dinsdag 5 juni 2012

Het grote graaien

Ik weet niet of u gisterenavond nog de actualiteiten uitzendingen kon volgen? Zo tegen het ondergaan van de zon zag ik op TV mijn zeer gewaardeerde collega Hans Andre de la Porte van VEH toelichting geven op de casuïstiek rondom executieveilingen. Ditmaal de rol van de notaris in deze. Altijd grappig om een gesprekspartner op TV te zien, de laatste keer dat ik Hans sprak stonden we buiten op straat in Amersfoort. Terwijl ik een bezoek bracht aan het kantoor van VEH, samen met de directeur van VBO, startte er een ontruimingsoefening. Zowel VBO collega van der Ploeg als ik waren onder de indruk van de impact van ons bezoek, het hele pand werd ontruimd. Makelaars in huis: ontruimen!!!Maar dat ter zijde.

Rol notaris
In de scoop kwam de positie van de notaris ter sprake en met name de financiële afwikkeling rondom gedwongen veilingen. Mevrouw van de Bijl zat naast mij op de bank en keek mee. En kon haar ogen en oren niet geloven. Er werden 10 woningen geveild. Dus een advertentietje geplaatst, een zaaltje gehuurd en een veilingmeester aangesteld. Kosten advertentie: €1.100. Kosten zaaltje €600. Kosten veilingmeester €250. Totaal nog net geen 2k aan kosten.

Rekening
Vervolgens kwam de verantwoording van de notaris in beeld en met name zijn kosten. Een mevrouw de notaris vertelde dat het leven van de notaris wel heeeel zwaar was en dat dit echt een mega klus was. Zo veel werk, het was onmenselijk. Deze alle consumenten moesten hiervoor bloeden. Naast het feit dat hun leven waarschijnlijk verwoest was, een executieveiling is een nachtmerrie, was er reden tot uitpersing volgens mevrouw de notaris. Want de notaris had €1.950 aan kosten zoals u bovenstaand ziet.

Shark
Maar elk van de gedupeerden werd 1:1 aangeslagen voor deze kosten. Elke gedupeerde betaalde deze €1.950, in totaal bijna €20.000 werd er door de notaris in rekening gebracht als bijkomende kosten. Plus nog eens 10 x de kosten van de notaris zelf. Ik weet niet of u de reacties op Nu.nl hebt gezien, maar het waardige ambt van notaris is volgens mij met dit soort praktijken niet gediend. En als ik dat zeg, voila, maar zelfs de heer Schiffer van NHG / WEW had hier toch wel een duidelijke mening over. Als ik als notaris door de heer Schiffer als onderdeel van een  achterhaald en asociaal systeem wordt betiteld zou ik me toch wel een beetje zorgen gaan maken, waarde broeders.

Mening
Mevrouw van de Bijl was geschokt en kon dit niet geloven. Een notaris doet zo iets toch niet!!! Dit is oplichting, die arme mensen zitten al zo in de problemen!  En u en ik? Waren wij echt verrast? Mwoah…..

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten