mijn winterbanden.

    mvg
    Harm Zijlstra

    BeantwoordenVerwijderen