Tot circa een jaar of twee geleden stond het woord MVO in elk business plan om de drie alinea’s gemeld. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Niet het maken van winst mocht meer centraal staan, niet het aandeelhouders belang, nee, de bijdrage aan de maatschappij in zijn totaliteit was de norm. Beetje bij beetje verdwijnt dit naar de achtergrond en wordt het overgenomen door het woordje Duurzaamheid. Toch wel hét containerbegrip van 2011 aan het worden
EU
Om een idee te geven, een maand of twee geleden hoorde ik een Europarlementariër met droge ogen vertellen dat de huidige begroting van de EU, met een groei van 6% (terwijl elke EU inwoner moet bezuinigen), noodzakelijk was, want anders was de begroting “niet duurzaam”. Tja. Zitten makelaars en taxateurs te wachten op duurzaam ondernemen en zitten ze te wachten op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? Wij worden er zelf als organisatie bijna wekelijks over bevraagd.
Goede doelen
Er gaat geen week voorbij, of ik / VastgoedPRO krijgt een verzoek tot het doneren van geld. Is het niet van leerlingen van een lokale school die arme kindjes in de derde wereld willen helpen, dan is het wel voor een kerk in nood in Nederland of is het een beroep van een lid wat de Alp d’Heuz zes keer gaat beklimmen. Noem een diersoort, een ramp, ziekte, weersextremiteit of een autorally naar Dakar en er wordt van ons verwacht dat wij daar over nadenken en onze verantwoording in nemen. Allemaal zeer terecht acties, allemaal zeer nobele activiteiten, maar voor ons bijna onbegonnen werk om er aan mee te werken. Het is moeilijk om het één wel te honoreren en het ander niet. En bovenal al, wij beheren het geld van onze leden en charitatief doneren behoort niet tot de opdracht die we als organisatie mee hebben gekregen, hoe graag we dat ook zouden willen.
MVO
Maar volgens mij is dat niet waar MVO over gaat. Dat gaat niet over geld weggeven of activiteiten organiseren waar anderen voor moeten / mogen betalen. MVO gaat in mijn ogen over het opstarten van ondernemersactiviteiten, waar anderen van profiteren en waar jij zelf verantwoording in neemt. Niet anderen dat laten opknappen. Hiervan zag ik deze week een mooi initiatief.
Housenet
De collega‘s van Housenet, bouwers van websites voor makelaars, hebben op dit moment een MVO actie die er in mijn ogen wél toe doet. Op hun normale prijs voor éénmalige kosten voor een mobiele website krijgt u 50% korting. Dat is al een vorm van MVO, ook makelaars hebben in deze moeilijke tijd een steuntje in de rug nodig. En van de resterende €45 aan kosten, doneren ze ook nog eens €22,50 aan een goed doel: de Stichting Doe een Wens Kijk, dat heeft zin, dat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Complimenten aan Gerben Nijmeijer en zijn team, complimenten aan u als een nu een mobiele website bij hen besteld, ook doet dan indirect aan MVO. Doen!
Ed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten