Ik had deze week een discussie over het ‘uiterlijk’ vertoon van de makelaar, in hoeverre speelt dit een rol bij de keuze van een opdrachtgever. Moet de grijze muis de norm zijn, de middenmoter of mag het ook de extremiteit zijn? Laat me hem even verduidelijken.
Vakantie
Kan je het als makelaar maken om met je dikke terreinauto / BMW / Porsche, met een Rolex om de pols en een bij Oger aangeschaft maatpak aankomen bij je (potentiele) opdrachtgever? Of praten over je zeven vakanties die je per jaar hebt in de meest luxe oorden? Voor een ja en een nee is allebei iets te zeggen.
Doen!
Wat wil ik zeker weten als ik een makelaar inschakel? Dat ie goed is, succesvol! Zit hem dat in een dikke auto? Nee, natuurlijk niet. Maar het feit dat deze hierover beschikt, is wel een indicatie. Je moet het allemaal maar kunnen betalen (financieren) en onderhouden, dus die man of vrouw moet presteren en niet zo een beetje ook. Die moet wel een track record hebben en klappen met geld verdienen, anders kon deze zich niet zo presenteren. Als een in C&A pak gegoten makelaar met een Golf, wonend in een rijtjeshuis, niets mis mee overigens, vertelt hoe vreselijk succesvol deze wel niet is, gaat de linker wenkbrauw toch wat omhoog. Gierigaard en jokkebrok zullen strijden om de eerst opkomende reactie. Terwijl de BMW cabriolet rijder met zijn vrijstaande rietgedekte villa toch wel meer succesvol overkomt. Als ze dan allebei hetzelfde tarief vragen denk ik dat ik wel eens zou kunnen kiezen voor de laatste.
Niet doen!
Als ik zo een verkoper zou tegen komen denk ik direct: jij verdient te veel, je bent te duur, ik ga die Porsche niet betalen. Velen zullen zo denken. Juist in Nederland, waar de middelmatigheid hoogtij viert en waar binnenkort nivellering van overheidswege wordt opgelegd. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Men wilt zichzelf herkennen in met wie men zaken doet. Maar aan de andere kant, succes en geld trekken aan.
Zeker niet doen!
De andere extremiteit, de looser look, zal sowieso wel heel moeilijk worden. Een morsig pak en een roestbak als transportmiddel wekt niet echt vertrouwen. Als zo een makelaar aan de deur komt, denk ik dat het heel moeilijk wordt.
Keuzes
Tja, wat is wijsheid. In deze moeilijke tijden voor komen rijden met een middenklasser doet zeker geen kwaad. Maar aan de andere kant, als de patiƫnt te dik is, moet de dokter dan op dieet?
TGIF,
Ed
Kwam laatst bij prospect aan. Deze kende ons niet. Rij toevallig in dezelfde Duitse bak (das beste oder nichts) als deze prospect, zelfde kleur zelfs. Weet zeker dat dit bijgedragen heeft aan het verkrijgen van de opdracht.
BeantwoordenVerwijderenBeste Ed,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat de belangrijktse succesgarantie als volgt is:
Wees gewoon jezelf en verloochen jezelf niet door je voor te doen als iemand die je niet werkelijk bent.
Ga uit van je uitstraling, mensenkennis, ervaring en kunde. Natuurlijk moet je niet in een gescheurde broek met een hanekam aankomen maar de tijd dat een mooi pak, stropdas en dure auto invloed hadden op je opdrachtgever liggen reeds lang achter ons. Prikt men godzijdank zo doorheen. Deze tijd ligt net ze ver achter ons als de tijd dat de VDD nog rechts was en niet linkser dan de SP.
VDD=VVD
BeantwoordenVerwijderenIemand die je helpt je huis op Funda te zetten, en bezichtigingen doet, hoort aan dat kunstje tegenwoordig niet zoveel over te houden dat hij in hele dure auto's en maatpakken kan rondlopen.
BeantwoordenVerwijderenDat sluit a) niet aan bij de meeste klanten en b) laat zien dat de tarieven te hoog liggen. De tijd dat klanten jaloers naar je auto keken is wel voorbij. Het wordt nu eerder afgunst. Kom dan maar liever in die Golf diesel voorrijden die trouwens netto net zoveel kost als een bruto modaal jaarsalaris.
Waarom anoniem reageren? Goed, dat is een andere discussie. To the point: mensen doen graag zaken met succesvolle ondernemers / bedrijven. Oranje heeft plots ook veel meer fans als het wint.
BeantwoordenVerwijderenHet is niet per se waar dat een dure auto garant staat voor een succesvol makelaarskantoor. Maar het lijkt wel zo. Soms bedriegt echter de schijn, maar het statement is wel gemaakt in je mooie Audi, Merc of BMW. Het huis waar je woont krijgt de klant normaliter niet te zien, dus gaat hij af op wat hij wel ziet: je kleding, je tablet, je i-phone en je auto.