woensdag 26 oktober 2011

Vereniging: solidariteit of eigen belang?

Een hoop mensen verwachten van organisaties als de onze dat wij een panacee zijn voor alle kwalen. Hoe teleurstellend is de werkelijkheid. Wat is deze wel? Mag ik u op weg helpen? Een groep mensen komt bij elkaar en is van mening dat ze een gemeenschappelijk belang hebben. Daar zijn ze het over eens en komen tot de conclusie dat ieder individueel nergens komt. Dus bundelen ze de krachten.
Belangen
Met elkaar stellen ze een spreker aan, die namens de groep het woord gaat voeren en op komt voor het belang waarvoor ze bij elkaar zijn gekomen. En dat werkt doorgaans. Dat gaat goed, dus meer mensen willen profiteren van dat gemeenschappelijk belang. Totdat de persoon die het woord voert niet meer aan zijn eigen werk toekomt en besluit dat het beter is om iemand in te huren. Er zijn genoeg mensen die hetzelfde belang willen bereiken, dus de knip wordt getrokken en er wordt iemand ingehuurd. Maar je wilt wel in controle blijven, dus je vormt een bestuur die bepaalt wat er moet gebeuren. Belangenbehartiging. Herkenbaar?
Kwaliteiten
Maar op enig moment is je groep zo groot, dat je denkt, dit is allemaal wel leuk, maar zitten we nog allemaal op dezelfde lijn? Zijn er geen profiteurs die denken dat ze lekker makkelijk kunnen meeliften, maar eigenlijk niet hetzelfde belang dienen? Zijn die er nou voor de club of voor zichzelf? Komen ze alleen halen of ook brengen? Dus wat gaat men doen? Eisen stellen. We moeten het wel met elkaar eens zijn! We willen een bepaald niveau van kwaliteit. Dus naast belangenbehartiging komt er ook een kwaliteitseis. Je moet wel hetzelfde willen als wij allemaal, anders komt je er niet bij, ben je niet welkom. Kwaliteitsbewaking noemt men dat. Herkenbaar?
Faciliteiten
En vervolgens ben je op enig moment bezig met een groep mensen en denk je, tja we hebben toch wel een aantal punten, zaken die we allemaal willen. Als we nou eens een vuist vormen, zijn we dan niet goedkoper uit? Laten we gezamenlijk gaan inkopen, facilitaire dienstverlening. Jij en ik hebben hetzelfde nodig, met elkaar krijgen we korting. Doen! Herkenbaar?
Gevolg
Voor je het weet heb je een club bij elkaar van broeders en zusters die een harde kern hebben gevormd, ooit in het begin. Die een ideaal hadden, die dat wilden bereiken. En gaande de weg en met het voortschrijden van de tijd sluiten meer mensen zich daar bij aan. Maak niet uit waar je over praat. Makelaars, Taxateurs, Arabische lente, Maagdenhuisbezitting, Provo, D66, vakbond, Che Guevara, Praagse Lente, Solidaridad, Occupy. Maar hoe je het ook wend of keert, de ideologie verdwijnt en het zakelijke verstand blijft. What’s in it for me blijkt toch de drijfveer te zijn. Herkenbaar?
Hier en nu
Ik heb de afgelopen dertig dagen circa 400 makelaars en taxateurs mogen spreken en ontmoeten. Regionale bijeenkomsten, per provincie. De huidige tendens? Even chargeren. Als het goed gaat in de markt, is het rennen naar de BMW dealer. Als het slecht gaat in de markt belt men mij op en zegt men, Van de Bijl (al dan niet gevold door *$@#%!), Ik heb deze week/maand/kwartaal niets verkocht, doe er wat aan! Waar betaal ik nou voor? Herkenbaar?
Terug naar de kern
Back to basics. Elke makelaars of taxateur die zich aansluit bij ons geven wij een boodschap mee. Wij gaan geen huis verkopen en geen taxatie uitvoeren. Als men dat van ons verwacht moet je bij anderen zijn, dat kunnen wij niet waar maken. Anderen claimen dat wel, ik kan dat gewoon niet hard maken. In directe zin kosten wij geld, indirect leveren wij echter wel geld op. Maar spijker ons bord aan de deur en het geld stroomt echt niet binnen. Dat moet u toch echt zelf doen. Wat wij wel doen, is uw belangen behartigen. Hierover spraken wij de afgelopen weken met onze leden.
Stelling
Een van onze taken is om bezig te zijn met de toekomst. Hiervoor dagen wij onze leden uit om na te denken. Mag ik u ook uitdagen om na te denken over een stelling die wij de afgelopen weken bediscussieerden? Van de vier stellingen staat er hier onder een:
In 2016 nemen de professionele opdracht gevende partijen voor 75% van de woningtaxaties genoegen met modelwaarderapporten zonder nadere toelichting van een taxateur.”
Mijn collega’s dachten hier de afgelopen weken over na in gespreksgroepen en bijeenkomsten. Wat is uw mening in deze? Wat is uw toekomst als taxateur? Wat houdt die toekomst in, wat brengt dit voor u, uw bedrijf en uw omzet?

Ed

1 opmerking:

  1. Ed,

    Leuke stelling en discussie, alhoewel ik die eerlijk gezegd al wel een jaartje (op z'n minst) eerder had verwacht van jullie.

    Ik denk dat die 75% wel eens aan de lage kant zal zijn... waarbij ik wel aangeef dat dat een onderbuikgevoel is. Ik kan het niet onderbouwen.

    Trouwens, deze twee taxateurs hebben vorig jaar al een paar stellingen in deze richting beantwoord: http://descherpepen.nl/2010/blijft-de-taxateur-bestaan/

    Ik ben benieuwd wat de bevindingen binnen VastgoedPRO zijn, ik zie ze vast wel hier verschijnen!

    BeantwoordenVerwijderen