'Mijn' organisatie kiest er voor om een team van professionals beschikbaar te hebben die de leden bijstaan op het gebied van vakinhoudelijke vraagstukken. Onze Account Managers. Op dit moment zijn er dat vijf en die zijn de spil van ‘mijn’ organisatie. Tussen haakjes, want het is de organisatie van onze leden. Maar goed, ik speel daar ook een rol in.
Noodzaak
Al deze vijf professionals zijn gecertificeerd makelaar / taxateur, RMT. Vier van hen bij VastgoedCert, één bij zowel SCVM als VastgoedCert. Je hebt natuurlijk altijd baas boven baas. In mijn ogen kan je alleen als beroepsorganisatie dienstbaar zijn aan je leden als die op gelijkwaardig niveau kunnen praten met hun organisatie. Natuurlijk is er administratieve ondersteuning nodig, dat is er allemaal, maar het collegiaal belang moet centraal staan. Als beroepsorganisatie moeten wij een club zijn van de leden, voor de leden maar met name door de leden. De vraag moet zijn: heb je leden of heb je klanten? Wij hebben leden, collega’s. Dus die moeten zich ook herkennen in onze organisatie.
Inhoud
Hierdoor praten onze leden op gelijkwaardig niveau met onze organisatie. Ik probeer zelf altijd zo makkelijk mogelijk bereikbaar te zijn voor mijn achterban. Bel en ik pak de telefoon op en sta iedereen graag te woord. Maar ‘mijn’ leden weten dat ze voor de inhoud mij niet moeten bellen, daarvoor doen ze een beroep op ons AM team. Gaat het om beleid, strategie, visie dan weet men mij te vinden. Gaat het om inhoud van het vak? Dat is voor mij te moeilijk. Ik ben slechts bedrijfskundige. Tijdens de lunch ben ik altijd telefoniste. De collega’s lunchen dan (ik ook met hen) maar ik neem dan altijd de telefoon op. Doorgaans tussen 12.30 en 13.00.
Gesprek
Als leden mij aan de lijn krijgen hoor ik altijd een glimlach. Lunchtijd, vd Bijl is het konijn. Ik krijg dan doorgaans te horen dat ze het leuk vinden om mij te spreken, maar meestal gevolgd door de zin: jij kan mij waarschijnlijk niet helpen. In mijn ogen een compliment. Ik weet dan al: die is op zoek naar een AM, een collega met een inhoudelijke vraag. Dan voorzien wij toch wel in een behoefte!
Groep
Morgen organiseren wij een bijeenkomst voor een grote groep makelaars in het zuiden. In Limburg organiseren wij een makelaars borrel. Samen met het hoofd van het AM team mocht ik sparren wat de boodschap is. Voor deze borrel nodigen wij alle regionale makelaars uit, wij doen dit samen met een lid van ons, Bonnema Makelaars. Mijn verzoek aan het AM team was: organiseer dit nou voor alle collega’s. Dus niet alleen de VastgoedPRO leden, nee, gewoon voor iedereen. Want volgens mij denken makelaars niet in hokjes, maar in kansen, in belangen van opdrachtgevers. Is NVM, VBO, VastgoedPRO niet belangrijk. Maar gaat het om de lokale markt en de samenwerking.
Delen
Dus komt daar een man of 50 bij elkaar, collega’s onderling van divers pluimage. Aangesloten, niet aangesloten. Bij ons, bij NVM, bij VBO of nergens. Maar wel allen met een gemeenschappelijk doel; het vak, de markt, de business. De vraag van AM aan mij was wat de boodschap moet zijn. In mijn ogen was dat vrij helder! Ga geen zieltjes winnen voor VastgoedPRO. Ga zieltjes winnen voor samenwerking, voor delen (=vermenigvuldigen), ga zieltjes winnen voor onderlinge cohesie. In deze markt heb je elkaar nodig, kan het collectief meer bereiken dan de losse onderdelen. Dus wees bescheiden, wees dienstbaar en zorg er voor dat er synergie ontstaat tussen de makelaars onderling. Het succes van makelaars zal zich dan uiteindelijk ook vertalen in ons succes. Mijn visie.
Ed
(NB: dit is een blog die in drie uur is geschreven, waar ik er normaal gezegd 10 minuten over doe. Het bericht van 22 kinderen van circa 12 jaar, verongelukt in een busaccident, wat een hel! Als ik dat hoor! Voor die ouders, ik heb de tranen in mijn ogen staan als vader. Waar maken wij ons nog druk over. Relativeer mensen en prijs wat je hebt.)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten