dinsdag 25 oktober 2011

Makelaars en taxateurs boven op het nieuws?

Werken in ons vakgebied is zo boeiend door de diversiteit van de contacten en de onderwerpen waar je mee te maken krijgt. Ik denk dat ik u hier helemaal niets over hoef te vertellen. Dat geldt voor makelaars en taxateurs, maar dat geldt ook voor mensen werkzaam bij organisaties zoals die waar ik voor werk. Het ene moment praat je met een makelaar over een probleem met een plaatsing op een website, het andere moment ben je in gesprek met een bewindsman in Den Haag. Of, zoals gisteren, heb je de Criminele Inlichtingen Dienst van de Politie te gast op je kantoor.
Hermandad
Periodiek overleggen wij sowieso met opsporingsinstanties, vanuit meerdere invalshoeken. Doorgaans fraude bestrijding en fraude preventie, dat zal u niet verbazen. Ook vanuit financiën, de fiscale kant. Maar meestal vanuit de bureaucratische hoek, de beleidskant. Zoals gezegd werd daar gisteren een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Overleg met de CID, maar dan vanuit de operationele kant. Als ik er op terugkijk eigenlijk best logisch.
Informatie
De kern van het relaas was dat men behoefte heeft aan relaties, contacten met personen die inlichtingen, informatie kunnen geven over mogelijke foute toestanden. Natuurlijk zijn daar de MOT meldingen, maar daar komt bar weinig uit voort. Wanneer heeft u voor het laatst (eerst?) een MOT melding gedaan. Kans is niet groot denk ik. En de CID richt zich met name op contacten in de ‘onderwereld’ en heeft daar zijn ingangen. Maar waar komt de meeste informatie beschikbaar? Precies, in de bovenwereld. Simpelweg omdat die vele malen groter is. Daar is men op zoek.
Witwassen
Naar vermeld wordt er per jaar tussen de 4 en 14 miljard (!!!) euro wit gewassen in de onroerend goed markt, heb ik mij laten vertellen. Even voor uw idee, dat is maximaal 14.000 miljoen euro, oftewel: 14.000.000.000 munten. Die krijgen wij niet in de achterbak kan ik u vertellen! Maar laten we nu eens uitgaan van 6000 branchegeorganiseerde makelaars en taxateurs, dan is dat dus circa 2 ½ miljoen euro per makelaar of taxateur wat je tegen kan komen, even makkelijk rekenen. Ook aan de onderkant praat je nog steeds over 4 miljard, dus circa €700k per collega wat je tegen kan komen. Niet bij betrokken natuurlijk, maar wel in uw werkomgeving gaande. Toch? De mensen van de CID vroegen mij dan ook hoeveel informatie ik in deze krijg van de achterban. Want we praten dus echt over serieuze aantallen, zeg me niet dat niemand iets ziet, hoort of weet.
Klikken
Dames en heren, ik werk zes jaar voor deze organisatie. In deze jaren heb ik welgeteld iets van 12-15 situaties gehad waarbij mogelijke betrokkenheid van makelaars / taxateurs bij verdachte situaties van toepassing was en bij mij gemeld werd. En deze meldingen? Door collega’s? Ongeveer 1 keer, de rest allemaal via opdrachtgevers of consumenten. En als wij praten met opsporingsinstanties of toezichthouders, dan ziet en hoort men nauwelijks makelaars en taxateurs.
Waarom?
Dat was de vraag van de CID? Hoe komt het dat makelaars en taxateurs niets melden? Ik heb natuurlijk de wijsheid niet in pacht, maar heb daar wel mijn idee over, wat ik heb besproken .
Als eerste is daar de anonimiteit. Ik ben er echt van overtuigd dat mijn achterban weet wat er speelt in de regio. Absoluut, al is het maar het fingerspitzengefühl, men voelt het aan op de klompen. Maar als je iets meldt, sta je met naam en toenaam bekend. Dan komen er meerdere scenario’s in aanmerking! Het is de echte criminaliteit: dan wil je niet in een proces verbaal staan met naam en toenaam. Het is niets: dan wil je niet bekend staan als matennaaier en beschadig je je netwerk.
What’s in it for me?
Als tweede is daar de meerwaarde. Wie van u meldt een auto die door rood licht rijdt? Een buurman die zwart bijklust? Een roerende lijst bij een verkoop die tegen het randje aan zit om de OVB te drukken? Een stukje cash betaling bij een transactie? U en ik natuurlijk allemaal, wij zijn brave burgers. Maar wat levert het op? De CID vertelde mij overigens dat de melding van hennepkwekerij €400 cash oplevert en een succesvolle "pluk ze" melding met een inname boven een miljoen: 2%. Netto! Scoor dat maar eens als makelaar anno oktober 2011!
Anyway
Om tot een conclusie te komen. Opsporing heeft behoefte aan uitleg van zijn werkwijze, de CID komt graag in contact met makelaars en taxateurs om te brainstormen hoe we elkaar kunnen helpen. Contacten zat in de onderwereld, maar te kort in de bovenwereld.
In mijn opinie, voor mijn gevoel, is daar bij u ook wel behoefte aan. Als u iets verdachts ziet, wat doet u daar mee? Volgens mij niet veel. Als u een vertrouwenspersoon zou hebben bij opsporing, vrijblijvend en betrouwbaar, maar bovenal herkenbaar, zou u volgens mij daar best wel eens mee willen klankborden! Waar of niet waar? In ieder geval ga ik voor de CID binnen mijn club een klankbord functie creëren en breng ik ze graag in contact met mijn leden via regionale en landelijke meetings. Het kan nooit kwaad om van elkaar te leren!

Ed

2 opmerkingen:

  1. Ed, als deze mensen al met een makelaar in zee gaan bij het verwerven van onroerende zaken dan is dat een "vriendje" van ze. Persoonlijk denk ik dat het meeste onderhands, van hand tot hand gaat. Of zijn er makelaars die, onzichtbaar voor hun collega's, hier druk mee zijn en er goud geld mee verdienen? Het lijkt mij stug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ed, lijkt me een heel goed idee!Inderdaad heel interessant voor onze regionale meetings.

    BeantwoordenVerwijderen