donderdag 3 mei 2012

Delen is vermenigvuldigen

Soms komen commentaren en opmerkingen onverwacht jouw kant op, tenminste dat gebeurt mij wel eens. Gisteren stond er een artikel in het blad Metro, waaraan VastgoedPRO haar medewerking aan had gegeven. De betreffende journalist kan nog wel eens een oude bekende van u zijn, José Schellekens, oud hoofdredacteur van het vakblad Vastgoed.

Onderhandelen
Het artikel ging over de do’s en don’ts van onderhandelingen bij de aankoop dan wel verkoop van een huis. Uiteraard hebben wij daar wel een visie op, dus waren we het gesprek aangegaan en stond het artikel gisteren gepubliceerd. Nou verwacht je natuurlijk niet dat collega’s gaan bellen of mailen om te zeggen wat goed dat we dit zien, Ed. Maar je verwacht ook geen berichten van collega’s die er schande van spraken dat we dit doen

Foei
Gepikeerd kreeg ik een bericht dat op deze manier ik / wij makelaars brodeloos maakten. Als wij als makelaarsclub al gaan uitleggen aan consumenten waar ze op moeten letten, dan hebben ze ‘ons’ straks niet meer nodig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik aanvankelijk toch wel een beetje perplex stond van zo een reactie. Uiteraard hebben wij voor iedereen een luisterend oor en proberen we begrip te hebben voor iedereen, maar dit kwam uit onverwachte hoek.

Old school
Zoals gezegd, wij respecteren een ieders mening, maar volgens mij is de tijd van zoveel mogelijk informatie voor je houden en zo min mogelijk communiceren toch echt passé. Enigszins zo 2000. Volgens mij is namelijk precies het tegenovergestelde het geval. Delen is vermenigvuldigen! Juist door inzichtelijk te maken wat je doet, juist door te delen, creëer je waarde, voeg je waarde toe. En let op, als er iets is wat op dit moment altijd en overal beschikbaar is, dan is het informatie. Als ik op Google 'verkooptruuks' in type, dan krijg ik meer informatie dan ik op een dag kan lezen. Dus denk niet dat deze informatie in het artikel uniek is. Waarschijnlijk is het voor u allen oud nieuws.

Kunnen en kennen
Maar er is natuurlijk nog een tweede punt. Het feit dat je weet hoe iets moet, betekent nog niet dat je het ook kan. Ik heb op internet tot in detail kunnen lezen hoe een sterilisatie bij mannen plaatsvindt. Is niet zo heel moeilijk, een beetje loodgieter draait er zijn handen niet voor om. Ik denk dat ik het ook kan. Toch denk ik dat weinig heren hun vertrouwen in mij zullen uitspreken om dit bij hen uit te voeren. Het verschil tussen kennen en kunnen!

Vaardigheden
Ik denk zelf namelijk dat het precies het tegenovergestelde is. Maak maar inzichtelijk wat er allemaal bij komt kijken, duidt het proces maar. Hoe meer men er van af weet wat u allemaal doet, hoe eerder men zal denken, nou, daar komt toch wel een hoop bij kijken. Hoe minder informatie bekend is wat iemand nou doet, hoe eerder men denkt dat men het zelf ook wel kan. Dus blijf ik er bij dat het goed is dat dit soort artikelen over ons vak in de media terecht komen. Hoe meer men van u weet, hoe meer men u zal waarderen en respecteren.

Ed

1 opmerking:

  1. Yep, helemaal mee eens. Vertel (één van je) geheim(en) maar aan je klant en je zal in aanzien als vakman/vrouw stijgen.
    Trouwens, dit is meestal een tip die je krijgt bij diverse cursussen.
    Overigens, vreemde reacties die je gekregen heb uit makelaarshoek. Maar het verbaast me niets. Sinds ik makelaar ben verbaas ik me vaak over mijn collega's. Nee niet ú, die anderen...:D

    BeantwoordenVerwijderen