vrijdag 13 april 2012

Scheefwonen

Naast het feit dat het op de kopersmarkt stroef en piepend verloopt, is het toch ook geen rozengeur en maneschijn op de huurmarkt. Ook deze is boeiend om te volgen vanuit een professioneel perspectief. En sowieso zorgelijk, want je zal op dit moment maar willen huren…. Niet alleen kopen is een probleem, ook huren is een moeilijke optie. Met name de inkomsten politiek speelt hierbij een rol.
Marktverdeling
De huurmarkt in Nederland is uniek. Nergens ter wereld is er zo een groot niet-commercieel huuraanbod als in Nederland. De corporatierol, de sociale woningbouw is echt bijzonder. En mogelijk ook zowel de oplossing als het probleem. Van de circa 7 miljoen wooneenheden, is circa 3.8 miljoen een huurobject. En daarvan zit circa 90% bij de corporatie sector, die dus een dominante positie inneemt. En daar waar de vraag naar huurwoningen groot is, is het aanbod laag. Randstad, grootstedelijke gebieden, moeilijk tot zeer moeilijk om aan een goede huurwoning te komen.
Problematiek
En velen vallen op dit moment tussen wal en schip. Stel je bent met z’n tweeën, net afgestudeerd, net aan het werk en je wilt wonen. Bij voorkeur met elkaar onder 1 dak. Geen gekke gedachte, hoewel menigeen jaren later daar anders over denkt, maar dat ter zijde. Allebei de eerste baan, laten we zeggen allebei €2000 bruto in de maand. Samen circa €50k. Nou, dan heb je dus een probleem. Huren in de sociale sector lukt niet, want je valt boven de €43k grens, dus de corporaties mogen je nauwelijks iets aanbieden. Ga je naar de bank, dan krijg je geen hypotheek want je hebt geen vast contract, geen arbeidshistorie en waarschijnlijk met wat pech een BKR notering wegens studieschuld. Sta je dan met je gedrag.
Stel dat

Maar stel dat het je, wonder boven wonder toch lukt om een bank zo gek te krijgen om een hypotheek te verstrekken, kom je waarschijnlijk niet boven de €145k uit qua leenmogelijkheid. AFM, weet u wel! En wat kan je in de randstad kopen voor dat bedrag? Bar weinig. Dus dat daar een probleem is, is helder.
Corporaties
Gisteren kwam er vanuit de Tweede Kamer dus een voorstel, aangenomen, dat middels huurverhoging hier ruimte moet worden gecreëerd. In mijn ogen een verkeerde reflex, straffen en beboeten als oplossing voor problemen. Even makkelijke cijfers, voor scheefwoners geldt er extra huurverhoging van 5%. Dus in plaats van de geplande 2½% wordt dat 7½% voor hen die meer dan €45k per jaar verdienen en onder de €650 per maand huurgrens vallen. En dat zou het scheefwonen oplossen. Volgens mij gebeurt er helemaal niets. De scheefwoners die lachen zich namelijk een bult. Nogmaals, de ccijfers zijn net iets anders als boven, maar dit rekent makkelijk.
Stel dat
Stel ik ben een scheefwoner (is niet zo, ik ben een koper) en ik verdien €75k per jaar (is ook niet zo). En ik betaal €400 per maand aan huur voor mijn stekkie. Dan zou ik eigenlijk naar €409 per maand gaan, maar door de extra verhoging komt dat op nu op €430. En als scheefwoner heb ik circa €3100 netto per maand te besteden. Denk u nou echt dat ik, omdat ik €21 in de maand meer moet betalen, ik ga verhuizen? Welnee. Ik zit een goedkope woning, omdat ik schijnbaar andere interesses heb dan wonen. En die twee tientjes? Klein rondje minder op de vrijdagmiddagborrel, daarvoor ga ik echt niet dozen inpakken.
Beter
Dus in plaats van straffen van diegene die een bepaalde keus maken, is het veel beter om hen die willen verkassen het verleidelijk te maken dit ook te doen. Stop met de overdrachtsbelasting voor de eerste aankoop, regel dat er een hypotheek kan komen, stimuleer en faciliteer. Straffen kan altijd nog, volgens mij weet elke ouder dat. Met stroop vang je nu eenmaal meer bijen dan met azijn!
TGIF,

Ed

1 opmerking:

  1. Yep, u heeft gelijk, dit voelt als of er een flitspaal in de huiskamer wordt gezet.

    BeantwoordenVerwijderen