vrijdag 11 januari 2013

MOT - WWFT

Eerder deze week had ik een gesprek met een verslaggever over de invoering van de nieuwe aanscherping van de WWFT, de Wet voorkoming van Witwassen en het Financieren van Terrorisme. Dit blijft toch altijd een bijzonder geheel, hoe hier mee om te gaan. In het Amerikaanse noemen ze dat een “Apple Pie and Motherhood debat”, wie kan daar nou op tegen zijn of tegen in opstand komen?

Invulling
Want hoewel deze wetgeving een ver van je bed show lijkt, wie van ons houdt zich nou bezig met het financieren van terrorisme, denk ik dat linksom om rechtsom het merendeel van de beroepsgroep hier jaarlijks mee te maken heeft. In welke vorm dan ook. Het betreft hier namelijk ook de oude MOT meldingen, de meldingen ongebruikelijke transacties. En dat blijft toch altijd een heikel punt.

BFT
Het Bureau Financieel Toezicht is hier een van de toezichthouders bij en ik ken hun meldingsgetallen. Het aantal meldingen van makelaars en taxateurs in deze is op de vingers van een hand te tellen, deze melden misschien drie tot vier keer per jaar. Niet per persoon, maar als hele beroepsgroep. Accountants, notarissen, deze komen in de verslaglegging er veel pro-actiever van af dan de makelaars en taxateurs. Maken die meer mee? Zien die meer? Zijn die zich er meer van bewust?

Vakgebied
Mijn stelling, en die komt niet uit de lucht vallen, is dat vrijwel elke makelaar of taxateur minimaal een keer per jaar wel een iets ziet, hoort of meemaakt waarvan deze zeker weet dat dit meldingswaardig is als zijnde een MOT. Maar, dat men niet over gaat tot het doen van zaken. Men ziet iets, wordt ergens voor benaderd of gevraagd maar denkt, het zit me wel goed, daar brand ik mij niet aan, daar heb ik geen zin in. En vervolgens zich omdraait en over gaat tot de orde van de dag.

Melden
Maar de volgende stap, vervolgens melden wat men hoort of ziet of weet, dat is een tweede. En de huidige maar ok nieuwe regels voor de WWFT, maken dit er niet makkelijker op. Nog steeds kunnen taxateurs niet anoniem melden, nog steeds komt men met naam en toenaam in een proces verbaal te staan. En nog steeds is dat niet wenselijk dan wel noodzakelijk. Ik kreeg van de verslaggever de vraag of men dan niet moet melden als makelaar of taxateur.

Belang
De positie van een makelaar of taxateur is in principe niet anders dan die van elke burger in Nederland. Als men op de hoogte is of denkt te zijn van criminele handelingen of misdrijven dan dient men dat te melden bij het bevoegd gezag. Dat geldt voor een ieder in ons land. En de taxateur valt onder de WWFT, okay. Maar ook geldt dat persoonlijke veiligheid gaat voor maatschappelijk belang in mijn ogen. Ik ken letterlijk en figuurlijk de taxateurs die te horen hebben gekregen dat ‘men wel weet op welke school de kinderen zitten’.

WWFT
Het is dus een gemiste kans dat in de nieuwe WWFT er geen apart loket is, waar makelaars en taxateurs, of ander (vastgoed) professionals formeel zonder gevaar voor de persoonlijke levenssfeer kunnen melden in het kader van de WWFT/MOT. Dat zou een goede zaak zijn geweest, jammer dat dit niet gebeurd is. Zie hier de nieuwe regels voor de WWFT.
TGIF,

Ed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten