Gisteren zat ik aan tafel met de directie van Century 21, de
franchise organisatie die in 2013 voet aan de grond gaat krijgen. Eind dit jaar
zullen er meer dan 10 vestingen in Nederland zijn, waarmee een start gaat
worden gemaakt met het kopiëren van het succes in met name België, waar men
marktleider is. Een van de onderwerpen die we bespraken was het marktonderzoek
welke men in Nederland onder makelaars had laten uitvoeren. Het is mij
toegestaan deze gegevens hier te publiceren, wat ik dan ook graag met u deel.
De markt
55% van de makelaars verwacht dat de markt zich de komende
maanden zal stabiliseren, terwijl 15% verwacht dat deze nog verder daalt. 30%
van de makelaars verwacht echter een stijgende markt, zowel in aantallen als in
prijzen. Van de geïnterviewde makelaars is 65% tussen de 10 en 15 jaar actief
in de markt, het zijn dus geen rookies. Wat ook opviel is dat 55% van de
makelaars nog altijd gelooft in het full service concept. .
Eigen performance
Als aan deze groep makelaars wordt gevraagd of men het
aantal transacties kent in het werkgebied gecombineerd met het eigen
marktaandeel, geeft 60% aan dat niet te weten. Transacties van zichzelf is
natuurlijk wel bekend, maar het marktaandeel is niet bekend. Waarbij het
opvallend is dat 10% hier ook geen belangstelling voor heeft. Dat is opvallend,
want 90% van de makelaars wil graag het aantal transacties verhogen,
marktaandeel vergroten. Als er gevraagd wordt of er een businessplan is
hiervoor, moet helaas 76% dat ontkennend beantwoorden. Men weet niet wat het
marktaandeel is, maar wil dit wel graag uitbreiden, zonder daar een actieplan
voor te hebben. Bijzonder!
Wat wel
Als je kijkt wat makelaars menen te gaan doen om het
marktaandeel te vergroten, geeft 19% aan: marketing. Echter zonder een plan
daarvoor. 15% wil de bekendheid vergroten, maar wederom... zonder een plan
daarvoor. 15% geeft aan 'actiever te willen gaan werken’, zonder hiervoor een
concept te hebben. En 17% geeft aan het marktaandeel te willen vergroten door
lagere tarieven te gaan hanteren.
Klanten
Vraag je aan verkopers waarom er voor een makelaar wordt gekozen,
dan is de eerste reden de bekendheid, de relatie met de makelaar de tweede
reden en de derde reden is de courtage. Wordt dezelfde vraag aan een koper
gesteld, dan kiest die voor een makelaar (of een pand) om zijn positie op
internet, dan zijn aanbod en als derde om zijn marktpositie.
Kwaliteit
78% van de makelaars vindt opleiding en opleiding van het
personeel belangrijk, maar tegelijkertijd geeft 22% aan dat deze de huidige
opleidingen te duur vindt. En 30% van de makelaars vindt de werking van
beroeps/brancheorganisaties goed. Maar….28% vindt deze te duur en 20%
beoordeelt “ons” als een noodzakelijk kwaad. 45% van de makelaars is van mening dat het
imago bij de consument beter is dan 5 jaar geleden, 30% is van mening dat dit
juist minder is geworden.
Tot slot
70% van de ondervraagde makelaars heeft een courtage tussen de
1 en 1½%. 10% zit zelfs onder de 1% en 20% boven de 1½. Dit alles exc. BTW en
ongedifferentieerd naar woningsoort.
Conclusie
De meeste makelaars hebben geen businessplan, zijn niet
bedrijfsmatig e3n structureel met de toekomst bezig. Op het gebied van bedrijfsvoering
is er nog veel te winnen. Hierdoor wordt ook een soms bestaand gebrek aan
onderscheidend vermogen verklaard, waardoor er soms niets anders over blijft
dan hetzelfde te doen tegen lagere kosten. Volgens mij geeft dit wel te denken,
lijkt mij goed om eens te kijken wat we met deze informatie kunnen gaan doen.
Ed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten