vrijdag 4 mei 2012

Woningmarktvisie knock out

Ik zat vanochtend in de auto toen ik iets na 10.00 uur op Radio 1 een interview hoorde met de heer Hugo Priemus, emeritus hoogleraar Volkshuisvesting aan de TU Delft. Met toch wel wat behoorlijk kritische kanttekeningen ten aanzien van het gesloten akkoord door de zogenaamde Kunduz-coalitie. Het interview begon boeiend, ik stond voor een open brug dus had de tijd om aandachtig te luisteren.

Kritisch
De grootste kritiek van Priemus was ten aanzien van twee aspecten, de subsidiering van de koopsector en de mogelijkheid tot bouwen. Om met het laatste te beginnen. Met name de heffingen die er waren voor corporaties en commerciële verhuurders zijn een doorn in zijn oog. Juist deze partijen zijn op dit moment de enigen die nog opdrachten geven tot nieuwbouw. Door het huidige systeem plus dan ook nog eens de 2% BTW verhoging gaat de lol er wel zo een beetje af om nog over te gaan tot nieuwbouw, was zijn betoog. Hierdoor valt de gehele productie vrijwel stil, wat dramatische gevolgen heeft. Gevolgen op termijn voor wat betreft de voorraad en de kwaliteit van de woningen, maar ook voor de werkgelegenheid in deze sector. De huurmarkt kwam hierdoor in de knel.

Eens
Een standpunt wat zeker te begrijpen valt en wat ik goed kon volgen en onderschrijven. VastgoedPRO maakte in een interview met het vakblad Vastgoed eerder deze week hier ook al kritische geluiden over. Vervolgens kwam zijn relaas over de koopwoningmarkt. En daar ging het er wel erg kort door de bocht. Er kwam een stortvloed van commentaar over het feit dat de bestaande hypotheken niet werden aangepakt. Het verweer van de reporter dat het tijdelijke maatregelen betrof kon zijn goedkeuring niet dragen, het kabinet had keihard moeten toeslaan bij de bestaande hypotheken. Geen akkoord was nog beter geweest dan wat er nu lag. Zijn laatste opmerking, dat het verstand van de opstellers van het coalitie akkoord over de woningmarkt 0,0% bedroeg was volgens mij niet echt heel genuanceerd en doordacht.

Kritiek
Vervolgens kwam de kritiek van VEH ter sprake. De VEH verwijt hem in feite gewoon linkse politiek te bedrijven en een hetze te voeren tegen eigenaren van woningen. Ongewoon fel werd er op zijn visie door VEH gereageerd in mijn ogen. Ik kon het wel begrijpen, maar stond toch wel wat te kijken van de commentaren. Dan denk je dat je op die manier een stevig commentaar hebt gehoord op de visie van een oud hoogleraar, maar dat was nog niets.

MT
Op kantoor aangekomen las ik het kritiek op de visie van Priemus in de digitale uitgave van Management Team. En waar ik dacht dat VEH flink uithaalde, gaf MT een volle directe uithaal die tot een behoorlijk technisch knock-out leidt. In niet mis te verstane bewoording werd zijn gehele betoog als zijnde nonsens in de prullenbak gegooid, bijna op het gênante af. Ook hier blijkt maar weer, de woningmarkt is een dossier dat vele meningen kent maar ook vele emoties. Of u het eens bent met VEH, Priemus of MT moet u zelf maar oordelen na het lezen van de betreffende artikelen. Wat wel duidelijk is: op dit moment ligt bij de politiek de uitdaging om te komen met uitdagende plannen. Ik ben benieuwd wat we de komende dagen gepresenteerd gaan krijgen. Want dat de woningmarkt een onderdeel wordt van de verkiezingsstrijd, lijkt mij onafwendbaar!
TGIF,
Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten