vrijdag 6 april 2012

Leerzaam

Gisteren mocht ik aanwezig zijn op Inspiring Contacts, de jaarlijkse bijeenkomst van CRISP, de beroepsvereniging van interieur- en vastgoedstylisten. En het was daadwerkelijk een inspirerende dag, complimenten! Samen met mijn collega Jeroen Wilhelm mochten wij een drietal workshops verzorgen, waarbij wij als thema de synergie van samenwerking tussen stylisten en makelaars bespraken.
Sterk
Wat heel duidelijk te voelen en te merken was, was de positieve energie die er was onder de aanwezigen. Geen geklaag, geen gezeur over de slechte markt, nee, gericht op de toekomst en op resultaat. Professionals met een doel die druk bezig zijn de markt te ordenen, dat stemt hoopvol. Want ik ben er van overtuigd dat de samenwerking tussen makelaars en stylisten nog maar in de kinderschoenen staat. Door de verdere professionalisering van dit vakgebied, zullen makelaars meer en meer van hun diensten gebruik gaan maken. Ik ben er van overtuigd dat binnen vijf jaar de dienstverlening van een vastgoedstylist standaard onderdeel is van het keuzemenu wat de makelaar aanbiedt.
Toegift.
Aan het eind van deze dag was er nog een powerspeech van Jos Burgers. Voor hen die vorig jaar aanwezig waren op NSM6 geen onbekende, ook daar treedt hij als preker op. Jos is een professionele spreker, die houdt vijf dagen in de week voordrachten. Ik was dan ook verbaasd dat hij mij nog kende en direct de link kon leggen naar NSM6 en de anders sprekers, een leuk weerzien! Graag geef ik u, zo voor het Paasweekend nog de aanbevelingen van Jos Burgers mee.
Marketing
Als eerste is zijn boodschap: maak keuzes! Doe alleen de dingen waar je goed in ben en doe die dingen zo goed mogelijk. Klinkt logisch, maar het zorgt wel voor focus. Je kan niet alles doen en alles aanbieden, dat is niet geloofwaardig in de ogen van de consument. Ten tweede: verplaats je in de klant! Luister naar wat deze wil en speel daar op in. Werk vanuit klantperspectief oftwel werk vraag gestuurd en niet aanbod gericht. Probeer de klant niet dat te geven wat u wilt, maar geef wat de klant zoekt.
Uiteraard
Natuurlijk, ook dit klinkt logisch, maar kijk een snaar uw eigen propositie? De kans is groot dat uw website vermeld wie u bent en wat u doet. Toch? Of geeft u op uw website al direct advies, steun en oplossingen? Nog niet? Direct mee starten. Als derde issue: deel! Deel met uw klanten! Deel uw kennis, deel uw kunde, deel uw netwerk, deel uw gevoelens, deel uw successen. Wees onderdeel van de wereld van uw klant en participeer daar in. Delen is vermenigvuldigen! En klanten waar u mee deelt, tonen reciprociteit, wederkerige gedrag. Die zullen ook weer delen met u en hun omgeving, waardoor u ambassadeurs creƫer. Daar kunt u niet tegen op adverteren.
Meer
Een volgende gouden regel: geef nooit korting! Ik vond dat een mooie. Als je korting geeft, zeg je eigenlijk dat je eerst geprobeerd hebt je klant te belazeren. Lukt dat niet, hoppa, deel van de prijs af. Dat kan echt niet meer. Biedt andere service, neem afscheid van een klant als deze het niet kan betalen, geef extra diensten, maar geef nooit korting! De vijfde tip: geef nooit antwoorden op vragen van klanten! Vanuit de gedachte dat achter elke vraag een diepere motivatie ligt, is het veel beter om door te vragen wat de klant wil weten. Waarom vraagt hij dit? Wat is zijn moverende reden? Zit toch echt wat in.
En nog meer
En alle klanten willen behandeld worden met het ABC’ tje. Aandacht - Begrip – Complimenten. Ook geen speld tussen te krijgen. En als laatste was zijn altijd ijzersterke afsluiter: De Wet van Snuf. Snuf is de hond van de familie Burgers. En die is altijd vrolijk en geeft altijd knuffels. Onverwacht thuis komen? Kwispelen en blij. Midden in de nacht wakker maken? Kwispelen en blij. Vies, nat en bezweet aankomen na het sporten? Snuf kwispelt en is blij. En weet u wat het mooie is? Wie denkt u dat de meeste knuffels krijgt in huize Burgers? Inderdaad! Snuf. Want wat je geeft, krijg je terug! Denk daar ook bij na in uw klantcontact! De wet van Snuf!
Fijn paasweekend, TGIF,

Ed

1 opmerking: