dinsdag 6 maart 2012

Klacht

Wij Nederlanders zijn een volk van klagers. Zet zes landgenoten bij elkaar en de grote klaagzang begint. Schijnt eindelijk eens de zon dan is het te warm. Regent het een keer niet dan is de tuin sproeien veel werk. Als PSV verliest met 2-6 van Twente wordt er gelijk geklaagd over Rutte. De soep is te heet of te lauw. Maar klagen zullen we!
Cultuur
Denk niet dat dit zo maar een klein issue is, dit is echt groot bier in Nederland. Er zijn hele programma’s gericht op dit klagen. Tros Radar, Vara Kassa ik noem maar iets, het zullen er veel meer zijn. Kijk op de ingezonden stukken in de krant: ach en wee trekt voorbij. Kijk naar een gevoelig onderwerp op de website van de Krant van Wakker Nederland. De reacties die daar staan, daar lusten vaak de honden geen brood van. En dan heb ik het nog niets eens over Geenstijl.nl en dergelijke. Klagen, klagen en nog eens klagen, we kunnen er niet genoeg van krijgen. Volgens mij zit het in de genen.
Makelaars en taxateurs
Zo ook over ons vakgebied. Er wordt vaak, in bepaalde media, bericht dat het allemaal maar kommer en kwel is en dat het aan alle kanten slecht gesteld is met de dienstverlening. Waarna alle reagluurders inderdaad met de meest grote verhalen komen over hoe schandelijk men wel niet behandeld is. Volgens mij krijgt u dit ook wel eens voor de voeten geworpen. De ene rotte appel in de mand besmet de mooie exemplaren en wordt als voorbeeld gesteld op het dorpsplein voor de hele beroepsgroep. Wat mij betreft ten onrechte. U verdient dit namelijk niet. En ik zal u bewijzen waarom.
Facts and Figures
We zijn het met elkaar eens dat er 120.739 woningen van eigenaar wisselden in 2011, toch? Anders jokt het Kadaster. Laten we nou eens zeggen dat er voor elke transacties 1 taxatie is verricht. Het zijn er meer, maar we moeten een basis hebben. Dat is dus 240.000 contractmomenten. Bent u nog bij me? De NVB, de Nederlandse Vereniging van Bouwers publiceerde recent dat er 22.000 nieuwbouw woningen werden verkocht in 2011. Laat nou eens de helft via een makelaar verkocht zijn. Is aan de lage kant, maar toch. In totaal zijn er dus circa 250.000 contractmomenten aantoonbaar geweest. Het zijn er natuurlijk een veelvoud hiervan (contract versus contact), maar we moeten even een ankerplaats hebben, okay?
Klagen
VastgoedPRO heeft zich voor consumenten klachten aangesloten bij de SGC, de Stichting Geschillencommissie voor Consumenten zaken, te Den Haag. Overigens net als de VBO en de NVM. Laagdrempelig en onafhankelijk kunnen consumenten daar terecht met hun geschil dan wel hun klacht. Nou, al die 250.000 keer dat de dienstverlening werd geconsumeerd door opdrachtgevers heeft in 2011 geleid tot …… 256 klachten. Dus zeg maar op elke 1000 verrichtte, vervulde opdrachten komt er één klacht. 0.1%. In 0.1% van de opdrachten komt er een klacht, één op de 1000. Uiteraard nog te veel, maar toch. En dan heb ik het over ingediende klachten, niet eens over klachten die terecht zijn, waarbij de klager in het gelijk is gesteld.
VastgoedPRO
Van die klachten betrof het er zes over een VastgoedPRO collega. Een op de 135 collega’s kreeg dit jaar een klacht. Neem ik hetzelfde rijtje als boven, VastgoedPRO makelaars verkochten circa 8000 woningen, dus circa 16.000 contract momenten. Zes klachten op 16.000 opdrachten tot dienstverlening. Dat is 1 klacht op elke 2666 contracten. 1:2666, dat is 0,0375% klachten. En nogmaals, let op, dat zijn ingediende klachten, dus nog geen gegronde klachten. Dames en heren makelaars en taxateurs: nogmaals, elke klacht is er een te veel, maar wat mij betreft heeft u een rapportcijfer waar u trots op mag zijn! Dus, wees trots en draag dit uit als u weer verhalen hoort over klachten! U weet nu beter en kunt dit aantonen. Aan onderbuik gevoelens hebben we niets!

Ed

1 opmerking:

  1. Geachte heer van de Bijl, Beste Ed,

    Over het klaaggedrag van Nederlanders kan ik een eind met je meekomen. Ondanks dat veel mensen ook positieve geluiden laten horen, hoor je overwegend toch de klagers.

    Over de rest van het betoog denk ik dat je het iets té rooskleurig voorstelt. Vanuit jouw positie bij VastgoedPRO een logische benadering, maar volgens mij een beetje bezijden de waarheid.

    We hebben het hier over ingediende klachten bij een geschillencommissie. Over het algemeen gaat het hier dan om geëscalleerde klachten; klachten waar de consument bij de veroorzaker geen gehoor kreeg. Vanuit mijn vakgebied weet ik dat slechts weinigen de weg bewandelen naar een Geschillencommissie. Eigenlijk dus het beroemde 'topje van de ijsberg'. Het werkelijke aantal ligt vele malen hoger.
    En wat te denken van klachten die wél zijn opgelost door de veroorzaker? Vergeet niet die er bij op te tellen.

    Aan de andere kant, als we allemaal zien dat een klacht een kans is, zouden we ook weer blij moeten zijn met al deze gratis adviezen.

    Dave Wurms
    Welcome CCS

    BeantwoordenVerwijderen