vrijdag 2 maart 2012

Marketing

Recent mocht ik een discussie volgen over het belang van Marketing en met name het effect er van. Als je kijkt wat er in de meeste bedrijven gebeurt, is de Marketing afdeling vaak het eerst de Sjaak als het minder gaat. Doorgaans direct gevolgd door de afdelingen Research & Development en de afdeling Personeelszaken. Deze bedrijfsonderdelen worden doorgaans gezien als niet direct c.q rechtsreeks bijdragend aan de inkomsten stroom en daardoor bij bezuinigingen de eerste opvanger van klappen.
Logisch
Of dat een goed iets is of niet zal per casus verschillen, maar vanuit een bedrijfskundig perspectief is dit wel te duiden. Het laatst snij je in de direct inkomsten genererende onderdelen, zoals Sales, Productie of F&C. Waarbij overigens gemeld dat, in mijn bescheiden visie, Management ook bij de eerste golf mag zitten qua bezuinigingen. Maar goed, dit allemaal terzijde. De discussie was de impact van bezuinigen of investeren op Marketing. Denk niet dat dit een makkelijk instrument is wat direct geld oplevert of inkomsten derft bij continuering of desinvesteren. Laat ik het zo zeggen, als Coca Cola morgen stopt met reclame maken, zal dat de komende maande weinig impact hebben op de omzet. Maar hetzelfde geldt ook, als wij aanstaande zondag bij alle voetbalwedstrijden het VastgoedPRO logo tonen, zal dit weinig impact hebben. Doen we dat maanden, jaren achter elkaar, dan wordt het wat anders.  
Vakgebied
Marketing is een kwestie van langdurig, strategisch en repeterend uitbrengen van een boodschap, een missie. Een visie, een propositie aan de opdrachtgever. Automerken doen dat goed. “Wir leben auto’s”. “Createur Automobile”. “Wie anders?” “Voorsprong door Techniek”. Ik zet er een pils op dat u weet welke merken ik bedoel. Een goede concepten beklijven ook. Even voor mijn leeftijdsgenoten, de dinosauriĆ«rs die in de jaren zestig  of daarvoor zijn geboren. Als ik zeg: Heerlijke Helder ……. . Dan ben ik er van overtuigd dat u dit, tientallen jaren later, nog weet in te vullen! Voor de guppies onder ons: Heineken! Dat was de slogan jaren lang voor dit merk. Hoe zit dat bij makelaars en taxateurs?
Kweenie
Dat was de vraag die mij gesteld werd. Dat is een moeilijke. Marketing staat en valt bij twee zaken. Merken beleid en positionering / targetting. De vraag is dus, is de makelaar of taxateur een merk? Dat kan zeker het geval zijn. Er zijn makelaars, taxateurs die zichzelf zodanig in hun markt hebben gepositioneerd, die een teragetting beleid hebben op hun doelgroep, dat ze als merk worden ervaren. Praat je in Boerenkoolstronkeveen over een makelaar, dan zegt het hele dorp Janssen. Maar dat is een vrij uniek iets. Het wordt toch vrij snel gezien als een beroep, een vak, waar een persoon aan wordt gekoppeld, die men (wel of niet) kent. Dat is nog geen merkenbeleid. Heeft marketing, adverteren, branding, personal en non personal promotion voor een makelaar of taxateur dan wel of geen nut? Ik weet het niet zeker, maar ik denk van wel. Ik zou zelf eerder kiezen voor branding, merkenbeleid via een franchise en hier persoonlijke invulling aan geven, het merk zelf persoonlijk in mijn eigen omgeving laden en waarde voor mijzelf creƫren. Volgens mij levert dat meer op dan vd Bijl BV te promoten.
Eigen omgeving
Denk niet dat u de enige bent die hiermee worstelt. Uw collega’s zitten met hetzelfde, sterker nog, ook een organisatie als die van ons is hier mee bezig. VastgoedPRO is een beroepsorganisatie voor makelaars en taxateurs. Wat is dus onze doelgroep? Exact, makelaars en taxateurs. Maar wat verwacht onze doelgroep? Exact, dat hun doelgroep ons kent! Maar consumenten, opdrachtgevers, zowel zakelijk als particulier, dat is helemaal niet “mijn” doelgroep. Dat is de afgeleide doelgroep van mijn klanten. Los dat dilemma maar eens op! Helemaal in een markt waar weinig ruimte is voor investeren en innoveren.
Welkom
In mijn ogen is Marketing een essentieel onderdeel van een organisatie, het is de backbone, de ruggengraat, van een bedrijf. Ik ben dan ook zeer content dat het bestuur van mijn organisatie dit erkent en herkent. Als ik kijk welk bedrijf een stempel heeft weten te drukken op het vakgebied Makelaardij de afgelopen tien jaar, dan is dat in mij ogen Funda geweest. Die heeft toch wel de markt veranderd. Het is dan ook een mooi gegeven dat volgende week Jeroen Wilhelm als Marketing Manager het MT van VastgoedPRO komt verwelkomen. Jeroen is vanaf de oprichting van Funda in 2001 verantwoordelijk geweest voor marketing van Funda en heeft een wezenlijke bijdrage geleverd aan het succes van deze site. Ik zie er dan ook naar uit om vanaf volgende week met hem samen te werken om VastgoedPRO te marketeren en nog steviger in de markt te zetten! Jeroen, welkom bij de club!
TGIF !

Ed   

1 opmerking:

  1. Ed. Ik begrijp het dilemma waar je het over hebt. Maar je weet van mij dat ik het belangrijk vind dat VastgoedPRO ook in de richting van de consument aan deweg timmert. Zie dat maar als belangenbehartiging van de leden, de beroepsgroep, in die richting. Dit naast de belangenbehartiging naar met name de overheid. Want als de belangen van het VGP-lid keer op keer ondersneeuwt in de NVM-polemieken over vastgoed dan is er nog wel het e.e.a. te doen. Ik ga er van uit dat Jeroen Wilhelm kansen en mogelijkheden ziet om VastgoedPRO sterker te promoten, ook naar de markt, want anders was hij de uitdaging om aan de slag te gaan bij "mijn" club niet aan gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen